Gå til innhold

Temperaturmåler kjølevann 2002 Opel Vectra 1.8i

Ranger emnet


Psyfoon

Anbefalte innlegg

Måleren på instrumentpanelet står på minimum og beveger seg ikke i det hele tatt. 

Motor går helt normalt, starter som vanlig både varm og kald og elektrisk kjølevifte slår inn og ut når den skal.

Etter hva jeg har forstått er det en felles temp.føler til alt på disse bilene. Den har 2 kontakter og jeg har målt ledningen inn på føleren med multimeter, begge kontaktene hver for seg mot jord med tenningen på. Ingen utslag. Jeg ohmet også selve føleren og den viste ca. 3,2 ved kald motor (20grader i luften). Når jeg ohmet på varm motor virker det som om verdien sank (?) til ca. 0,8. Er ikke så inne på feilsøking av dette så vet ikke om det er normalt, men uansett har jeg trukket foreløpig konklusjon at selve føleren virker ettersom motor går normalt og kjølevifte ditto.

 

Da gjenstår kabelbrudd eller feil på selve instrumentet?

 

Spørsmål 1: Har jeg oversett noe? 

Spørsmål 2: Er det bare å kjøpe et brukt instrumentpanel og montere eller MÅ det kodes i forhold til startsperre o.l.? Er klar over at km-standen blir feil men siden det er en gammel bil med lav verdi så er vel ikke det så farlig, evt. om noen vet hva det koster å kode til riktig km-stand hos Opel?

 

På forhånd takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ledninger går det ut i fra kontakta på temperaturføleren? Om det er kun 2 ledninger så er det en føler til. 

 

http://www.opel-deler.no/contents/no/d14357.html Tempføleren til instrumentet ser slik ut som den nr 2 der. Nå aner ikke jeg hva slags motornavn du har. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår