Gå til innhold

1.3 tdci cosmo 2006 mod rister under kjøring

Ranger emnet


Bilja

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på vei til å kjøpe meg en bruktbil, men jeg er usikker ettersom jeg merket risting.

 

Når jeg kjører, er det av og til på enkelte turtall, som bilen rister noe veldig en liten stund, så blir det borte igjen. Jeg trodde dette bare skjedde ved belastning i motbakker, men det skjer også på rettstrekker, men helst fra andre gir og oppover.

 

Jeg klaget på dette til selgeren og sa jeg var redd for at dette kunne være tegn på et dårlig svinghjul, men to bilmekanikere jeg kjenner trodde det skulle mye til at det var det, men allikevel sa selgeren at han skulle få dette sjekket opp og ta den med på mekonomen for en sjekk.

 

Da jeg snakket med han etter at han hadde hatt den inne, sa han at de ikke kunne finne noe som skulle tilsi noen problemer med bilen. Bilen går jo som en klokke, og ellers virker motoren kjempe bra og den går utrolig pent på tomgang, heller ingen ulyder. Foretatt Eu kontroll 29 januar 2013 (forøvrig skal den inn igjen 30/11/2014) trodde det var annenhvert år?

 

De eneste problemene er at ristingen forekommer av og til ved kjøring, som gjør at man virkelig må holde tennene sammen ellers går det galt. Ringte også verksted til Opel for å høre, men de hadde ikke hatt noen problemer vedrørende svinghjul på disse modellene, og de mente det var usannsynlig at det skulle være svinghjulet. Forøvrig hører jeg ingen ulyder og den er tight som bare det, og alt av dempere og foringer virker å være i orden. Heller ingen knake lyder når jeg svinger til høyre eller venstre og den går kjempe fint på tomgang. Skal forøvrig også nevnes at oljen ikke har vært byttet på ca 35000 km, uten at jeg tror dette kan være årsaken, men har ikke spesielt peiling på biler. Peiler oljen bytter filter og fyller bensin, resten lar jeg verkstedet ta seg av. Ønsker bare ikke å kjøpe katta i sekken. Forslag mottas med takk smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å kunne si noe om hva denne ristinga kan være, og siden jeg ikke har vært mye borti Opel vet jeg heller ikke om noe gjenganger feil.
Det som gjør at jeg ikke vil anbefale deg å kjøpe den er nettopp det at den er kjørt 35'000km på samme olje.

Å kjøre nevneverdig mer enn 10'000km på samme olje er ikke bra, under noen omstendigheter, selv om verksted/Opel forhandler anbefaler Long-Life service intervaller.
Grunnen til at det ikke er 2 år i mellom PKK i dette tilfellet er at det ble tatt PKK etter tiden. Den skulle vært inne 30/11-2012 men ble ikke godkjent før i januar, dette har ingen betydning :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fysisk risting i hele bilen som om det er ubalanse hjulene, eller er det mer vibrasjoner fra motoren som man hører mer enn man kjenner? Jeg har samme bil og synes vel at den vibrerer litt innimellom, men har antatt at det kommer av at den bittelille motoren må jobbe litt hardt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja det er fysisk risting, ved lite eller moderat gasspådrag, rundt 1500-2000 omdr mellom 90/100 i 6 gir, men har også forekommet på de andre girene (5,4,3,2). Hadde den på naf test og den hadde ingen feil, men motorristingen fikk han ikke mulighet til å teste ut ordentlig, men han nevnte på at det var en del problemer på disse bilene med motorristing. Var også innom opel verkstedet og snakket med en mekaniker, og han trodde det kunne være EGR ventilen, for det var visst et problem på disse bilene, og muligens en software oppdatering. Han anbefalte meg også å ha på dieselrens og det har jeg allerede gjort. Dette er ikke risting som forekommer alltid, men av og til. Det lar seg fjerne ved å gi mer gass, eller slippe gassen helt. Forøvrig har heller ikke dieselfilteret vært byttet, men det er innefor 60 000 intervallet og er vel ca 30 000 igjen tenker jeg. Svinghjul kan utelukkes da det er blitt bekreftet fra NAF testen at dette var i orden, samt alt annet av motor, drivverk, forstilling, oppheng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kjenner jeg igjen (men det var ikke den jeg hadde i tankene når jeg spurte). Har vel aller mest opplevd det på 6. gir når den jobber litt tungt, men også på lavere gir.

 

Min bil har alltid vært sånn til tider. Kommer og går, og varierer litt med temperatur og luftfuktighet kan det kanskje virke som. Det er i hvert fall ikke svinghjulet, for jeg har byttet svinghjulet en gang og det var sånn både før og etter. Har ingen gode ideer, utover at jeg synes det virker som en form for feiltenning som oppstår når motoren tvinges til å kjøres litt for hardt ved lavt turtall. Det er mulig det bare er innbildning/placeboeffekt, men jeg lurer på om det er mindre fremtredende når jeg kjører på Shell V-power Nitro+-diesel. Har tanket det en del, spesielt vinterstid, siden jeg inntil nylig har hatt litt kaldstartproblemer pga noen slitne glødeplugger. Kan jo gi det er forsøk selv om det er litt dyrere enn vanlig diesel.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte på v-power Nitro+-diesel når jeg hadde på dieselrensen, men jeg kan fortsatte kjenne den samme ristingen av og til, men nå er den mest merkant på sjettegir. Ellers eksisterer ristingen også på lavere gir, men ikke i like stor grad som tidligere. Tviler sterkt på at det er blitt tatt dieselrens på bilen siden den var ny og nå har den gått 131 000 km. Har nå kjørt en halv tank og forsinkelser / ristingen er mindre merkant på de lavere girene, dog samme på sjettegir. Ligger jeg mellom 80/90 på rundt 1500 omdr. så kan jeg fremtvinge ristingen. Etter å ha vært i kontakt med "motor-spesialistene" på Opel, og ved å forklare symptomene, så var han rimelig sikker på at dette kunne tyde på en sotete/defekt EGR-ventil. Dette ser også ut til å være et utbredt problem på disse fiat-motorene i følge andre forumer og på fiat sine egne forumer. Jeg vet at det ikke er normalt å ligge så lavt på et sjette gir, men allikevel så er det forskjell på merkant risting og det at motoren ikke klarer å dra ordentlig grunnet det lave turtallet. Forøvrig skal jeg også få med mekanikeren på en tur slik at han selv kan få oppleve denne ristingen og få lest ut eventuelle feilkoder som skulle være der. Når det gjelder å starte bilen, så har jeg aldri hatt noen problem med dette, verken kald eller varm. Det jeg derimot har merket er at når motoren er kald, så dauer bilen ut dersom jeg er for ivrig med å gire opp til andre / tredje gir. Dette er også et symptom på disse bilene, men ikke noe jeg tenker på nevneverdig ettersom jeg stort sett alltid venter til bilen er noenlunde varm før jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gi tilbakemelding hvis du gjør noe med EGR-ventilen da. Jeg sjekker feilkoder jevnlig, og har aldri hatt noen som kan relateres til EGR-ventilen.

Hvis ikke du vet om det, så kan du lese ut feilkoder manuelt. Ulempen er at det er noen siffer på slutten som ikke sier deg noe (mens en feilkodeleser sier om den er "present" eller gammel).

Trykk inn gass og brems samtidig og sett på tenningen (hakk to hvis jeg ikke husker feil). Da får du ut eventuelle feilkoder der du har km-standen. Står "ECN" og et nummer etterpå.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår