Gå til innhold

Byttet registerkjede på Opel Combo - hvem sin feil?

Ranger emnet


idalindvall

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter i en litt kjip situasjon for tiden. For en måned siden fikk jeg tilbake min Opel Combo fra verkstedet etter at den ble levert inn for motorhavari. Det viste seg at registerkjedet hadde hoppet av og dette ble jo en svært dyr reparasjon (jeg valgte også å ta service i samme slengen da det var på tide).

 

Det som er saken nå er at jeg kun har hatt bilen siden juni i fjor, og han jeg kjøpte den av fortalte meg om en stødig bil som fungerte veldig bra, fullt servicehefte var vedlagt og alt det der. Jeg prøvekjørte den, stilte spørsmål om bilen, sjekket for rust osv. Dere kan jo tenke dere hvor bittert og uventet det var å skulle punge ut med en sum på to tredjedeler av det jeg kjøpte bilen for kun et halvt år etter at jeg kjøpte den!

 

Spørsmålet mitt her er om dette egentlig er noe han skal erstatte? Bilen var jo i vesentlig dårligere stand enn forventet, i tillegg sa bilverkstedet at dette er noe som har ligget og ulmet lenge siden slikt ikke skal skje med et registerkjede. Han mente at dette overhodet ikke var min feil. Også Falck-advokaten og forbrukerrådet mente dette hørtes ut som en erstatningssak.

 

Har noen vært med på noe lignende før, eller har kjennskap til hva som gjør at et kjede ryker på den måten? Vil bare ha nok argumenter mot den gamle eieren dersom det blir et spørsmål om erstatning.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen ting og hente hos tidligere eier. Hva gjorde du før kjøpet for og kunne avdekke mulige feil på bilen? Hadde du den på en NAF test? Du som kjøper har også et ansvar for og oppdage mulige feil. Dette er en feil som du ikke kan forvente at tidligere eier skal vite om og registerkjede hoppet av i ditt eie. Siden du tok service i samme slengen hvor mye over service intervallet hadde bilen gått når kjede hoppet av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tok den ikke på en NAF-test og jeg vet at forrige eier ikke var klar over dette da han solgte bilen til meg, noe som egentlig ikke spiller noen rolle, ble jeg fortalt av advokaten. Verkstedet mente at en NAF-test sannsynligvis ikke ville avdekket denne feilen. Ifølge serviceheftet skulle service vært gjennomført i slutten av 2012 eller ved kjørte 125000 km (da jeg kjøpte den hadde den gått 106000, service ble tatt på 114000). Siste service før det var i 2011 på 95000 km...

 

Jeg tror også at dette er dødfødt egentlig, men det var såpass mange som mente at dette virket så rart så de har liksom fått meg til å tenke litt. Jeg spurte da jeg kjøpte den om registerreimen var skiftet og da sa han at bilen ikke hadde registerreim. Det er vel så nærme vi kommer, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at det er latterlig høye 30 tusen kilometers intervaller på oljeskift på disse og det er det som ødelegger kjedet. Skift olje minst en gang i året eller 15 tusen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren har jo ikke tatt noe service på bilen siden han selv kjøpte den nyservicet i 2011, og han har heller ikke skiftet noe olje selv - Greia er at verkstedet mitt mener at det ikke er skiftet olje på bilen siden servicen FØR 95000 km! Hvis det stemmer har bilen kjørt uten oljeskift i i mer enn 40000 km. Jeg gikk jo utifra at olje var skiftet på siste service i 2011 selv. Det står nemlig ikke noe spesifikt om dette i serviceheftet på noen av servicene  som er foretatt.

 

Det er nemlig dette mekanikeren mener er årsaken til at kjedet har røket - manglende oljeskift over lang tid. Det er mulig den dyre NAF-testen ville avslørt det, jeg vet ikke.

 

Jeg sier jo at jeg vet at ikke eieren visste om dette, men ifølge advokaten spilte ikke det noen rolle. Det blir sikkert en ord mot ord-sak dette her. men samtidig fortalte mekanikeren, som også er bilforhandler, at han ble dømt til å betale erstatning til en kunde i en helt lik sak og da hadde kjøperen hatt bilen ett år! Så du forstår sikkert hvorfor jeg vil undersøke alle muligheter før jeg gir meg!

 

Klart jeg har vært uheldig - det var bare flaks for den tidligere eieren at bilen ikke havarerte hos ham, visstnok. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første posten så skriver du at serviceheftet er komplett. I serviceheftet på disse så skal du bare skrive på hvilken olje du har brukt, da oljeskift er det minste du kan gjøre på service. Så da bør du undersøke historikken på bilen på det verkstedet hvor servicen er tatt. Blir alltid skrevet hva som er gjort på service og hvilke deler som er brukt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår