Gå til innhold

Bytte svinghjul og clutch

Ranger emnet


kenneth91

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har noen tips angående bytting av clutch og svinghjul på min 1,9 tdi manuel 2004 model? Er dette en jobb for en erfaren bilmekaniker eller kan jeg begi meg ut på dette selv.

Er det mye som kan gå galt her?

Vi har akkurat kjøpt denne bilen og hørte dagen etter at det rasler når bilen står på tomgang og med en gang clutchpedalen trykkes inn går lyden vekk.

Enten utløserlager eller svinghjul?

Prisen på bytte av svinghjul og clutch på verksted var 19 000kr. Vil helst unngå denne utgiften.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes knapt enklere bil å skru girkasse ut/inn av. Men du må/bør ha løftebukk og motorbukk. Sentreringsverktøy til clutchen må du også ha. Moment på svinghjulsboltene er 60nm + 90grader. Clutchen 16nm (5mm bolter) eller 20nm (6mm bolter) Husk også at det forskjell på LUK og SACHS svinghjul, så du må ha clutch av samme merket.

Garantert svinghjulet som er defekt, men bytt clutch og utløserlager når du først har kassa nede.

 

Har du skrudd endel før går det helt fint, men har du knapt rørt ei skralle før vil jeg ikke anbefale den jobben..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialverktøy må du ha uansett for å sentrere clutchen. 

Forskjellen er innfestninga på clutchen. Luk clutchen har flere forskjellige fjører på trykkplata for å ta opp vibrasjon. Sachs har flere fjører i svinghjulet for å ta opp vibrasjoner.

Spiller ingen rolle hva du kjøper, er omtrent like holdbart. 

Lugger du motoren ryker det like fort.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Jeg hadde samme problem på min Touran 1.9 TDI 04 mod med FYG 02S 6 trinns manuell kasse. Dobbelmassesvinghjulet var kav ferdig. Hørte det når bilen sto å gikk på tomgang med rasslelyder osv. Jeg byttet til enkelmassesvinghjul å har ikke angret ett sekund på det. Når man skal bytte hele pakka så spiller det ingen rolle hva som står i bilen fra før. For clutch og utløserlager tar man i samme slengen. 

 

Jeg leste forum opp og forum ned om man skal gå for enkel eller dobbelmasse i forhold til vibrasjoner i motor. Jeg kan sterkt anbefale Darkside Silent single mass flywheel og clutch kit (MK5 Platform) fra Darkside Developements i England. Jeg merker ingen forskjell fra dobbelmasse og over til singlemasse i forhold til vibrasjoner eller høye lyder. De har også hyggelige priser på clutch og svinghjul kittene sine. 

 

Som sagt så er jeg kjempefornøyd med enkelmassesvinghjul. Så om du har en diesel Touran, Golf Mk5 / Mk6 eller Caddy eller hva det måtte være, min anbefaling er å gå for enkelmasse om du skal bytte svinghjul.

 

http://www.darksidedevelopments.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår