Gå til innhold

Bytte fra dobbelmasse til enkelmasse svinghjul?

Ranger emnet


LeivVidar

Anbefalte innlegg

Heisann

Har en A4 Quattro B6 2002 mod med 130 hk TDI AVF motor. Etter hvert regner jeg med å måtte bytte clutch på doningen og da ønsker jeg å bytte svinghjulet også. Men jeg vil ikke ha dobbelmasse svinghjul, da dette er noe vi bytter alt for mye av på jobb. Ja, jeg er mekaniker til daglig, men jeg har aldri tenkt over dette før faktisk da jeg aldri før har hatt en bil med et slikt svinghjul før (og heller aldri har vært nødt til å betale for et) Men ser jo det selges pakker med både komplett clutch og dobbelmasse eller enkelmasse/solid svinghjul. Da ligger det selvfølgelig fjærer i lamellplata istedefor i svinghjulet. Er det bare å peise på og røske vekk dette møkkasvinghjulet (i mine øyne) og sette på et vanlig et som det i den grad ikke kan bli så mye tull med? Har byttet så mange dobbelmassehjul på jobb opp gjennom tiden at det er egentlig noe jeg ikke vil ha på min egen bil da det en eller annen upassende gang kommer til å skje noe med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg spør jo fordi jeg ikke vet og aldri har gjort dette før.... Og som mekaniker vet man en del, mens noen ting er nytt. Og sånn regner jeg med at det er med de fleste yrker.

 

Men siden jeg ser det selges sett med både den ene og den andre typen svinghjul så sånnsett regner jeg jo med at det er bare å fjærne det ene og montere det andre svinghjulet.

 

Opelduude: Svinghjulet er ikke defekt nå, men når kassen skal ned settes den mest sannsynligvis ikke opp igjen uten at det er montert et nytt svinghjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som har fått mye vibrasjoner med enkelmasse-konvertering, men tror det må bero på feilproduksjon.

På bensinmotor har det "ingenting" for seg med dobbelmasse, men diesel har jo en mye hardere gange med hardere torsjonsvigninger.

Dog er jeg helt enig i at dobbelmassesvighjul er noe drit, finnes det ett merke som ikke sliter med disse, aldri savnet det på biler med torsjonsfjærer på disken heller-

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Denne her da? http://www.ebay.com/itm/DUAL-MASS-REPLACEMENT-FLYWHEEL-CLUTCH-KIT-Audi-A4-B6-00-04-1-9-TDI-/221303987995?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3386bedf1b 

Står nederst " The Solid Flywheel kit is an OE designed solution to the DMF problem. The worn Dual Mass Flywheel and associated kit are replaced by a traditional solid flywheel and clutch kit. Advanced vibration damper technology (called long travel damper) has made this possible by creating a torsional movement of up to 40º and therefore compatible with the DMF technology that at that time had approximately 45º. "

 

Noen som har erfaring på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår