ZenZen Skrevet Mai 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Hei, Tenkte å kjøpe en bruktbil til ca 60 000,- Hensikten er til å pendle. Beregner ca 4 mil en vei. Det som er viktig med å eie en bil som student er totalregnskap. Jeg har fått anbefalt citroen C1, en liten bil med en liten motor som skal i utgangspunktet være billig å eie, billig å kjøre, billig å forsikre, osv. Har fått tilbakemelding at den lager i lyd i motorveien pga liten få synlinder som gjør at den må jobbe mer. Ville gjerne høre rundt her om dere har noen anbefalinger til modeller? Så langt har jeg kun sett på C1 modeller som er relativ ny i årsmodell og lav i km til 60 000,- Utenom totalregnskap så er det betryggende å sitte i en bil som er trygg å kjøre. Har med andre ord unngått eldre modeller... (som er sikkert helt feil, men ny virker alltid bedre). Så spørsmålet er: Hvilken modell anbefaler dere til en student som er opptatt av trygghet og totalregnskap? Ser fram til å lese svarene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dopern Skrevet Mai 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 eg har ein corolla 2003 økonomisk å kjør me billig å førseker... 97hk eg kjørt ca 20 30 mil på 350 kr..og litt tel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Nyere toyta avensis, får flere 2005 til under 60 tusen nå. Kjøper du også med diesel får du lavt forbruk. Flere har høy km stand, men ikke se deg helt blind på det. Min har gått 350 tusen snart og går enda bra. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48251764&searchclickthrough=true Min Audi A6 stasjonsvogn går ned mot 0.38 på mila. (Snitt over 10mil kjøring med full bil). Til sammenligning til han over.så bruker jeg bruker 150-160kr på de 30mila Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Første pri for en økonomisk pendlebil er;Diesel motorManuell girAerodynamisk (Altså ikke kassebil el. lignende)Lav vekt, liten bil.Et suppelement for å senke forbruket enda mer er, høyt gir (lavt turtall) og ikke 100km/t+ hastighet og heller ikke by-kjøring.Det ideelle er 70-80km/t. 400km en vei eller tur/retur? Uansett, når distansen er såpass bør du vurdere og heller kjøpe en litt eldre bil og gå opp i størrelse om komfort fremfor en liten og relativt ny "konebil".Hvis det er 400km tur/retur jobb og 230 dg så er jo det 92'000km i året og da bør du også vurdere en bil med relativt lav km stand.Da er jeg redd slik som den Avensisen er kaputt etter 1 eller 2 års tid.Som du da sikkert skjønner hvis du legger inn maks 60'000,- og maks 150'000km som kriteriet på finn og enda prøve å få tak i en relativt ny bil ender du fort opp med en "konebil" eller kassebil ala. Ford Connect.Connect'en er god å kjøre, men pga lavt giret er turtallet på 2500rpm i 105km/t og det er ikke særlig økonomisk, men holder du den borte fra motorvei ligger den på ca. 0,5ltr/10km. På motorvei er forbruket ca 0,70-0,75ltr/10km. (Snakker her av erfaring, da jeg har en slik privat i tillegg til i jobb.Lykke til med et evt. kjøp. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZenZen Skrevet Mai 13, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Takk for svar! Det er 4 mil per vei! Tenkte km når eg skrev mil -_- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Da kan du unnlate noe av det jeg skrev over, 80km tur/retur er ikke noe problem, selv i en kjedelig "konebil" uten kjørekomfort :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Toyota Aygo og Yaris er også biler du bør vurdere. Evt auris/corolla. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZenZen Skrevet Mai 13, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2014 Toyota Aygo og Yaris er også biler du bør vurdere. Evt auris/corolla. Toyota Aygo er vel i utgangspunktet helt lik citroen c1? Yaris og Auris har jeg sett på. Auris blir i utgangspunktet utenfor budsjettet mitt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg