Gå til innhold

Tungstartet motor / pris på brukt B230F

Ranger emnet


volvo740gle

Anbefalte innlegg

hei noen som har en anelse hva huggere tar for en motor (b230f)???

 

uten:

gearkasse

starter

dynamo

 

med:

innsuget

 

så altså så og si en rein motor.?

 

1000?

1500?

 

 

takker for svar!

 

ps skal ringe litt rundt og høre,

 

 

 

 

jeg har en b230f i min 740gl 1990, denne er tungstartet når den er kald som varm! har lest av koder og fått 232 som feilkode, at den får for lite eller for mye bensin. sjekket de nye pluggene som har blitt satt inn og dem var Køl svarte! noen som har vært borti dette? har gått 312,000km

post-115439-0-54569800-1384466124_thumb.jpg

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil kode 232 er jo adaptivlamda kontroll(tomgang) så jeg tipper lamdaen din har tatt kvelden, får du opp lamda tegne på innstrument panelet? hvordan oppfører bilen seg skjennerelt? kan hvere en mulighet for at temp følern i toppen også er gåen da den er tung og starte varm som kald, men sikkert noen som vet bedre en meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil kode 232 er jo adaptivlamda kontroll(tomgang) så jeg tipper lamdaen din har tatt kvelden, får du opp lamda tegne på innstrument panelet? hvordan oppfører bilen seg skjennerelt? kan hvere en mulighet for at temp følern i toppen også er gåen da den er tung og starte varm som kald, men sikkert noen som vet bedre en meg??

 

hei ja altså lamda lampa kommer og går noen ganger men lyser som regel ikke. ja temp-følere er gåene tipper begge to...

 

bilen oppfører seg noen ganger greit og andre ganger fusker og høres/føles som den går på 2/3syl og mister drivkraften.

 

fusker og går på 2/3syl vis jeg gir litt gass når man står stille og ved kjøring, andre ganger er den en grøm og kjøre :S

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om den brenner olje?luftfilter? har du prøvd og koble ifra luftmasse målleren? å sett om det skjer noe?  har du sjekket alle elektriske kontakter? gå over alle kontakter å se om alle sitter godt, ta også å sjekk(rengjør) fordeler og rotor og alle tennkablene fra fordeler til coil, plugger. se også på giveren til svinghjulet, oven ifra, den kan hvere full av dritt, sitter akuratt der blokka møter kassa, hvis motorn holder på og dø så kommer lamdaen opp pga feil avlesing. jeg vet biltema har tempfølere men vet ikke vilken kvalitet de er av,  har du prøvd og ta av ledningene fra polene på batteri? la de hvere av i noen minnutter og sett på, da er alle feil slettet, kan gå litt ujevnt akuratt når du starter den igjen etter på men det skal bli bedre etter noen få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har tatt ut svinghjuls føler, temp følere er gåene så må få byttet disse (den til hjernen og den til Speedo er disse to like?)

har prøvd og slette feilkoder ja, nå har det seg sånn at bilen vil kanskje start 1 gang iblant,

har gått over alt av kontakter i motor rommet med elektro rens så den bør ha god kontakt med det meste nedi der. :P

lmm er i fin stand og ikke noe galt med, luftfilter er nytt. alt av tenningsdeler og  da MENER jeg ALT er helt nytt!

 

så jeg satser på svinghjuls føler og temp følerne :) men er disse to temp følerne like orginale/uorg koster 245 nytt har jeg finni men gidder ikke bestille føre jeg vet om de er helt like (samme funksjon osv) svinghjuls føler var det verre med og finne :S

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å den blei ikke noe bedre av noe av dette? kan jo alltids hende at tenningsmodulen din er gåen også, sitter på venstre side i motor rommet, temp føler på tema koster 199 så er egentlig bare å prøve å bytte den/de. speedoen går enten til kassa eller akslinga bak, er litt forskjellig fra årsmodeller. har du tatt komprisjons test å sett om hvordan innmaten er i blokka er? er alltids greit og vite

jeg vet bcb.no har svinghjulsensor, de har allt til volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svinghjulsensoren styrer motor-turtallet og tenning dermed 131feilen :)

 

modellen er en 1990 (740) lh2,4nett

 

har funnet alt av følere og div nytt for under 1000, lappen så må bare få surra meg te og handle. (skruvat) og (dindel)

kommer til og oppdatere vis dette fungerer. 

vis ikke det funker blir det og bytte motor er lite vits og kjøpe for mye til en gammel sliter ;)

 

ja skulle nesten tatt komp test,

 

innmaten kan så være,, gidder ikke og gi denne motoren for mye skal byttes når jeg får tak på en annen...(den tid den sorg)

 

bilen er bruksbilen og er avhengi av den derfor bare fikse div nå og håper det holder vinteren ;)

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann føleren til svinghjulet er byttet tok og sjekket register-reim i samme slengen denne hadde jo hoppet over.

 

så har byttet reg-reim og strammehjul og når dette var gjort, startet den med en gang og gikk litt på tomgang, så døde den helt ut da var det fødepumpa i tanken som gikk åt skogen så denne blir bestilt på mandag og byttet på tirsdag :D så da håper jeg at resten er greit skal bytte filter og hoved-pumpa under ved senere anledning.:) 

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dommedag :) 

 

etter bytting av svinghjuls føler samnt denne føde pumpen i tanken, å regreim og strammehjulet. startet bilen og går bra i gjen. :) fremdeles litt tungstartet og fusker/feiltenner bittelitt etter den har stått litt på tomgang og skal kjøre :) 

 

blir og kjøre noen km og se hva som kommer av feilkoder.

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fermdeles feilkode

1-3-1 Engine speed signal from 01 system absent on starting.

 

ja jeg har nullstilt hjernen.

 

men kan dette være pga den ikke får målt tempratur vet oppstart siden jeg burde/skulle ha bytta den temp-føleren til hjernen? enybody knows?

kjør hardt, kjør stil, kjør din egen bil ;)

vw golf 3 varian 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår