Gå til innhold

Skifte svinghjul passat3c

Ranger emnet


jorock

Anbefalte innlegg

Som topic sier så skal jeg skifte svinghjul og clutch på passatn min..(1.9tdi manuell)

og sist jeg hadde den på bukken så så jeg fort rundt girkassa og det ser jo ganske åpent ut for å ta ned girkassa(men har ikke studert skikkelig)

Er det noen tips jeg trenger??

Må jeg løs med motor etc??

Må jo selvfølgelig ned med opphenget på venstre side men er det noe annet jeg trenger å vite....

 

Og samtidig så lurer jeg på om det er noe nymotens greier som jeg trenger spesialverktøy/kunnskap om.. eller er det god gammeldags mekking på disse? har hatt nede flere girkasser på gamle biler men ikke siden midt på 90 tallet...

Jeg var på den lokale VAG og spurte de men de nesten lo av meg da jeg begynte å spørre..... Tankegangen var levere inn til de og ikke noe annet!!

 

Alle svar mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ren skruing stort sett ja. Svinghjulet skal ha nye bolter og skrus til med moment, det er vel det eneste. Du trenger ikke og løsne noe oppheng. Skru ut luftfilterboksen, batteriet og batterikassa. Så skrur du ut starteren, løsner giroverføringa og skrur ut slavesylinderen. Skru løs drivakslingene fra girkassa. Løsne girkassefeste, støtt opp motoren med noe da den blir hengende på girkassesiden. Også er det bare og løsne skruene på selve girkassa.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. det hørtes jo lettvint ut.. tenkte jeg måtte løs med opphenget meg er bare glad hvis jeg slipper(selvfølgelig)

er litt spent for jeg har jo som sagt ikke gjort dette på mange år. det følger med nye bolter så det blir selvfølgelig byttet. antar det er strekkbolter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som regel kjøpe boltsett utenom. Så lenge du ikke har 4-motion så trenger du ikke å røre traversen. Er veldig god plass rundt girkassa når du får gjort batteriet og luftfilteret.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår