Gå til innhold

Nissan Primastar 2008 eller Ford Transit Connect 2008?

Ranger emnet


Inkhuldra

Anbefalte innlegg

Pokker. Skrev DET lange innlegget, og så ble jeg logget ut i mellomtida. Arg!

 

Skal kjøpe bruktbil, enten denne (Nissan Primastar DCI 2.0 115 KORT 2008, 81 000 km, kr 69 325,-) eller NESTEN denne (Ford Connect 1,8Tdci 90 hk, Meget Pen, Krok, AC. 2008, 63 400). Nesten, fordi det er en bil som ikke er lagt ut på finn ennå. Den har gått 44000 km, og de vil ha 80.000 kr den (da får de min gamle bil i innbytte til 5000 kr).

 

Jeg har en Citroën Jumpy 2001, og trenger såpass med varerom. Nissan Primastar'en er kort modell, Ford Connect'en er lang/høy.

 

Jeg bor 5 mil fra den første forhandleren, og 35-40 mil fra den andre.

 

Og nå må jeg poste dette innlegget før jeg blir utlogget igjen. Mer følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her følger mer:

 

Jeg mekker ikke selv, og vil ikke ha masse utgifter pga tekniske feil. Jeg kjenner ingen av forhandlerne, og har ingen erfaring med noen av bilmerkene. Jeg får prøvekjøre Nissan'en i ettermiddag, og skal etter planen reise til Fredrikstad og sjekke Connect'en om etpar dager. Begge bilene har hengerfeste, Connect'en har Webasto motorvarmer (forhandleren vil ikke garantere at den funker (??).

 

Det er 2 mnd 50/50 garanti på motor og gir på Connect'en. Ingen garanti på Primastar'en.

 

Hvordan er disse bilene rent teknisk? Kjente problemer? Dyr service? Kjøreegenskaper (jeg er ei dame på 162 cm). Sittekomfort? Støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har svart på denne, så jeg gjør det selv - ihvertfall delvis.

 

Jeg prøvekjørte Nissan Primastar i går, og den viste seg å være 30-40 cm lengre enn Jumpy'en min. Den var i det hele tatt mer varebil-aktig å kjøre, med høyere seteplassering og stive dempere. Men 115 hk gjorde at den var gøy å kjøre, og den hadde ikke så allverdens stor svingradius. Men den var altså uansett hakket for stor for meg.

 

Det er mange 4-6 år gamle Ford Connect på markedet, og i dag fikk jeg høre én teori fra en bekjent som er bruktbilselger: De har en tendens til å bli virkelig dyre når det først skjer noe. Plutselig ryker noe som fører til utgifter på 10-20 tusenlapper, og det skjer gjerne når de er rundt 5 år gamle. Det er enten himmel eller helvete: enten har du ingen problemer, eller så får du alle.

 

Er det noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noen egeneier-erfaring fra noen av bilene, Connect har jeg ikke prøvd, men jeg har jobba på ett Nissanverksted og vært litt borti Primastaren.

 

Jeg har kjørt litt Primastar, og jeg må nesten si at jeg syns det er en romslig bil, som går ok, plassen og utnyttelsen av den syns jeg er god. Dieselforbruket er heller ikke avskrekkende.

Tror ikke de har noen store svakheter, men bærekuler foran og girkassehavari har vel forekommet litt oftere enn ønskelig, uten at jeg skal påstå at det er ett stort problem.

Det er samme bil som Opel Vivaro og Renault Traffic, mulig opel-utgaven har opeldrivverk, men tviler på det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt snakk om girkasseproblemer med Primastar. Det er dyre greier å fikse, right? En 2008 Primastar som har gått ca 60.000 km, er det noe jeg bør få sjekket nøye (hjelper en NAF-test?) før jeg evt kjøper den? Selv om den ruver mer enn Jumpy'n så har den jo en fordel med god plass baki.

 

Men jeg ser for meg at en mindre varebil i høy/lang utførelse sikker har bedre kjøreegenskaper, og ikke minst at den er enklere å manøvrere på smale veier. Spesielt på sånne veier hvor motgående SUV-bilister er allergiske mot veikanter og derfor ligger midt i kjørebanen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde styrt unna Ford Connect i hvertfall. Vi har hatt flere sånne på jobben. 3 av 4 har bare vært å kaste når de har passert 100 000 km. Girkassehavarier, forstillinger som knapt henger sammen, hjernen på den ene ga plutselig opp. Den ene har på de 2 siste Eu kontrollene kostet ca. 20 000 for å få godkjent....

 

Primastar har jeg aldri kjørt selv, har hørt noen dårlige rykter, men også snakket med mange som er fornøyde med bilene sine.

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke girkassetrøbbelet på Primastar er noe du skal bekymre deg for, de fleste går uten trøbbel.

Syns også det er en overaskende ok bil å kjøre til størrelsen, så kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse av hvordan den var å kjøre(men så kjører jeg litt større bil til daglig da(2.55 x 19 m).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt i saken:

 

Det ble en 2008 Peugeot Expert 1,6 HDI 90 hk L1H1, gitt. Jeg ville egentlig ikke ha lang/høy modell, men bilen har kun gått 61.000 km og har vært leasingbil med én eier (man eier jo strengt tatt ikke en leasingbil, men...). Så da ble det den.

 

Jeg tror jeg gjorde et godt kjøp, spesielt siden jeg fikk 10.000 kr i innbytte for gammelbilen. Jeg forventet maks 5-6.000.

 

Er det noen som har erfaring med Peugeot Expert, og som har noen tips om hva jeg skal være obs på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår