murer Skrevet August 13, 2013 Rapporter Share Skrevet August 13, 2013 Jeg har en 2002 Octavia 1,9TDI som mister motorkraften av og til spesielt ved påkjenning i 4/5/6 gir i oppoverbakke. Da jeg kjøpte bilen var den chip tunet, og selger mente at dette var årsaken til at bilen går i "limp" mode. Har vært å lagt inn orginal programvare på bilen uten forbedring. -Det er ingen motorlampe som lyser, jeg ser heller ingen motorlampe når jeg setter på tenningen da alle lamper skal lyse? kanskje pæren har gått? I midten av instrument panelet ser det ut som det er et slags display, der har jeg aldri sett noen aktivitet, er det der motorlampen/indikator på feil skal komme opp? -En jeg kjenner har vagcom, og leste av feilkoder på bilen i dag, noen her som har litt peiling på dette og som kan forklare hva disse kodene betyr? Feilkoder: VCDS Version: Release 11.11.6 (x64) Data version: 20121223 Tuesday,13,August,2013,21:07:26:18022 Chassis Type: 1U - Skoda Octavia I Scan: 01 02 03 08 15 16 17 19 22 29 35 36 37 39 46 56 76 VIN: TMBKS21U828540877 Mileage: 188330km/117022miles ------------------------------------------------------------------------------- Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AXR.lbl Part No: 038 906 019 FJ Component: 1,9l R4 EDC G000SG 1376 Coding: 00003 Shop #: WSC 31480 VCID: 64CD9596F41DD938A43 TMBKS21U828540877 SKZ7Z0A1012715 5 Faults Found: 17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62) P1256 - 35-10 - Open or Short to Plus - Intermittent 18047 - Accelerator Position Sensor 1/2 (G79/G185) P1639 - 35-00 - Implausible Signal 17564 - Manifold Pressure Sensor (G71) P1156 - 35-00 - Open/Short to Ground 19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239) P3105 - 35-10 - Open or Short to Ground – Intermittent 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer P1570 - 35-00 - Readiness: 0 0 X X X ------------------------------------------------------------------------------- Address 03: ABS Brakes Labels: 1C0-907-37x-ESP-A.lbl Part No: 1C0 907 379 F Component: ESP ALLRAD MK60 0104 Coding: 0022662 Shop #: WSC 31480 000 00000 VCID: 2D5B30B2B7575870BBD No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 08: Auto HVAC Labels: 1Ux-907-044.lbl Part No: 1U1 907 044 A Component: CLIMATRONIC C 2.0.0 Coding: 01000 Shop #: WSC 31480 VCID: 306529C6F065359890B 2 Faults Found: 00792 - A/C Pressure Switch (F129) 35-00 - - 01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71) 37-00 - Faulty ------------------------------------------------------------------------------- Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl Part No: 1C0 909 605 Component: 0L AIRBAG VW51 0B 02 Coding: 12364 Shop #: WSC 31480 VCID: E1C31C826B0F4C10CF5 1 Fault Found: 00532 - Supply Voltage B+ 07-10 - Signal too Low - Intermittent ------------------------------------------------------------------------------- Address 17: Instruments Labels: 1U0-920-xxx-17.lbl Part No: 1U0 920 811 F Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V03 Coding: 23114 Shop #: WSC 02334 VCID: 31632CC2FB6F3C909F5 TMBKS21U828540877 SKZ7Z0A1012715 3 Faults Found: 01039 - Coolant Temperature Sensor (G2) 30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent 00779 - Outside Air Temp Sensor (G17) 30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent 00779 - Outside Air Temp Sensor (G17) 29-10 - Short to Ground - Intermittent ------------------------------------------------------------------------------- Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl Part No: 6N0 909 901 Component: Gateway K<->CAN 0001 Coding: 00006 Shop #: WSC 31480 VCID: F0E569C6B0E5F59850B No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 22: AWD Labels: 02D-900-554.lbl Part No: 02D 900 554 C Component: HALDEX LSC ECC 0009 VCID: 2045D986A085851800B No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 46: Central Conv. Labels: 1C0-959-799.lbl Part No: 1C0 959 799 B Component: 4P Komfortgerát HLO 0003 Coding: 00259 Shop #: WSC 31480 VCID: 36691FDE12011BA8CA7 Subsystem 1 - Part No: 1U4959801D Component: 4P Tõrsteuer.FS KLO 0003 Subsystem 2 - Part No: 1U4959802D Component: 4P Tõrsteuer.BF KLO 0002 Subsystem 3 - Part No: 1U0959811D Component: 4P Tõrsteuer.HL KLO 0002 Subsystem 4 - Part No: 1U0959812D Component: 4P Tõrsteuer.HR KLO 0002 1 Fault Found: 00933 - Electric Window Motor; Passenger Side (V148) 62-10 - No or Incorrect Adjustment - Intermittent Håper noen kan hjelpe! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet August 13, 2013 Rapporter Share Skrevet August 13, 2013 Bytt dieselfilter ;) Det hjalp hos meg. Min gikk ofte i nødmodus ved harde pådrag, spesielt i 3-4 gir. Etter at jeg byttet diesel filteret har ikke bilen tullet Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murer Skrevet August 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2013 Ja, kanskje det hjelper, har lest at det kan være LMM som er dårlig også. Selv om det ikke kommer frem feil på den som feilkode, så er det visst mulig. Er etter mitt inntrykk masse det kan være.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet August 13, 2013 Rapporter Share Skrevet August 13, 2013 Jeg ville startet med diesel filteret først. Koster ikke så mye, og lett å bytte selv. Bare husk å fyll opp dieselfilteret med diesel da du monterer det :) så slipper du å få så mye luft i anlegget :) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet August 13, 2013 Rapporter Share Skrevet August 13, 2013 Du har såpass mange feilkoder at det beste er og slette alle de som er der nå. Kjør den igjen ei uke også les ut igjen. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murer Skrevet August 15, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Alle koder ble slettet da de ble lest av, skal ta en ny diagnose. Har byttet dieselfilter,4-5 vakumslanger som så ustabile ut og luftmengemåler. Har lest flere steder at den LMM kan være ustabil/defekt selv om det ikke blir noen feilkode direkte på den. Bilen er fortsatt lik, mister motorkraften og går over i nødmodus... Hva ellers kan det være?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Dra til han kompisen som har vagcom så kobbler dokker den til, så går du inn på 1.Select Control Module 2.Engine 3.Measuring Blocks. Husker ikke helt sikkert men trur det er gruppe 002 da skal du få opp "intake air mass" i den ene av blokkene. Er LMM def vill du se det no så lett der.. Det kan være lurt å gjøre det på en bil du vet den er i orden på først så du vet hvordan det skal være.. Har han en fullverson av kabelen så er det greit å bare jøre det ut som en Graph Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murer Skrevet August 15, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Skal be han gjøre det, men nå har jeg byttet den måleren. Kan da ikke være den som er problemet da., bilen er like ustabil.... :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Du har feil på både tempføler og map-føler ser jeg. Da vil du få feil på turbotrykket da map-følern er med på og regulere dette. I vag-comen kan du sjekke atmosfæretrykket når bilen står med tenninga på, dette skal da ligge på 1 bar. Feil på tempføler vil også føre til feil bladingsforhold om hjernen får beskjed om at bilen er konstant varm eller konstant kald. Er det tungstartet, ryker svart etc? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murer Skrevet August 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2013 Du har feil på både tempføler og map-føler ser jeg. Da vil du få feil på turbotrykket da map-følern er med på og regulere dette. I vag-comen kan du sjekke atmosfæretrykket når bilen står med tenninga på, dette skal da ligge på 1 bar. Feil på tempføler vil også føre til feil bladingsforhold om hjernen får beskjed om at bilen er konstant varm eller konstant kald. Er det tungstartet, ryker svart etc? Det ryker svart av og til ved gasspådrag, var vertfall slik når den var chip tunet. For å utelukke ting her så bytter jeg MAP sensor og temp føler i dag og tar en ny test! Takker for all hjelp å innspill så langt, fortsettelse følger! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murer Skrevet August 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2013 Nå er tempføler og mapføler byttet, og bilen er like fordømt. Hva F... Skal jeg gjøre? Er bare magnet ventilene til turbo og eksos som ikke er byttet. Mangler også å sjekke slanger til turbo ordentlig også. Når jeg bytta map sensor var det mye olje i intercoolern, er dette normalt? Har ikke hatt bilen mer enn ei uke, så jeg aner ikke om den bruker mye olje, tenker at om det ikke er normalt med olje i intercoolern så tyder det på at tursboen spytter olje som da kanskje ikke er bra. Eller er jeg på bærtur nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet August 17, 2013 Rapporter Share Skrevet August 17, 2013 Det skal ikke akkurat renne olje ut av turboslangen nei. Normalt med litt oljefilm, men ikke store mengder. Da er det nok turboen som begynner og bli dårlig. Du får sjekke om feilkodene blir borte på de tingene du har skiftet. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senilo Skrevet September 25, 2013 Rapporter Share Skrevet September 25, 2013 Hei, jeg hadde en 1,9tdi for ikke så lenge siden med samme problemet. Ingen varsel eller noe, bare mistet motorkraft plutselig ved hardt pådrag. Jeg har byttet LMM, og fått reparert wastegate. Feilsøkt ganske mye på problemet og etter noe research har jeg konkludert at det kanskje er noe så enkelt som at innsuget er full av dritt eller noe. Ville sett på rensing av innsug, bytte dieselfilter og luftfilter og eventuelt montere et EGR removal kit. Grunnen til at jeg konkluderer med dette er at bilen kuttet ved pådrag i 2. gir da jeg kjøpte den, men etter noen år med hard kjøring og disse div reparasjonene jeg har gjort har det bare blitt bedre, men den kuttet enda i 4 og 5 gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senilo Skrevet September 25, 2013 Rapporter Share Skrevet September 25, 2013 Kan legge til at jeg fikk sjekket turboen, den var det ikke feil med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.