Gå til innhold

Ny PC er treg - råd/tips?

Ranger emnet


mario94

Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt meg ny PC fra komplett, leste kommentarene og den skulle være topp. Men syntes den er sykt treg når jeg spiller på den, leste i en av kommentarene at han kunne spille mange forskjellige spill på høyeste kvaliteten, jeg kan såvidt spille på laveste kvalitet. Det må være noe feil her? Hva sier dere, det må vell være noe feil?

 

Link til PC: http://www.komplett.no/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/779553#!tab:info

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du installert driverne som fulgte med på CD-plata? Er vel noen viktige drivere der, grafikkdriver, chipsett driver, lyddriver, etc. Når dette er gjort fra plata, så sjekker du nettet for oppdateringer på driverne, spes grafikkdriveren.

 

Men McAffee antivirus trenger du ikke å installere. Er visstnok flere sånne andre prog på plata som man ikke "bør" installere - "bloatware" som anmelderen sier.

Er du trygg på dine surfevaner, er kritisk til "luremail" og diverse sånt, så trenger du ikke antivirus-programmer i det hele tatt. Windows security holder i bøtter og spann. Antivirus programmer er bortkasta ressursbruk, etter min mening.

 

Spill bør du også installere på SSDisken, som følger med ser jeg. OS'et skal også være installert på den!

 

Sjekk også hva windows opplevelsesindexen sier om PC'en (hardware ytelsessjekk).

 

Jeg bruker CPUID HW Monitor, for å holde et øye med temperaturene i PC'en. http://www.cpuid.com/softwares.html

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er veldig viktig. Hvis du har windows 8 trenger du IKKE antivirusprogram. Det er innebygd i win8. 

 

Windows 8 er utskjelt pga en ubrukelig startmeny, bortsett fra det er det et utrolig raskt og stabilt os. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du installert driverne som fulgte med på CD-plata? Er vel noen viktige drivere der, grafikkdriver, chipsett driver, lyddriver, etc. Når dette er gjort fra plata, så sjekker du nettet for oppdateringer på driverne, spes grafikkdriveren.

 

Men McAffee antivirus trenger du ikke å installere. Er visstnok flere sånne andre prog på plata som man ikke "bør" installere - "bloatware" som anmelderen sier.

Er du trygg på dine surfevaner, er kritisk til "luremail" og diverse sånt, så trenger du ikke antivirus-programmer i det hele tatt. Windows security holder i bøtter og spann. Antivirus programmer er bortkasta ressursbruk, etter min mening.

 

Spill bør du også installere på SSDisken, som følger med ser jeg. OS'et skal også være installert på den!

 

Sjekk også hva windows opplevelsesindexen sier om PC'en (hardware ytelsessjekk).

 

Jeg bruker CPUID HW Monitor, for å holde et øye med temperaturene i PC'en. http://www.cpuid.com/softwares.html

Fulgte ikke med noen cd plate, var bare å starte opp pcen og alt skulle være i orden?

Prøvd å slette antivirus programmet, men kommer opp at jeg ikke har tilgang, hvordan gjør jeg det? Og hvilke andre program bør jeg slette?

 

Bilde av programmene mine:

2z8dilu.jpg

 

Hvordan tar jeg den ytelsessjekken?

 

Takk for svar btw smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne gjøre visse endringer, så må du logge deg inn på PC'n som administrator (se vedlegg - for å sjekke om du er logget inn som admin, under kontrollpanel det også).

 

Ytelsessjekken finner du under "kontrollpanel / system og sikkerhet / system / kontroller windows opplevelsesindex" (se vedlegg).

post-78689-0-71492500-1388423292_thumb.jpg

post-78689-0-80267500-1388423304_thumb.jpg

post-78689-0-87359700-1388423575_thumb.jpg

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ja, du har Win8. :) Har aldri brukt den jeg...

 

Ligger ikke under "Vis mengde RAM og prossesorhastighet" da?

 

For å slette programmer, så må alt være deaktivert og ikke i bruk - vil jeg tro kanskje. Så, om du deaktiverer mcaffee, så kanskje da går det ann å avinstallere den...?

 

Anngående oppdateringer, gå inn på Acer sine sider og finn fram din laptop. Der under en plass, så skal man vel finne programmer og drivere til den..?

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ikke ut som du hadde noen andre programmer, installert, som "burde" slettes egentlig. Fått fjernet mcaffee, så skulle det øke ytelsen noen hakk.

 

Hvordan er ytelsen nå da? Fortsatt lave grafikk-settings på spill?

Er det en slags batteri-sparemodus som er aktivisert en plass, som skrur ned på ytelsen? Hadde en ASUS laptop, der kunne man velge et ytelses nivå med et knappetrykk.

 

Joda, regner med alt er satt til "automatisk oppdateringer" standard, da skal det nå sjekkes jevnlig automatisk. Jeg bruker å skru av slikt. Irriterende å sitte med et onlinespill, så begynner PC'n å laste ned en stor oppdatering. icon_boulax.gif

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hvilken oppløsning spiller du på? Har du PCen i "høy ytelsesmodus" når du spiller og ikke "strømsparingsmodus" eller "balansert modus"? 

 

Har du lastet ned de nyeste driverne fra nettet? Gjelder spesielt grafikkdriver. http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

Angående windows opplevelsesindeks: http://www.dinside.no/925864/slik-faar-du-windows-opplevelsesindeks-i-windows-8-1

 

Om du vil kan du også trygt slette alle programmer som ligger under utgiver "acer incorporated". Trenger dem ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår