Kinslayer Skrevet November 9, 2013 Rapporter Share Skrevet November 9, 2013 Hei!Jeg sliter med varme i min Audi A4 1.9Tdi 110hk 1997mod. Jeg har byttet termostaten, renset varmeregisteret (uten at det kom noe særlig med groms), sjekket på verksted at spjelene åpner og lukker riktig og vannpumpe er nylig byttet. Kulda i kupeen blir et problem med en gang temperaturen synker under 5+ grader. Bilen starter meget lett uansett temperatur, men motoren blir ikke varm om den står på tomgang. F.eks. en vintermorgen kan jeg starte bilen 15-20 min før jeg drar, så er det fortsatt iskaldt i kupeen. Kan ikke si for sikkert i dette øyeblikk hva temperaturen på motoren er, i og med at det er 1 år siden forrige vinter. Men vil tro den steg meget lite, om noe i det hele tatt.Noe som har erfart dette før?MvhIskald Audi eier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 10, 2013 Rapporter Share Skrevet November 10, 2013 Hvor kjøpte du termostaten? Og har du fått luftet anlegget? (Fjernet luft) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 10, 2013 Rapporter Share Skrevet November 10, 2013 Import bil? Se om du har noe ala dette på bilen din, http://i.ebayimg.com/t/Coolant-Flange-Glow-Plugs-VW-Jetta-Golf-MK4-Beetle-1-9-TDI-Genuine-OE-/00/s/MTEzNlgxNTAw/z/iD4AAOxywCJRZdb4/$T2eC16JHJF0FF,DyI9elBRZdb4NPUw~~60_57.JPG Er en flens med 3-4 glødeplugger på, som skal hjelpe med og få kjølevannet varmt. Ville også når det blir skikkelig kaldt ute og starte bilen og la den stå og gå, etter 15-20min så sjekk hvilke slanger som er varme og kalde. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kinslayer Skrevet November 15, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2013 Kjøpte først en termostat på Biltema, men den var helt fjern. Kjøpte deretter en på mekonomen som ser ut til å fungere slik den skal. Og ja, det skal ikke være luft i anlegget. Tok selvsagt litt tid før all luften blei borte. Er en import bil ja. Får ikke åpnet linken?? Har kjørt bilen en tur for å så sjekke hvilke slanger som er varme. De som skal være varme er varme, men dette var før kulden satte sitt preg. Kan prøve igjen i helga! Så sinnsykt irriterende, føler jeg har prøvd alt og ingenting er feil.. Er greit nok at det er diesbil og at den kan bruke litt tid på å bli varm, men når jeg kjører 6 mil i -2 minusgrader og det ikke fins tegn til varm luft i kupeen ...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 15, 2013 Rapporter Share Skrevet November 15, 2013 Var det små hull i termostaten fra mekonomen? Sånn at kjøleveska kan renne igjennom, selv om termostaten er stengt? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kinslayer Skrevet November 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2013 Det veit jeg ikke. Får man uten? Ville vært rart om det er vitalt for å få varme i bilen. Eneste jeg veit er at den sitter riktig vei! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 16, 2013 Rapporter Share Skrevet November 16, 2013 Kjør til du har 90 grader på motor, kjenn på de 2 kjølevannslangene som går igjennom torpedoveggen. Er begge varme er ikke problemet i kjølesystemet. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kinslayer Skrevet November 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2013 Kjørte motoren varm i dag (90gr). Kjente på begge slangene, de er varme. Dermed er ikke problemet i kjølesystemet. Hva kan det da være? I og med at jeg har sjekket på verksted at spjeldene åpner/lukker riktig. Kan varmeregisteret være gåent? I så tilfellet, hva er symptomene på det?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 16, 2013 Rapporter Share Skrevet November 16, 2013 Så lenge begge er varme er det sirkulasjon. Hvis spjeldene da åpner riktig og alle luftkanaler er på plass og tette, skal det i praksis komme varm luft. Må bare spørre for å utelukke enda en feilkilde, kupèvifta funker? :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kinslayer Skrevet November 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2013 Ja, den funker. Ac blåser kaldt, men varmluften tilsvarer ikke det jeg stiller temperaturen på. Men det er med en gang temperaturen nærmer seg kuldegrader at varmen svikter. Og da mener jeg svikter. Det blåser ikke lunk en gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 17, 2013 Rapporter Share Skrevet November 17, 2013 Eneste jeg da kan tenke meg er at spjeldene ikke funker. Vet du skriver at de har blitt testa, men jeg ser ikke noen annen logisk forklaring. :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 17, 2013 Rapporter Share Skrevet November 17, 2013 Prøvd og lest ut feilkoder? Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kinslayer Skrevet November 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2013 Den blei sjekket med pc på verksted, han fant ingen feilmeldinger. Ville det ikke kommet en feilmelding om spjeldet var ødelagt? Er det dette du mener med å lese ut feilkoder, Slippern? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 18, 2013 Rapporter Share Skrevet November 18, 2013 Både og, har du AC så regner jeg med du har climatronic, på panelet kan du lese ut feilkoder ;) Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 18, 2013 Rapporter Share Skrevet November 18, 2013 Den blei sjekket med pc på verksted, han fant ingen feilmeldinger. Ville det ikke kommet en feilmelding om spjeldet var ødelagt? Er det dette du mener med å lese ut feilkoder, Slippern? Det er her problemet er, de brukte kun pc. Hvis spjeldet er hoppet av armen til motoren så vil det ikke komme opp feil, men spjeldet funker fortsatt ikke. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg