Gå til innhold

w124 - Sikring A til soltak ryker + 0 radio


brani

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har et problem med at sikring A i min w124 ryker hele tiden! På skjemaet står det at den går til soltaket blant annet, og det kan nok stemme siden den ikke fungerer når sikringen ryker.

Når jeg bytter sikring så ryker den så fort jeg vrir nøkkelen til posisjon 1, altså skrur på strømmen.

 

Har prøvd å feilsøke, men det hadde vært mye enklere om jeg hadde funnet et koblingskjema... Jeg finner ikke noe i hverken Haynes-boka eller internett.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke jeg har komfortrelé (hvor finner jeg den?). Har ikke elektriske vindusheiser, bare soltak. Bilen er en 85-modeller.

 

Har prøvd å ta ut kontakta i taket å måle om det er kontakt mellom noen av "pinnene" i ledningen. Det er kontakt mellom nr. 2 og 3. Vet ikke om det er normalt. Er også kontakt mellom to av pinnene i ledningen som går til motoren bak.

 

Som sagt så hadde det vært mye enklere om jeg hadde et koblingskjema, men siden jeg ikke finner så spør jeg dere om hjelp ;)

Endret av nicbra
endra overskrift

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringa ryker selv om jeg drar ut kontakta... Skal prøve å ta ut kontakta fra bryteren også og se om det hjelper.

Er det noen som har et skjema på hvor ledningene går eller kommer fra?

 

EDIT: Har fått fiksa det nå. Sikringa røk selv om jeg tok ut kontakten til bryteren.

Åpna opp kontakten men så ingen feil og satt den sammen igjen, og vips så fungerte det igjen ;)

Endret av nicbra

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et nytt problem nå, vet ikke om det har noe sammenheng med soltaket men tror ikke det.

Nå er det ikke noe liv i radioen. Har fungert fint før, bytta faktisk hovedenheten for en uke siden og har fungert toppers.

 

Har prøvd å måle om det er noe spenning. Det er spenning på "konstant strømmen", men den synker til 5v eller noe (kanskje til 0 og) når jeg skrur på ACC. Er ikke strøm i ACC ledningen.

Skal se litt nøyere på det og bli litt sikrere...

 

Prøvde å koble begge ledningene (konstant og acc) fra radioen sammen på konstant 12v. Det blinker, altså den skrur seg på i en brøkdel av et sekund og slokner i et par sekunder før det repeterer seg. La også merke til at når dette skjer så gløder lampa i hanskerommet helt til radioen "blinker", og jeg har jo ikke skrudd på strømmen (acc fra nøkkelen) engang!

 

Dette kan virke uforståelig å lese, men jeg er ikke så flink til å forklare. Bruk litt tid på å forstå eller så skal jeg prøve å formulere meg på en annen måte. Trenger ihvertfall hjelp, blir så trist å kjøre uten musikk :(

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et nytt problem nå, vet ikke om det har noe sammenheng med soltaket men tror ikke det.

Nå er det ikke noe liv i radioen. Har fungert fint før, bytta faktisk hovedenheten for en uke siden og har fungert toppers.

 

Har prøvd å måle om det er noe spenning. Det er spenning på "konstant strømmen", men den synker til 5v eller noe (kanskje til 0 og) når jeg skrur på ACC. Er ikke strøm i ACC ledningen.

Skal se litt nøyere på det og bli litt sikrere...

 

Prøvde å koble begge ledningene (konstant og acc) fra radioen sammen på konstant 12v. Det blinker, altså den skrur seg på i en brøkdel av et sekund og slokner i et par sekunder før det repeterer seg. La også merke til at når dette skjer så gløder lampa i hanskerommet helt til radioen "blinker", og jeg har jo ikke skrudd på strømmen (acc fra nøkkelen) engang!

 

Dette kan virke uforståelig å lese, men jeg er ikke så flink til å forklare. Bruk litt tid på å forstå eller så skal jeg prøve å formulere meg på en annen måte. Trenger ihvertfall hjelp, blir så trist å kjøre uten musikk :(

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg kanskje jeg ville letta på sikringsboksen og kikka på det elektriske under der, kanskje det har vært mus å spist litt.

 

Komfortstyrenheten sitter under baksetet på bilere med 90-faceliften eller nyere, eldre har ikke denne.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg kanskje jeg ville letta på sikringsboksen og kikka på det elektriske under der, kanskje det har vært mus å spist litt.

 

Komfortstyrenheten sitter under baksetet på bilere med 90-faceliften eller nyere, eldre har ikke denne.

OK, skal se nedi. Den fungerer igjen nå, det eneste jeg gjorde var å kjøre 500m før det ble liv i den. Det var jo strøm på batteriet, eller så hadde vel ikke bilen starta :P

 

Da har ikke jeg komfortrele siden jeg har 85-modell. Vil det si at det blir mye jobb hvis jeg vil ha elektriske vinduer? Må jo legge opp en del ledninger da...

 

EDIT: Fant ut at soltaket ikke fungerer igjen. Er vel en kortslutning som sistgang, men nå skal jeg prøve å følge ledningene litt mer for å komme til bunns i dette. Kanskje det er en sammenheng med radioen? Var første gang jeg prøvde soltaket etter at radioen plutselig fungerte igjen...

Endret av nicbra

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er problemet forhåpentligvis borte for godt.

Kort fortalt: jeg bytta jordledning på radion. Kobla jord sammens med jord på sigaretttenneren.

 

Langt fortalt: Jeg prøvde å følge ledningen fra bryteren til soltaket. Den endte opp i en stor bunt over sparkeplata og sammen med mange ledninger inn til sikringsboksen. Var umulig å følge den derfra siden de forsvinner i mengden.

Prøvde heller å følge ledningene fra sikring A som røk hele tiden mens soltaket ikke fungerte. Det var to ledninger som gikk fra sikringen: en lyseblå og en svart/gul. Den svartgule forsvant inn i samme bunte og var umulig å følge derfra.

Den lyseblå klarte jeg å følge, og det viste seg at den gikk inn som jordledning på radioen!! Når jeg koblet fra den lyseblå fra radioen så røk ikke sikringa mer og soltaket fungerte! Skjønner ingen ting jeg nå...

Grunnen til at jeg brukte den som jord på den nye radioen var fordi jeg fant to løse ledninger bak der da jeg byttet radio. Målte om det var spenning på dem og tenkte de var de orginale ledningene som egentlig skulle være på radioen (den forrige radioen var uorginal og hadde ikke tilkoblet jordledning. Konstantstrøm var tatt fra en egen kabel koblet til batteriet).

Hva jorde de ledningne bak der? Og hvor går den lyseblå ledningen nå? Ingensteder??

 

Fra nå av gir jeg opp alt jeg har lært om elektrisitet. Den ene ledningen til sikringen kan vel ikke bare ende opp ingensteder, og kødde til soltaket hvis den er i bruk vel??

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Den svartguletjukke er strømmen til soltaket, den andre lyseblå tror jeg faktisk skal gå til en koblingsboks nede bak under spilleren som brukes til el-vinduer etc, er så lenge siden jeg dreiv med dette.

Det er lettere å montere el-vinduer fra en pre-90 modell, siden disse ikke har komfortstyreenheten.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår