Gå til innhold

Problemer etter jeg solgte bruktbil!

Ranger emnet


Treland123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg solgte bilen min får 8 dager siden med kontrakt om at bilen "selges som den står" kjøper så og prøvde bilen før kjøp, men fra dag 1 begynte kjøper å klage og ville ha penger igjen. Ett par dager etterpå kom han med en feil som jeg viste om og hadde fortalt han, men nå hadde han funnet ut hvor problemet kom fra, og forlanget at jeg betalte halve kostnadden. Dagen etterpå kom han med to problemer til! Dette er "feil" som jeg aldri har vært klar over så jeg forsvarte dette med at det ikke er noe feil som har vært/ikke vist om når jeg hadde bilen, så kjøper godkjente dette. Etter 5-6 dager kom han med en ny klage om ulyd i bil som kostet over 10.000,- å fikse og mente at dette var noe som hadde skjedd da jeg hadde hatt bilen. Vell jeg har aldri hørt/merket noe ulyd.. Og burde ikke kjøper merket dette da han prøvde bilen og kjørte den hjem, ikke 5-6 dager etterpå. Kjøper vil nå gå videre med saken. Jeg synes jo ikke det er rett at jeg bare skal gi han flere tusen helt uten videre.. For meg virker det som at han bare har vært ute etter å få penger tilbake helt fra dag 1!

Jeg har aldri hatt problemer med bilen så lenge jeg hadde den så virker merkelig om der plutselig skulle være så mye etter at den ble solgt.

 

Så jeg lurte på om noen vet om noen det går ann å snakke med angående dette?

Noen som har vært borti dette selv?

 

Takk for svar!:)

Endret av Treland123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pratet med noen enda. La ut dette for å få tips om hvem jeg kunne kontakte, å høre om hva jeg kan gjøre.

 

Her kan du lese om vilke plikter / rettigheter som selger / kjøper har > Misfornøyd med bilkjøp fra privatperson - Forbrukerrådet.no

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du beskriver noe som mange er borti. Kjøp og salg av bruktbil og problemer rundt det.

Du skriver ingenting om bilen din, så det er vanskelig å si nøyaktig hva som er fasitsvar i ditt tilfelle.

Men Kjøpsloven sier noe om kjøp og salg.

Det er ikke nok å skrive at den selges som den står og dermed tro at man slipper alt ansvar for feil og mangler. F.eks om man prøver å lure noen ved å ikke fortelle om feil eller mangler man vet om, men prøver å fraskrive seg ved å selge "som den står."

Det hele bunner i alder, tilstand, pris og annonsens innhold. Disse faktorene gir tilsammen en forventning av hva man får. Juridisk sett skal det mye til for å få prisavsalg ved kjøp av en 20 år gammal bil om man finner feil eller mangler i ettertid. Det kommer an på hva slags feil og mangler det handler om. Om registerreima ryker(om bilen din har det) før den skal, er dette en feil som det kan reklameres på ovenfor forrige eier, om dette har blitt utført på verksted og kan dokumenteres med kvittering eller stempel i servicehefte. Forrige eier kan da ta det videre med verksted. Det samme gjelder ting som har blitt skiftet innenfor siste 2 år, som er reklamasjonsfristen ved privat kjøp/salg.

Men grovt sett kan man si at selger plikter å informere kjøper om alt man vet om det man selger. Kjøper har på sin side plikt til å undersøke alt han/hun kan. F.eks når reg.reim ble skiftet sist. Skal man reklamere på en feil eller mangel, må derimot kjøper bevise at mangelen var der FØR han/hun kjøpte den. Om en kjøper ikke finner en feil ved prøvekjøring betyr ikke det at selger går fri. Men selvfølgelig må man se på bilens alder og tilstand ellers. Jeg anbefaler deg å kontakte NAF om du er medlem. Forbrukerrådet vil kun fungere som en nøytral megler etter de erfaringer jeg har gjort meg.

Jeg har de siste 6 mnd kjørt 2 saker mot selgere, en for en kollega og en for min egen del. Begge disse sakene ble løst før vi gikk til Forliksrådet pga av mine kunnskaper om dette emnet. I mitt eget tilfelle fikk jeg redusert kjøpspris på en 23 år gammel campingvogn med 20% etter feil og mangler som dukket opp etter kjøp ikke var informert om av selger, som var enmannsfirma. Han hadde heller ikke på noen måte solgt vognen til meg med noe forbehold om alder og sa til meg og min svigerfar ved kjøp at vognen var helt ok. Også i annonsen stod det at den var "hel og pen". Alt dette ble brukt mot ham.

Jeg er forøvrig NAF-medlem, men slapp å bruke advokaten i Forliksrådet. Jeg presset selgeren med alle de lover og regler jeg kan om kjøp og salg. Han ga seg til slutt. Men trusselen om å havne i Forliksrådet hjalp sikkert. Også for min kollega ordnet det seg uten advokat. Merkeforhandler måtte ta tilbake en 12 år gammel Renault og reparere motorhavari etter at multireimen slet, gikk inn i registerreimområdet og forårsaket havari. De avviste alt ansvar til å begynne med. Jeg gjorde det ganske enkelt klart for dem at dette var et tilfelle der grunnen til at multireimen slet måtte ha vært der før min kollega kjøpte bilen. De ga seg til slutt. De hadde også gjort en generaltabbe ved å endre bilen til reparasjonsobjekt etter at min kollega prutet ned prisen. Men annonsen sa at bilen var "i god teknisk stand med fersk service og EU-kontroll og ny reg.reim". I tillegg manglet tilstandsrapporten som var krysset av i kontrakten.

I bilbransjen skal det nemlig ved bruktbilsalg fra forhandler følge med tilstandsrapport som er signert av kjøper. Og om en bil selges som rep.objekt skal det følge med en detaljert liste over hva som gjør at bilen selges som rep.objekt. Forhandleren ga seg og tok tilbake bilen og fikset motoren. Feilen ble avdekket. Bolt på strammehjul til multireim hadde tretthetsbrudd. Feilen var der lenge før den ble solgt til min kollega.

 

Om du gir meg detaljert info i en PM om bilen du solgte og hva slags tilstand den var i og evt annonsen om du har den, så kan jeg se litt på saken din.

Endret av Pondus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute for akkurat det samme,jeg tok bilen tilbake og solgte den til ny kjøper. Hadde ingen problemer med ny kjøper. Det er noen det ute som kjøper bil og da er det ingen problemer. Så starter de med og true med ditt og datt for å få penger igjen.

 

Les innlegget mitt lenger nede så kan du se at det er tilfeller der selger ikke har gjort jobben sin og at det er god grunn til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt lenger nede så kan du se at det er tilfeller der selger ikke har gjort jobben sin og at det er god grunn til å klage.

 

Han som skulle kjøpe min bil var en kjeltring/svindler og jeg vil bare informere om at sånne sleipinger finns som vil utnytte en som selger sin bil.

 

Forøvrig så må du ikke blande privat og forhandler når bil selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blandet noe som helst......

Om det er en privat selger eller firmaselger spiller liten rolle om selger ikke er ærlig. Det var det jeg mente.

Og da er det ikke rart at noen vil klage på bilen de kjøpte om ting ikke stemmer.

Finnes sleipinger som selger bil også. Er en GOD grunn til at bilsalg er på klagetoppen hos Forbrukerrådet.

Selv om man selger privat betyr ikke det at man er fritatt Kjøpslovens bestemmelser.

Endret av Pondus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet gir på sine sider 10 råd for et tryggere bilkjøp. Et av punktene er sjekk bilens tilstand før kjøpekontrakt inngås. Få tatt en tilstandsrapport. De fleste private bilselgere havner som i TS sin situasjon fordi kjøper har et ønske om å få bilen billigere.

 

Det finnes faktisk plikter for en som kjøper en bil også ikke bare selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår