JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Monterte helt ny drivknute som jeg satte godt inn med "fettet" som følgte med. Løsnet bærekulen fra fjærbeinet. Så kan ikke se for meg at jeg har flyttet på noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Da har du ikke justert på noe og alt er nok ok der. Kan du bevege drivakselen litt i aksial retning? Om du har fullt rattutslag (til begge sider) og rygger, er det da vibrasjon eller lyder? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Kan lirke drivaselen 1-2mm inn og ut. Ingen merkbare vibrasjoner eller lyder ved rygging med fullt rattutslag. Mistenker og at jeg ikke har fått strammet til mutteren i toppen av demperen. Må få noe bedre verktøy slik at jeg kommer til og får kraft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 I "VAG-verden" er 1-2 mm veldig lite aksialt frispill, skal kunne beveges en del mer. Om man svinger i fart vil foringene gi litt etter, samt vil avstanden mellom girkasse og fjærbein kortes inn når bilen blir lavere/krenger, da kan de 1-2 mm bli til 0 mm og akselen "bunner" i drivknuten og får aksialt press på kulene. Da kan vibrasjon forekomme. Merk at dette blir høyttenking fra meg da jeg ikke er noen 'Ford-guru' Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Er likt på den andre siden og med tanke på drivakselen. Skal prøve å ta av dekk og bremseskive og sette det på igjen. Får se o det kanskje hjelper. Er bare så rart at det kun er i høyere fart og spesielt ved gasspådrag i høyere fart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Bare for å være helt sikker. Disse 2 delene (rød pil) er ikke på min drivknute. Er dette noe som skal være på alle drivknuter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Om de ikke var der på den gamle og heller ikke på den nye, da skal de nok ikke være der. Drivknuten på bildet er til en Audi 80, er helt likt på mengder av VAG :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Ok. Var heller ikke på den gamle. En ting til som jeg reagerte litt på var at når jeg holdt på med drivakselen så var jeg uheldig å trekke den utover, altså ut fra girkassen. Når jeg vridde rundt på den merket jeg at den hadde havnet utenfor hakket som den skal ligge i. Trykket den enkelt og greit bare inn igjen. Skal det være sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Ja, noen biler har indre drivknute bestående av tre 'hjul' som går inni et spor. Om du har av denne typer så er alt ok. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Ok. Ja, det var en slik kobling jeg så for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Etter at krysset blir dratt ut, er det det samme hvilken vei det blir satt inn igjen. Kan det f.eks. stå 180 grader feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Om du tenker på indre drivknute så er det ett fett hvilken vei den står. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Jeg vet at det har vært tilfeller med de indre drivknutene på Mondeo Mk3 at de blir slakk i de og etterhvert skaper vibrasjon, men syns det er rart hvis det brått skulle skjedd etter at du har byttet ytre knute. Hvis du fikk den inn i sporet igjen burde det ikke være noe problem, men 1-2mm er fryktelig liten margin.Har selv byttet begge på vår Mk3 nettopp pga. stor slakk, hadde dog ikke risting.Hvis du skal bytte de må du dessverre kjøpe komplett drivaksel. (Mulig Ford forhandler kan levere uten ytre drivknute) Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 19, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2014 Nå har jeg tatt av dekk og bremseskiven. Merker at det er slakk i drivakselen frem og tilbake i bilens kjøreretning, hvis dere forstår hva jeg mener. Er snakk om nesten en halv cm. Slakken kjennes inn mot den indre drivknuten, altså i krysset. Opplever ikke det samme på den andre siden. Kan dette skape vibrasjonene som jeg beskriver? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 19, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2014 Hvis du kjenner godt på mansjetten til den indre drivknuten, kjenner du noen klumper som ikke burde hvert der?Tenker bare på om det kan ha løsnet noe i den, iom at det skjedde ifm. at du fikk dratt litt i den. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg