Gå til innhold

Opel Corsa, rykkete gange.

Ranger emnet


emto55

Anbefalte innlegg

Opel Corsa B City 1997, motor: X12SZ, 1,2 liter.
Kjøpte bilen på torsdag og kjørte fra Karasjok til Kirkenes.
Motoren kom med noen små-rykk de første milene. Gikk deretter helt upåklagelig frem til Kirkenes.
Forrige eier sier den har vært litt rykkete fra tid til annen de par siste årene.
Kjørte en tur inn til byen i dag, og da rykket den betydelig mer, noen ganger slik at når jeg ga gass så holdt den igjen noen sekunder for så å gi normal effekt igjen. Har lest ut feilkoder etter "paper-clip"-metoden. -Ingen feilkoder har blitt lagret.
Har skrudd ut pluggene, og alle har samme lysebrune kakaofarge. Motoren bruker minimalt med olje, og bensinforbruket på 34 mil kjørelengde ligger på ca. 0.44 liter pr. mil. Har planer om å skifte plugger og kabler, og lurer på om gamle plugger / defekte kabler kan gi rykkete gange.
Er det noen her som har hatt samme problem?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten misstanke om at det kan være denne tenningsmodulen som ikke henger helt med i svingene.
Men, blir dumt å bytte ut denne kun pga. en misstanke.

Det du kan gjøre er å snakke med en skrotforhandler og spørre om det er mulig å ta med seg en tenningsmodul og evt. returnere den hvis det ikke skulle løse problemet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt et oscilloskop og sett på tenningspulsene når rykkingen pågår,-da ville en eventuelt feil i tenningsanlegget avsløre seg raskt.
Dumt å kjøpe ny tenningsenhet i fall det ikke er den som er synderen.
Leste litt på et engelsk forum og mange har denne feilen på sine Opel/Vauxhall. En del av tilfellene skyldtes EGR-ventilen som var full av sot, og oljeavleiringer i huset til luftspjeldet.
Jeg sjekker dette først,  og så får jeg prøve å få tak på en tenningsenhet for å sjekke om det er den.
Motoren fusker aldri på tomgang, kun ved gasspådrag.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Update: -Ikke helt løst nei. Begynte å rykke som en gris etter et par dager. Hører med til historien at jeg blindet EGR-ventilen med en bit fra en colaboks, altså at den originale pakningen ble erstattet med en colaboks-pakning uten huller. EGR-ventilene på disse motorene er kjent for å skape problemer når de sotes igjen.
Har prøvd med en mengde forskjellige pakningstyper, men det som funket best var ei kartongskive med pakningspasta.
Bilen går helt fint så lenge det ikke lekker ut/inn mellom EGR'en og innsuget. Nå vet jeg ihvertfall hva som har skapt problemer med denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår