Gå til innhold

Bytte av oljefilter på 1,9D

Ranger emnet


Kvikklunch

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bytte olje og oljefilter på bilen min til helga som kommer. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg lurer på om det er noe spesialverktøy eller lignende jeg burde ha? Har kjøpt inn olje og nytt filter, så det har jeg.

 

Og hvordan skal jeg gjøre det? Tappe olja først, skru ut filteret, sette inn nytt filter og fylle opp med olje?

 

På forhånd, takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall på min bil så bruker jeg denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Oljefilteravtrekker-12976/

 

Jeg kjører først bilen og olja varm. Så skrur jeg ut bolten under bilen på bunnpanna. Går inn og tar meg 5min til alt har kommet ut. Så skrur jeg av filteret. Smører pakkningsringen på det nye filteret med litt olje (ha litt på fingern og smør på). Skrur på filteret. Bruker KUN håndkraft der. Så skrur igjen bolten på bunnpanna. Kan også bytte messing skiva som sitter der om det ikke er gjort på en stund. Så er det bare å fylle oppi olje. Sjekke på pinnen. Er den på maks så start bilen og la den gå litt. Sjekk nivået igjen og etterfyll om du trenger det. Sjekk også olja etter noen 10 talls mil. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmøy er ein av få kommunar som ikkje driv med kildesortering. Alt blir kjørt til Sverige. Det var ein lastebil fullasta med søppel som kvelta ned i ei elv, på vei til Sverige for ikkje så lenge si.

Spesialavfall skal leverast til ein godkjent miljøstasjon.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår