Gå til innhold

Bytte fra dobbelmasse til enkelmasse svinghjul?

Ranger emnet


LeivVidar

Anbefalte innlegg

Heisann

Har en A4 Quattro B6 2002 mod med 130 hk TDI AVF motor. Etter hvert regner jeg med å måtte bytte clutch på doningen og da ønsker jeg å bytte svinghjulet også. Men jeg vil ikke ha dobbelmasse svinghjul, da dette er noe vi bytter alt for mye av på jobb. Ja, jeg er mekaniker til daglig, men jeg har aldri tenkt over dette før faktisk da jeg aldri før har hatt en bil med et slikt svinghjul før (og heller aldri har vært nødt til å betale for et) Men ser jo det selges pakker med både komplett clutch og dobbelmasse eller enkelmasse/solid svinghjul. Da ligger det selvfølgelig fjærer i lamellplata istedefor i svinghjulet. Er det bare å peise på og røske vekk dette møkkasvinghjulet (i mine øyne) og sette på et vanlig et som det i den grad ikke kan bli så mye tull med? Har byttet så mange dobbelmassehjul på jobb opp gjennom tiden at det er egentlig noe jeg ikke vil ha på min egen bil da det en eller annen upassende gang kommer til å skje noe med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg spør jo fordi jeg ikke vet og aldri har gjort dette før.... Og som mekaniker vet man en del, mens noen ting er nytt. Og sånn regner jeg med at det er med de fleste yrker.

 

Men siden jeg ser det selges sett med både den ene og den andre typen svinghjul så sånnsett regner jeg jo med at det er bare å fjærne det ene og montere det andre svinghjulet.

 

Opelduude: Svinghjulet er ikke defekt nå, men når kassen skal ned settes den mest sannsynligvis ikke opp igjen uten at det er montert et nytt svinghjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som har fått mye vibrasjoner med enkelmasse-konvertering, men tror det må bero på feilproduksjon.

På bensinmotor har det "ingenting" for seg med dobbelmasse, men diesel har jo en mye hardere gange med hardere torsjonsvigninger.