Gå til innhold

Problem med kjøleveske

Ranger emnet


lvegge

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper er det noen bilkyndige her inne som kunne gitt meg et råd her. I går var jeg ute og kjørte da plutselig så at temperatur-måleren var kommet opp på rødt. Stoppet bilen, og lot den kjøle av litt. Fikk deretter fylt på en del vann. Det resulterte i en ganske voldsom damp/røyk. Det virket ikke som det lakk ut noe særlig vann, men måleren av vannivået steg ikke selv om jeg fylte på. 

Jeg kjørte den litt biten hjem, noe som gjerne var dumt av meg.. Måtte stoppe et par ganger for å la den kjøle ned, gikk ikke så lenge før temperaturen begynte å stige betydelig. Ellers var det ingen tegn til noe unormalt. 

I dag skulle jeg sjekk litt mer nøye. Forsøkte å helle på 0,5-0,6 liter vann, men det ser ut som det bare blir "slukt", dog uten vannivået stiger. 
Jeg sjekket oljenivået, om det kan ha relevans for saken, og det var gjerne 0,5 cm. over maksnivået. 

For en mnd. tid siden byttet jeg en slange, (All kjøleveske rant da ut), men regner med det er noe verre ting nå. frown.gif 
Spørsmålet er hva dette kan virke å være? Og om jeg i det hele tatt bør kjøre noe mer, f. eks. de 2,5 km. jeg har til verkstedet.

Bilen er forresten en BMW 318i, 98-modell.

Mange takk om noen har tid/lyst til å gi meg litt hjelp her!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du ikke har fått luftet den skikkelig? Vet at Bmw er forferdelig tungvinne å lufte. Du må parkere de i en oppoverbakke slik at bakenden heller nedover. Deretter må du åpne luftekskruen øverst på radiatoren og la bilen stå på tomgang.

 

Ikke fyll på bare vann, skal være 50/50 med frostvæske og vann ferdig utblanda som du heller på. Hell på så mye at det er i mellom min og max merket. Følg med hele tiden på tempmåleren inni bilen slik at den ikke koker. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tips! smile.gif Har forsøkt dette nå! 

Dvs. skrudd av lufteskruen, og fylt på en del kjøleveske (50/50 med vann) og lot den gå på tomgang. Der hvor lufteskruen stod, kom det da damp/noen små dråper/bobler sprutende opp. Jeg lot den stå slik opp mot en ti min. Viste seg da at det dryppet endel kjøleveske ut under bilen. (Kommer ingenting om bilen er avslått)

Tenkte jeg fikk prøve å etterfylle godt, og skru på lufteskruen igjen. Satt den deretter på tomgang igjen, og skulle se hva som skjedde. Gikk tilsynelatende fint til en ca. 50-60 sekunder var gått, da begynte det plutselig å renne skikkelig. Nærmere en 1/2 liter på kort tid. Slo av bilen med engang. Jeg kan ikke se nøyaktig hvor det kommer fra, men virker til å være under selve kjøleveske-tanken et sted. 

Forøvrig steg temperaturen bare opp til arbeidstemperatur, og holdt seg der hele veien. Legger også ved et bilde om det kan gjøre det lettere å se.

Gir dette noe mening for deg/evt. andre?

post-142178-0-53838800-1400945410_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår