Gå til innhold

Airbag VS "racing" ratt

Ranger emnet


Skorp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har handlet meg en skranglekasse av en E36 som skal få skilter og sveisa diff til vinteren.

Har fått med ratt og rattnav av typen "rally/drifting", så jeg får justert sete + pedaler + ratt HELT perfekt nå.

Har prøvd på med orginal rattet med airbag, og føler rattet blir for langt fremme orginalt. Skal sies at jeg har relativt lange ben og kort overkropp.

 

Saken med racing rattet er redsel for krasj. Føler jeg har en alu kniv fremfor meg, som kun venter på å skjære opp annsiktet mitt om jeg krasjer.

Men igjen er jeg redd for å krasje i mindre farter med orginalt ratt og få denne aibagen skutt i annsiktet mitt ved et ubetydelig sammenstøt med en grøft el.

 

Har krasjet tideligere i 90kmt ned i grøft. Totalt rammeskjev Passat. Hodet fikk ikke noe slag eller noe, så kanskje airbag er oppskrytt i noen tilfeller?

Har også krasjet noen ganger i rundt 50kmt uten behov for airbag..

 

Hva sier folket? Perfekt kjørestilling eller "ekstra" sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha mistet noen i trafikken ville ikke jeg vært i tvil! Det er deilig når du finner godstillingen, jeg er selv 2 m lang så jeg har vært borti det samme, men så lenge det er snakk om sikkerhet ville jeg ikke nølt. Dessuten er det bedre å få en 1. eller 2. grads forbrenning i ansiktet av airbagen en gang for mye enn for lite...

 

Å kjøre i en grøft gir gjerne relativt lang oppbremsing så da oppstår mindre skader, men se for deg en frontkollisjon i 50 km/t. Det er ikke like pent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant!

Får vurdere litt.. Bruken på bilen er pendling 1mil hver dag, og resten er kun lek på snøvete fjellveier.

Større sjangse for at jeg havner i grøfta eller i et tre enn i en bil, men selvfølgelig.. blir jo dumt å kutte ut sikkerhets funksjoner..

Spørs hvor godt en aibag funker etter 20 år? Et to eika ratt fra sabelt og et momo rattnav vil jo kollapse greit også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår