Jesper1201 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Enig med Rsele, hadde bare bytta knuta når du først demonterer det, ser at fettet har sprutet rundt og i tillegg ulyd/vibrasjon tilsier at den er ødelagt.Kan selvfølgelig være at ulyden du hører er fjæra, men vibrasjonen kommer ikke derfra :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Drivknute er bestilt. Så gjenstår fjæren. Regner med at det er smart å bytte på begge sider når jeg først holder på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Som bilmekaniker anbefaler jeg det hvis det er lenge siden sist fjæra ble byttet på motsatt side, for å få like stiv/høy bil på begge sider.Men, som "privat" er det i de aller fleste tilfeller ikke noe problem å kun bytte den ene side :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Ok. Får se hvor mye arbeid det blir å få av fjøra, og om jeg isåfall gidder å bytte på begge sider. Må bare takke for all hjelpen! Så får vi se om jeg klarer det uten flere spørsmål;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Er i utgangspunktet ikke mye jobb å bytte fjør foran på Mondeo Mk3 :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Sånn. Da har jeg fått skrudd ut bolten som holder bærekulen. Noen som har noen tips for å få trykket ned/ut bærekulen. Sitter som f. Har dunket og hamret. Har desverre ikke sånn spesialverktøy til å presse mellom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Kjenner ikke videre til Ford, men om stabstaget er innfestet på bærearmene (og bilen står nedpå med forhjulet på motsatt side) så vil staget presse bærearmen opp (den bærearmen du forsøker presse ned). For å løsne bærakula kan du bruke et kubein eller annet egnet verktøy, sitter det bom fast kan du forsøke med varmeog/eller brytegaffel, begge deler vil ødelegge bærekula og du må kjøpe denne ny. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Eller du kan løsne de tre boltene som holder bærekula til bærearmen. Husk å måle avstand først slik at ikke spissing blir totalt feil. For å trekke armen på bærekula ut av bærearmen så må drivknuten løsnes fra navet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Fikk tatt et bilde. Så da kan det være smart å jekke opp på den andre siden og? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Fikk tatt et bilde. Så da kan det være smart å jekke opp på den andre siden og? Se der ja, stabstaget er innfestet på bærearmene og dette vil presse bærearmen opp så lenge bilens tyngde hviler på hjulet på motsatt side. Jekk opp motsatt side så blir det mye lettere å jobbe med, husk å sikre slik at den ikke kan falle ned! Ser du allerede har skrudd av sentermutter på drivknkuten slik at knuten er løs. Da kan du evt. prøve å løsne de tre boltene som holder bærekula til bærearmen og trekke det ut - dersom du ikke klarer løsne bærekula fra fjærbeinet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2014 Det er ett sant helvette å få ut disse bærekulene når du har vært på sin plass i hele bilens levetid uten å bli løsnet.Har gjort samme jobb på min MK3, jeg brukte ett kubein på ca. metern med ett rør utenpå for å få skikkelig kraft.Jeg satte det mellom bærearm og spindel, da løsnet den etter litt kjefting og smelling. Det du skal være obs på her er at den bakre bærearms foringen er oljefylt så du må ikke bende bærearmen helt i bunn. Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2014 Noen som har noen tips til hvordan man får ut skrua/mutteren i toppen av demperen? Har spent opp fjøra med klemmer, men får ikke løsnet mutteren. Er umbraco i den til å holde igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 17, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2014 Bruk muttertrekker, da pleier den komme med en gang. Ellers pleier jeg holde igjen med unbrako og bruke en rørtang på en pipe for å løsne. Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Da har jeg fått byttet fjør og drivknute. Selvsagt så har det dukket opp et nytt problem. Når jeg kjører og gir gass begynner det å riste veldig mye. Mer enn før. Er ganske sikker på at jeg har fått stramt alt godt. Eneste jeg er usikker på er om jeg har strammet navmutteren nok. Hvis den ikke er stram nok, kan den forårsake symptomene som jeg beskriver? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2014 Som sagt, Ford er ikke min sterke side, men på VAG med drivknutemutter så skal denne tightes med 265 Nm. Om denne er løs så vil hjullageret ryke fort, du kan også få dødgang på bremsepedalen siden 'løs' bremseskive kan presse stempel i caliper litt inn. Pakket du om drivknuten eller monterte du ny? (Rask) vibrasjon ved pådrag tyder mest på at det er noe med drivknuten... Fikk du løsnet bærekule fra fjærbein eller løsnet du den fra bærebro? Om sistnevnte så er det gjerne justeringsmuligheter her (camber) og i verste fall kan kulene i drivknuten stå i spenn (ikke aksialt frispill). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.