Gå til innhold

Periodevis dårlig drakraft i oppoverbakker Golf4/1.6L 16V AZD

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Kommer nettop fra ferie,har vært over fjellet(telemark-haugesund).Merket begge veiene att bilen i perioder da spesielt etter nedoverbakker ved lite bruk av gasspedalen att eg må ned i 3gir for og klare og holde 80kmt og ikke tape fart i oppoverbakker.

Når eg har kjørt på flat vei små oppoverbakker kan eg holde 80kmt i 5gir ganske store oppoverbakker tunneler etc,men problemet virker ut som kommer etter bremsing på giret akkurat som bilen henger på bremsen.

Har sjekket diagnose og det er ikke varmgang i hjul og bremser,har egentlig merket att bilen drar litt dårlig i perioder her hjemme også.

Har kjøret 66mil og bilen har brukt ca3dl på denne turen,med småkjøringa mi hjemme forsvinner det kansje 1-2dl på 100mil mens andre perioder drikker den ned mot 0.5dl.

Eg sjekker oljen hver 100mil og det er alt fra 0.5dl til 3dl som forsvinner og det er jo ikke mye, vett att opp til 1L på 1000km er godtatt,det er bare att den drikker veldig ujevnt med olje.

Har tenkt på att mye motvind kunne ha skyld i dårlig motorkraft her hjemme men det er likt inne i tunneler,noen ganger kommer eg opp brua her i 60kmt 5gir andre ganger må eg gire ned i 4gir og da er det samme dag og værforhold.

Skal prøve og finne den gamle kompresjonstesteren og få tatt ein test,ellers er katalysator gammel så det kan vel være noe løst?

Noen som har anelse på hva som kan forårsake noe sånt som dette?

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt litt mer her, bilen jager litt på tomgang det er ikke mye men nok sånn att man hører det.

Er det noe måte og få opp hva MAP sensoren og de andre sensorene viser med VCDS kopi kabel?

Tenker da på ett annet program enn ross tech som virker og som grjerne har grafer som viser verdiene.

Lurer også på feiltenning varsler ECU om evt feiltenning og feil på coil?.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok sett verdier med piratkabel, dog ikke endret noe. For de verdiene du tenker på så er det ikke mye annet enn VCDS som er anvendbart.

ECU varsler kun om feil tenning dersom du har alt for tidlig tenning, så tidlig at det fortsatt er tenningsbank etter at ECU har retardert den maksimalt. Feil på coil får man kun opp på de med en coil for hver sylinder, ikke de med felles coil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har coil på hver sylinder,ser att det er byttet coil på den da det er 3 forskjelige typer coil på den.

Hadde litt av de samme problemene før eg renset gasspjeldet dette blei gjort samtidlig med rens a MAP,kan vel ikke være så mye dritt på gasspjeldet igjen att det påvirker motorkraft har kjørt ca 5000km siden januar?.

Motorkraft forbedret seg etter rens men eg byttet olje,filter,pluggene og temperaturføler ved termostat samtidlig så kan jo være pluggene evt temp sensor som gjorde motorkraft bedre.

Har ein tendens til og kveles lett når den mister motorkraft,må slippe clutchen roligere ut ellers kveles motoren ved igangsetting.

Hadde problemet vært der konstant hadde det vært lettere og finne feilen,hater feil som kommer og går.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her fortsetter vist problemene,kjørte ett flyttelass i dag.

Når eg er ferdig og skal parkere hengeren så klarer eg og kvele bilen den er som nevnt litt følsom eller kveles lett.

Så når eg skal starte den igjen er den vanskelig og starte og når den starter ligger turtelleren på 400rpm og reagerer ikke på gasspedalen i det heile i tilegg lyser batteri lyset.

Eg stopper bilen tar ein røyk og er passelig irritert og bekymret,har heldigvis med diagnosekontakten og laptopen og kobler denne inn.

Bilen starter da som ingenting har hent og det er ingen feilkoder og hente,noen som har ide på hva som kan ha gjort dette?.

Har kvelt bilen før uten att dette har skjedd.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har eg ett annet problem,eg får feilsøkt på motor modul i ECU men eg får ikke gå inn på noe annet.

Det komme opp cant synch baud rate og det nytter ikke og stile ned baud rate heller,tidligere har eg kunnet lese av flere ting men nå er det bare feilkode og sletting av de spm er tilgjengelig.

Kommer inn på ABS og interior electronics og der virker alt,får prøve og innstalere drivere og program på nytt men er jo merkelig att det virke på de andre modulene.

Ja eg har elektronisk gasspjeld og pedal,merkelig att den virket fint og ikke gir meg feilkoder.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat på att når eg rensa gasspjeldet i januar har eg ikkje fått tatt throtle body allingnment eller hva det heter,kan dette være årsak til problemene?Lurer også på om det kun e org ross tech kabel og de dyre håndholte du får tatt og justert gasspjeldet?Kom på att eg hadde ein lignende hendelse i begynelsen av mai,eg kjørte og når eg girte opp i 5gir reagerte den ikkje på gass det varte bare 3-4sekund og det har ikke skjedd før eg kvelte bilen.

 

Så litt off topic (for lat te og lage ny tråd)

Eg hadde ein sånn som dette,men var dum og låne den vekk til ein som øydelagte den:

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/prod38354.html

Lurte på og bestille ny men klare ikke og bestemme meg,sitter og ser på denne:

http://www.tmart.com/Memos-Can-U585-VAG-Can-Code-Reader-OBD2-Diagnostic-Tool_p131089.html

Lurte på om noen har råd? likte godt bensinforbruk funksjon på eco route hd i tilegg leser/sletter den feilkoder men den andre har kansje flere funksjoner.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår