Gå til innhold

Problemer med høy tomgang

Ranger emnet


Modshot

Anbefalte innlegg

Det førte problemet mitt er turtalle.
når jeg starter bilen så står den på tomgang i 3000 rpm.
vis jeg er ute å kjører å dytter inn clutchen går den også til 3000 rpm. virker ikke som om den vill lavere. sjekket vaccumet det som var problemet forigegang. men dette funket ikke nå, noen som vet noe?

Det andre problemet mitt er speedometeret.
rpm vises og varselamper fungerer enerste som ikke virker er selve speedometert og turtellern.
Noen som kan Forklare i detaljer hvordan jeg fikser dette?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "sjekket vaccumet det som var problemet forigegang. men dette funket ikke nå"? Om du ikke har vacuum så let etter lekkasjen. Du skriver ikke om du har gassermotor, monopoint, K-Jet eller Digifant, er derfor temmelig vanskelig å hjelpe.

 

Du skriver av rpm vises, men så skriver du i samme setning at turteller ikke fungerer!?! Om speedometer ikke fungerer så er det vel wire fra girkassen på din, sjekk denne. Om turteller ikke fungerer så kan det være feil på selve instrumentet eller ikke kontakt fra puls-siden (kommer fra hallgiver).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skrev mens jeg var ute å kjørte istad mente at det som ikke virket var speedometeret pg TRIPTELLER. Har forgasser mottor, å det virker som at Choken står på hele tiden. Forige gang jeg hadde dette problemet var det en vacum slange som var synderen. Men var ikke det denne ganger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høy tomgang kan skyldes defekt vokselement på gasseren, går ut ifra det er Pierburg 2E2 du har? BTW så har Pierburg 2E2 en egen tråd her på forumet - http://www.bilforumet.no/topic/280464-pierburg-2e2/

 

2e2.jpg

 

Sjekk også om det er "trepunktsdåsa" som holder turtallet oppe.

 

DSC02745.jpg

 

Når det gjelder speedometer så sjekk speedometerwire.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter bilen står den på 3000 rpm, når jeg kjører å dytter inn clutchen er den på 3000 rpm.
men når jeg slår av tenninga, fortsetter bilen å gå i ca 10 sec. også sprenger det ut av eksosen.
 
Har sjekket alle slanger, de ser fine ut. de er også satt riktig.
Her er en tegning over forgasser "enheten", når dere forklarer vennligst nevn nummeret utifra tegningen.
Det svaret som får tomgangen min til å bli bra, får 300 kr overført til kontoen sin. sender pm om det virket!
2E2wirkung1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trepunktsdåsa" er nummer 95 på bildet, denne "gir gass" om vakuumet går for lavt (som når motor holder på å stoppe). Sjekk alle vakuumslanger, om en er lekk eller av så vil motor gå høyt på turtall. Ellers er det det allerede nevnte vokselementet (57 på bilde), men om dette er defekt så vil du kun ha høyt turtall på varm motor. 65 er automatchoken, denne kan også henge seg opp, dog skal det ikke gi den tomgangen du har. Konklusjon, sjekk alle vakuumslanger. Se og les også i denne tråden der det er litt feilsøking og vakkumslanger er markert.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter bilen står den på 3000 rpm, når jeg kjører å dytter inn clutchen er den på 3000 rpm.

men når jeg slår av tenninga, fortsetter bilen å gå i ca 10 sec. også sprenger det ut av eksosen.

 

 

At motor fortsetter å gå etter at tenning er skrudd av skyldes nok at gasspjeld står for mye åpent, og/eller at tennpluggene er noe for varme (for tidlig tenning eller for mager blanding). Dette kan forandre saken litt... Sjekk (grundig) gummifoten mellom innsuget og forgasseren for sprekker, sprekker her kan gi for høy tomgang grunnet falskluft, vil også gi mager blanding som igjen gir for varme tennplugger. For å teste dette kan du spraye startgass rundt gummifoten (og kun her), om motor øker i turtall så er det sprekker i den.

 

Om feilen ligger i gasseren så er det test- og justeringsprosedyrer i  servicemanualen for Pierburg 2E2  smile.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgassmetoden vil muligens avdekke falskluft dersom det er problemet.

De originale vakuumslangene er av gummi, ikke silikon. Om det står silikonslanger på så er det ettermontert. Om slangene er hele og tette så trenger du ikke bytte de.

Automatchoken på din gasser er ikke mulig å "slå av", dog er det mulig å bygge om til manuell choke. Om denne har hengt seg opp så vil du se at cholespjeldet står stengt, jobber ut fra et elektrisk varmeelement og temp på kjølevannet. For test og justering av automatchoke, se manualen jeg la ved i forrige innlegg ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår