tator Skrevet September 22, 2013 Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Noen som har erfaring med kjøleproblemer på en 2000 mod hi-lux 2,4 td? Når jeg ligger på motorveien i f.eks 100 sone og belaster den litt i f.eks lange motbakker så kryper nåla helt opp til det røde feltet. Har prøvd å tatt ut termostaten for å se om det var den som trøbla, men eneste forskjellen er at det tar litt lenger tid å bli varm. Så lenge jeg bruker den til normal jobbkjøring og rundt i nabolaget er det helt normalt, nåla ligger ca midt på. Men ut på motorveien og litt lange bakker med belastning så er nåla oppe på rødt. Da er det å slippe opp litt på gassen og kjøre litt pent så detter den ned i mot midten igjen. Bilen er helt original, ikke oppjustert eller noe. Gått ca 280.000. Noen med erfaring med dette?:well: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 22, 2013 Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Kan vel være litt av hvert, prøv å spyle igjennom kjølesystemet med rent vann, og fyll på ny kjølevæske. Ville også sjekka vannpumpa. Og vær veldig forsiktig med å kjøre motoren for varm, det er vel omtrent det eneste som kan knekke disse motorene. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tator Skrevet September 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Har spyla gjennom og skifta kjøleveske.Ikkeno slakk i vannpumpa, den ble bytta sammen med registeret for ca 50.000km siden. Den har ikke vært så varm at den har kokt. Så dette fenomenet for første gang i går på vei opp lierbakken. Kjørte hjemmomer fra oslo igjen og fulgte med måleren. Så lenge en lå jamt og greit var tempen ok, men når en belastet den litt mere så steig den. Så jeg kjørte rolig og pent hjem og ikkeno problem. Åpnet opp i dag og spyla gjennom og fjernet innmaten i termostaten . Var helt reint det som kom ut når jeg spyla. Kjørte en tur etterpå. Vanlig hverdag kjøring helt normalt. Ut på motorveien, ca 100 km normal kjøring virka ok, men ved litt hardere kjøring med belastning opp lange motbakker steg den opp i mot det røde igjen. Roa da ned gassen litt og ganske snart var tempen normal igjen. Kjørt i byen og litt omkring og alt virker normalt. Virker som om dette skjer kun ved belastning. Kan dette være at radiatoren begynner å bli litt lurvete, kikka litt over den og den er litt "oppspist" mellom rillene, særlig i bunnen. Eller kanskje en begynnende topp pakning? Er det noen som har en radiator til en slik en? Vet ikke om de er like på alle sammen, eller om det er en egen til denne siden den har AC? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 22, 2013 Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Jeg tror det er en radiator som ikke gjør jobben, men sjekk at kjølevifta går som den skal. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tator Skrevet September 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Har sjekka kjølevifta. Det er jo sånn "slurevifte" på denne og på varm motor så kan en ikke hoøde den igjen, så tror den er i orden. Men får kanskje se meg om etter en ny radiator da. Noen som vet hvor en kan få tak i det billigst mulig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 22, 2013 Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Hvis det er viskosevifte så skal den gå tungt ved kaldstart, så lett og ledig frem til innsalgstemp, da skal den være tilnærmet låst, men du burde jo høre den også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tator Skrevet September 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 kjølevifta virker som den skal, og har overhodet ikke noe problem i lavere hastigheter og stillstand. Kun ved høyere hastigheter og belastning. :-( Hva bør jeg prøve på da, bytte radiator eller tror dere det kan være topp pakning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 22, 2013 Rapporter Share Skrevet September 22, 2013 Ville prøvd en runde med radiatorrens først. Om du hadde hatt deffekt toppakning så ville du hatt flere symptomer på det, som forbruk av kjølevæske og mye hvit eksos, vann i olje o.l Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tator Skrevet September 23, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2013 Da får jeg ta en runde og prøve å se hvor en kan fine en ny radiator billigst mulig. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.