Gå til innhold

'92 Audi 100 2.3E stoppet!

Ranger emnet


KjetilG

Anbefalte innlegg

Det er IKKE fordeleren, det er tenningsmodulen - såvidt jeg kan se på bildet. Her skal det være spenning på den ene pinnen når tenningen er på. Pulsene fra hallgiver kommer også inn her, via ECU. Mål heller på plugg til hallgiver - mens plugg står i. Får du da ikke pulser mellom pinne 2 og 3 (når motor kjøres på starter), men har spenning mellom pinne 1 og 3, da er hallgiver defekt.

Altså skal holde ein pole på nr 1 å den andre på nr 3?

 

FxeKD.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du konkludere;

 

- spenning på pinne 1 og 3 i plugg til hallgiver.

- ingen pulser ut mellom pinne 2 og 3 i samme plugg, når motor kjøres på starter.

 

--> Om du har målt riktig så er hallgiver defekt.

 

Som sagt er ikke denne fordeleren så lett å få tak i, hos de fleste oppsamlere så er fordeleren allerede plukket av på disse motorene. Ta en ringerunde og se hva du finner, nye er temmelig dyre. Om du ikke finner noe som helst så har jeg en brukt liggende i reserve som du til nøds kan få kjøpe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE fordeleren, det er tenningsmodulen - såvidt jeg kan se på bildet. Her skal det være spenning på den ene pinnen når tenningen er på. Pulsene fra hallgiver kommer også inn her, via ECU. Mål heller på plugg til hallgiver - mens plugg står i. Får du da ikke pulser mellom pinne 2 og 3 (når motor kjøres på starter), men har spenning mellom pinne 1 og 3, da er hallgiver defekt.

Å korleis måle mens halv giveren står i?

 

FxeKD.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Altså skal holde ein pole på nr 1 å den andre på nr 3?

 

 

Ja, holde ene målepinnen fra instrumentet på pinne 1 og den andre på pinne 3 for å måle spenning til hallgiver. Og - mens pluggen står i, måle pulser mellom pinne 2 og 3. Om du drar den ut så hjelper det lite å måle da hallgiveren følgelig er frakoplet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du konkludere;

 

- spenning på pinne 1 og 3 i plugg til hallgiver.

- ingen pulser ut mellom pinne 2 og 3 i samme plugg, når motor kjøres på starter.

 

--> Om du har målt riktig så er hallgiver defekt.

 

Som sagt er ikke denne fordeleren så lett å få tak i, hos de fleste oppsamlere så er fordeleren allerede plukket av på disse motorene. Ta en ringerunde og se hva du finner, nye er temmelig dyre. Om du ikke finner noe som helst så har jeg en brukt liggende i reserve som du til nøds kan få kjøpe.

Ska ta ringerunde på mandag/tirsdag, men jobbe te 16.00 å mange har stengt då :-) men ska prøva mest mulig, å tar kontakt i nøds:-) å takk for hjelpa!!!! :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bytte fordeleren gjør du som følger;

 

Ta av fordelerlokket og sett girspaken i 5. gir

Dytt bilen frem eller tilbake helt til rotor peker mot merket i fordelerhuset (bilde under).

 

FordelerAAR.jpg

 

 

Fremme på girkassen er det et inspeksjonshull, her skal du nå være nokså nær merket for øvredødpunkt (ØD), en 0 på svinghjulet (bilde under).

 

DSC00259.jpg

 

 

Om du dytter bilen bakover vil det komme frem tre streker på svinghjulet, en for 12 grader, en for 15 grader og en for 18 grader. Du ser de såvidt på bildet under.

 

SvinghulAARmanuell.jpg

 

 

Den streken som er merket med 15 risser du opp med et skrujern e.l. slik at den blir blank. Dette for å gjøre det enkelere når tenningen  skal justeres.

 

Nå tar du et bilde av hvor rotor peker i forhold til merket i fordelerhuset, dette slik at du vet hvordan den nye fordeleren med rotor skal stå etter montering.

 

Skru av mutteren som holder fordeleren og ta av klaven rundt foten på fordeleren. Ta av pluggen inn på fordeler. Fordeleren kan nå trekkes rett ut.

 

Den nye fordeleren kan nå monteres, hold den slik at pluggen på den peker mot torpedoveggen og før den inn i toppen. Hold så rotoren slik at den peker ca mot merket i fordelerhuset før du trykker fordeleren helt inn. Husk at tanndrevet på fordeler skal gå i inngrep med drevet bak på kamakselen. Når fordeler er på plass, sett tilbake klaven og mutteren, men ikke skru den fast. Vri nå fordeler slik at rotor peker likt som den gjorde før du tok av den gamle fordeleren, altså likt som på bildet du tok nettopp. Når dette er ok så strammer du mutteren som holder fordeler. Sett tilbake fordelerlokk og sett i pluggen til fordeleren. Start motoren og kjør den varm.

 

Når motor er varm stopper du den. Åpne panseret og ta av lokket over reléboksen rett under frontruten på førersiden. Her vil du se to plugger som vist på bildet under.

 

Diagnosestikk.jpg

 

Start motoren, slå av lys og varmeapparat (alt som kan slås av) og sett en ledning mellom MINUS og DIAGNOSEUTTAK. FOR ALL DEL IKKE KOPLE PLUSS SAMMEN MED NOE!

 

Etter noen sekunder vil du høre at motoren endrer gange. Kople nå en tenningslampe til pluggledning på sylinder nr 1, altså den fremste (mot radiatoren). Ja, tenningslampen må selvsagt også tilkoples batteriet.

 

Nå lyser du med tenningslampen ned i inspeksjonshullet foran på girkassen, den streken for 15 grader som du risset opp skal nå ligge plant med nedre flate i inspeksjonshullet. Gjør den ikke det så løsne mutteren på fordeleren og vri fordeler til streken for 15 grader er plan med nedre flate. Stram mutter på fordeler etterpå.

 

OslashD-merkenedreflate_zps4f7a97a6.jpg

 

 

Når tenning er justert tar du ut igjen ledningen mellom diagnoseuttak og minus, samt setter tilbake lokket over reléboksen. Stopp motoren / slå av tenning.

 

Nå er fordeler skiftet og tenning riktig justert :D

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bytte fordeleren gjør du som følger;

 

Ta av fordelerlokket og sett girspaken i 5. gir

Dytt bilen frem eller tilbake helt til rotor peker mot merket i fordelerhuset (bilde under).

 

FordelerAAR.jpg

 

 

Fremme på girkassen er det et inspeksjonshull, her skal du nå være nokså nær merket for øvredødpunkt (ØD), en 0 på svinghjulet (bilde under).

 

DSC00259.jpg

 

 

Om du dytter bilen bakover vil det komme frem tre streker på svinghjulet, en for 12 grader, en for 15 grader og en for 18 grader. Du ser de såvidt på bildet under.

 

SvinghulAARmanuell.jpg

 

 

Den streken som er merket med 15 risser du opp med et skrujern e.l. slik at den blir blank. Dette for å gjøre det enkelere når tenningen  skal justeres.

 

Nå tar du et bilde av hvor rotor peker i forhold til merket i fordelerhuset, dette slik at du vet hvordan den nye fordeleren med rotor skal stå etter montering.

 

Skru av mutteren som holder fordeleren og ta av klaven rundt foten på fordeleren. Ta av pluggen inn på fordeler. Fordeleren kan nå trekkes rett ut.

 

Den nye fordeleren kan nå monteres, hold den slik at pluggen på den peker mot torpedoveggen og før den inn i toppen. Hold så rotoren slik at den peker ca mot merket i fordelerhuset før du trykker fordeleren helt inn. Husk at tanndrevet på fordeler skal gå i inngrep med drevet bak på kamakselen. Når fordeler er på plass, sett tilbake klaven og mutteren, men ikke skru den fast. Vri nå fordeler slik at rotor peker likt som den gjorde før du tok av den gamle fordeleren, altså likt som på bildet du tok nettopp. Når dette er ok så strammer du mutteren som holder fordeler. Sett tilbake fordelerlokk og sett i pluggen til fordeleren. Start motoren og kjør den varm.

 

Når motor er varm stopper du den. Åpne panseret og ta av lokket over reléboksen rett under frontruten på førersiden. Her vil du se to plugger som vist på bildet under.

 

Diagnosestikk.jpg

 

Start motoren, slå av lys og varmeapparat (alt som kan slås av) og sett en ledning mellom MINUS og DIAGNOSEUTTAK. FOR ALL DEL IKKE KOPLE PLUSS SAMMEN MED NOE!

 

Etter noen sekunder vil du høre at motoren endrer gange. Kople nå en tenningslampe til pluggledning på sylinder nr 1, altså den fremste (mot radiatoren). Ja, tenningslampen må selvsagt også tilkoples batteriet.

 

Nå lyser du med tenningslampen ned i inspeksjonshullet foran på girkassen, den streken for 15 grader som du risset opp skal nå ligge plant med nedre flate i inspeksjonshullet. Gjør den ikke det så løsne mutteren på fordeleren og vri fordeler til streken for 15 grader er plan med nedre flate. Stram mutter på fordeler etterpå.

 

OslashD-merkenedreflate_zps4f7a97a6.jpg

 

 

Når tenning er justert tar du ut igjen ledningen mellom diagnoseuttak og minus, samt setter tilbake lokket over reléboksen. Stopp motoren / slå av tenning.

 

Nå er fordeler skiftet og tenning riktig justert :D

 Herlig :-) va vertfall vanskelig å finna fordelar....sendt Mail osv te meste adle eg finne på nette :-p

Men hadde de kanskje vore ein ide å bytta tenningsmodul uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

vell, eg kjøpte meg ein nye audi a4 1.6 2005 modell så får eg hellar prøve å sella den som dele bil eller noko :) men tusen takk for hjelpå! dette kan jo hjelpa dei så ska kjøpa bilen ;) 

men ved påkjøring av stein i veibanen, er det statens vegvesen så har skjulla for de eller?  ødela ei bærebru på den nye bilen etter eg traff ein jævlige stein:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår