Gå til innhold

Diverse spørsmål om Volvo 240 og turbo

Ranger emnet


corsaduden

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske fin 1988 240 stående, og har planer om å fikse den opp. Den er 99% original, hvilket også betyr 4-trinns kasse, B230F, fjører som gjør at man føler man kjører båt osv. 

Nuh, senking er ikke det jeg skal spørre om, men derimot turbo; og ja, jeg vet at det er en veldig bra tråd om dette på vccn.no, og den har jeg lest. Skal dog ikke garantere at jeg fikk med meg alt, men tror jeg fikk med meg det meste. 

Ok - jeg har gjort alt som trengs på motor for å få turbo osv til å fungere, men er det noen måte å beregne hvor mange hest bilen får uten å sette den i en benk, eller blir det bare gjetting?

 

Så vidt jeg skjønner får jeg ikke godkjent bilen uten å ha papirer på motoreffekten, men etter hva jeg har forstått av hva jeg har lest på veven kan det faktisk variere fra benk til benk hvor mye som blir målt. Er dette tilfelle, og i så fall, hvor bør man få benket bilen slik at papir-biten blir i orden? Leste forresten på et eller annet sted på veven at BT ikke vil godta papirer som kommer fra benker i Norge, så man må til Tyskland eller noe for å få dette gjort. Innmari tungvint om det er tilfelle. 

Det er jo ei sabla papirmølle for å få alt til å gå opp, så jeg heller mer og mer mot å sette i en 940-motor med turbo. Der har man jo alt 170(?) hest, og så kan man sette på en større turbo, om jeg har forstått rett. Med visse begrensninger, regner jeg med. Men om man gjør det, må man ikke etterpå gjennom nøyaktig samme papirmølle som hvis man bare bruker motoren som alt står i bilen? 

En siste ting (for now) - finnes det noen komplett liste over ting som må gjøres på 240-en for å få den godkjent med turbo? I følge Volvo Norge som jeg snakka med for et par år siden angående dette (eller var det BT; har slettet mailene, tror jeg), er maks antall hest i 240-en 220. Nå husker jeg ikke om jeg spurte dem om dette, men er det mulig å få den godkjent med mer om man gjør de nødvendige oppgraderingene? Hadde vært artig å ha 250-300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår