olavr Skrevet August 7, 2013 Rapporter Share Skrevet August 7, 2013 Familiens daglige altmuligbil, en velbrukt Audi 100 C4 93 har fått seg påspandert nye bremsedeler bak. Håndbrekket ville ikke returnere etter bruk, og det var ikke mulig å lufte vekk lav pedal pga problem med caliper bak. Etter nye skiver, slanger, klosser, håndbrekkvaiere og calipere virker alt som det skal. Bilen ble t o m godkjent på PKK. Men (et stort MEN): Hvis håndbrekket draes på skikkelig hardt, vil det fortsatt ikke returnere. Bremsene ligger på og bilen er ikke til å flytte før jeg har vært innunder og vippet tilbake armene for håndbrekkmekanismen. Forrige gang jeg byttet calipere, var det ikke sånn! Er det Biltema sine calipere som ikke er bra nok, eller kan det være en annen årsak? Har noen her lignende erfaring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 7, 2013 Rapporter Share Skrevet August 7, 2013 Dette er typisk calipere fra Biltema. Av mye erfaring - Biltema sine calipere pleier sjelden fungere mer enn 1-2 år får de henger på håndbrekket. Skal du ha det skikkelig må du kjøpe originale calipere - eller overhale de gamle. Jeg har laget en guide for dette --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/297883-guide-overhale-bakre-bremsecaliper-audi-vw.html#post2935065 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard19 Skrevet August 8, 2013 Rapporter Share Skrevet August 8, 2013 Handlet selv fra biltema for et år tilbake.. Hadde denne da inne på eu og da viste det seg at når jeg dro på brekket så ville ikke caliperne gå tilbake igjen når jeg tok håndbrekket ned. Men med en gang jeg tråkker en tur på bremsepedalen så går di faktisk tilbake til der di skal være. Merkelige greier.. Prøvde å lufte og alt mulig uten hell så tror det er noe dårlig kvalitet på dissen caliperne her desverre. Har fortsatt disse calipterne per dags dato. Bryr meg egentlig ikke så mye om det så lenge di smekker tilbake igjen med et push på bremsepedalen hehe. Siter Bmw 316 (e36) R.I.P Bmw 320 (e36) Solgt Nissan Primera (p11) Solgt Audi 2.6 (a6) 95 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet August 8, 2013 Rapporter Share Skrevet August 8, 2013 Biltema har vel ikke caliper bak til quattro? Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olavr Skrevet August 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2013 Takk for svar! Snakket forøvrig med verkstedet der jeg hadde bilen på ppk, der mente de at det ofte var problemer med disse caliperne, også nye, selv fra andre leverandører enn Biltema. Siden mine er kjøpt hos Biltema, mente de at jeg burde kunne reklamere på dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 27, 2013 Rapporter Share Skrevet August 27, 2013 Ingen garanti dersom de er eldre enn 1 år, prøvd selv å reklamere på Biltema sine ubrukelige calipere... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olavr Skrevet September 1, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2013 (endret) Siden sist har jeg fått i hus repsett fra ebay. Og jeg har vært hos Biltema og fortalt dem denne historien. Ikke noe problem, jeg skulle få levere tilbake caliperne og få refundert kjøpesum. OK, det var den lette delen. Så gikk jeg på de gamle caliperne for å overhale dem etter guiden her. På den første får jeg ikke skrudd stempelet hverken ut eller inn. det roterer fint, men tar ikke gjenge for bli skrudd. Jeg satte på trykkluft, og da beveger stempelet seg ca 5 mm ut. men det entrer ikke noe gjenge her heller, så jeg får ikke skrudd det videre. På den andre caliperen kom stempelet greit ut, men det hadde stygge rustskader i kromoverflaten, bare å kaste ifølge guiden. To spørsmål altså: Hvordan få skrudd stempelet som ikke vil ut, og går det an å kjøpe også stempel i løs vekt på ebay? dersom ikke er vel løpet kjørt og jeg må stille opp hos VAG og kjøpe NYE calipere?? Edit: jeg har funnet to typer stempel på ebay, girling og lucas. Er de like, eller hva slags caliper har jeg (den typen med håndbrekkfjæra på oversiden)? Endret September 1, 2013 av olavr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwperformance Skrevet September 1, 2013 Rapporter Share Skrevet September 1, 2013 Selger ikje nbs billige sikkelige bytte sett ? Siter 04-Passat 3bg 97-Golf mk3 stv 09-Scirocco 1,4tsi 93-polo db drag 99-lupo'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 2, 2013 Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 Du skal ha til Lucas, 38mm antar jeg (bak). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olavr Skrevet September 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 Takk igjen! Altså lucas. Men hva skal til for å få ut stempelet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 2, 2013 Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 Mest sannsynlig roterer innerdeler i selve stempelet, derfor kommer ikke stempelet ut når du skrur, kanskje fordi det er rustet fast inni Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 2, 2013 Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 (endret) Om du demonterer stempelet så ser du at det som hindrer innerdelen å rotere er en o-ring. Om gjengene går tregt vil innerdelen rotere og stempel kommer ikke ut. Endret September 2, 2013 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olavr Skrevet September 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 Dette kan jeg gjøre når stempelet er kommet ut, men siden det fortsatt er i caliperen får jeg ikke tak i noe av dette. En tanke, kan det f eks bores et hull utenfra og stikke inn en bolt eller stift og låse de innv delene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 2, 2013 Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 Nei, her kan du ikke borre noe sted. Om stempel ikke kan skrues ut så må du nok investere i en ny caliper, dog ikke fra Biltema. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olavr Skrevet Oktober 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2013 Bilen ble solgt, kjøper aksepterte (mot en prisavslag) at håndbrekket ikke fungerer når han drar på for fullt. Håper han klarer seg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg