Gå til innhold

Er den hydrauliske kjedestrammeren gåen?

Ranger emnet


SigZagg

Anbefalte innlegg

hva bør trykket ligge på?

 

På kald motor er det normalt med minst 3 bar på tomgang, 5 bar @ 2000 omdr

Varm motor, minst 1 bar på tomgang og 3 bar @ 2000 omdr.

Trykket er litt avhengig av oljetype og ikke minst viskositet. Hvilken olje bruker du forresten?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kald motor er det normalt med minst 3 bar på tomgang, 5 bar @ 2000 omdr

Varm motor, minst 1 bar på tomgang og 3 bar @ 2000 omdr.

Trykket er litt avhengig av oljetype og ikke minst viskositet. Hvilken olje bruker du forresten?

 

Først så brukte jeg Shell sin full syntetiske 10w-40 tror jeg det var, men så byttet jeg til biltemas 10w-40 mineral i forhåpning at den er litt tykkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10W-40 er 10W-40, altså samme viskositet. Shell sine oljer bør man ikke bruke da de er hinsides hygroskopiske, gir enorme mengder med emulsjon i øvre del av motor, innsug, veivhusventilasjon, innsugsslanger osv - og det lager et h11te når frosten kommer. Aldri kjøp Shell-olje! Biltema sin er nok ok, ellers får du bra olje både på Obs og Europris, Mobil1 5W-50 på tilbud, 200 for 4 liter.

 

Du skrev at oljetrykklampen hadde lyst, altså var oljetrykket ditt under 0.25 bar som er sjaltetrykket på den ene oljetrykkbryteren. 0.25 bar er så godt som ingenting, er derfor man ofte sier at når oljetrykklampen lyser, da er skaden allerede et faktum.!. Den andre oljetrykkbryteren er kun aktiv over 2000 omdr og har et sjaltetrykk på 1.4 bar, noe som også er temmelig lite. Til sammenligning har jeg 5.5 bar på kald motor og tomgang, drøyt 3 bar på varm motor og tomgang. Så lenge jeg er over 1500 omdr har jeg 5 bar oljetrykk, uansett motortemperatur 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt skrur du ut en av trykkbryterene og monterer måleren den den stod. Start motor og les av trykk, både på tomgang og på rundt 2000 omdr. Om trykket er minst 1 bar på tomgang så la motor gå varm og les av trykket også på varm motor, både på tomgang og 2000 omdr.

Dersom trykket på kald motor er under 1 bar og under 2 bar på 2000 omdr så stopp motor umiddelbart, da er noe galt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår