Gå til innhold

1976 VW lt35, 2,0 bensin - Motortrøbbel

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Jeg har litt trøbbel med en gammel campingbil.

Når den går tungt, altså i motbakker eller når det går med full gass på motorvei o.l, så kutter den plutselig. Virker som den ikke får nok bensin? Går helt fint på tomgang og når den kjøres med lite gasspådrag. Har byttet bensinfilter og kontrollert alle tilkoblinger til forgasser. Skrudd opp gasseren og sett at det ikke er noen urenheter, synlig i alle fall..

 

Er det noen som har tips på hva det kan være? Eller hvordan jeg bør gå fram for å finne årsaken?

 

På forhånd takk.

 

Ola Morstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter motor gradvis eller helt brått? Blir litt skudd i blinde, men dersom brått så KAN det være når vakuumavanseringen inni fordeleren vrir seg full over, og ledning til stift tar borti godset i fordeler. Resultat er ingen gnist på pluggene. Sjekk isolasjon på ledning til stiften.

Dersom motor kutter gradvis så sjekk forgasseren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kutter jo forsåvidt brått, men hvis det er overslag i fordeleren; ville den da ha godt normalt på tomgang og når man kjører rolig? Jeg har ikke så veldig greie på dette, så jeg bare spør rett fram?

Og hvordan får du justert flottørhøyden? Flottøren i denna gasseren ligger jo bare an i et spor slik jeg så det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt litt problemer her jeg.. virker som tenninga er ok, men at den ikke klarer å etterfylle nok bensin til gasseren. Det er i alle fall mitt inntrykk. Jeg har tatt av tanken for å sjekke den og bytta bensinfiltere. Det sitter ei bensinpumpe i tanken, kan det være mulig at denne ikke gir nok trykk? Jeg brukte den til å tømme tanken, og det rant bare sånn passe.. Og et spørsmål til: Jeg trodde det var mekanisk pumpe på denna. Er den som sitter på blokka/registeret bare en reguleringsventil eller trykkregulator eller lignende?? Tar imot litt kunnskap med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, er pumpe i tanken. Prøvde å finne ut hva denne skal levere - uten videre hell. Tror den skal mate 0.1 Bar.

Antar det er CH-motoren i din siden det er 2.0 bensin, men finner temmelig lite info om denne. Det meste av info er for CG- og CP-motorene (diesel). Om din har blokkmontert nikkepumpe fremkommer heller ikke i min oversikt, men vil anta det. Ser CH og CL er levert med enten Pierburg 35PDSIT eller 1B1-forgasser som idéelt skal ha 0.25 bar. Hvilken type har du?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Står 291 CH i vognkortet i alle fall.. Og det er vel en noe modifisert audi 100 motor eller noe.. Finner lite på nettet om denna bilen, men har akkurat fått Haynes manualen i posten. Hva gjør den "nikkepumpa" da? Er det ei sånn vakuumpumpe?

Peiling på hvor man får tak i ny sånn elektrisk pumpe a? Spørs om det fins nye på lager noe sted kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa i tanken har delenummer 060906089B. Nikkepumpa er for å mate forgasseren med riktig bensintrykk og mengde, den i tanken er fødepumpe til nikkepumpa siden tanken er montert en del lavere? Jeg ville begynt med å sjekke det Mondeo foreslår, altså flottørhøyden, siden motor går ok helt til motor vil ha mer bensin :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å bøye opphenget på flottøren for å justere flottørhøyden, er stort sett eneste måten å justere ved hvilket nivå flottørnålen skal stenge. Leser på nettet at de fleste tar av 'lokket' på forgasseren og måler bensinhøyden i flottørhuset, men verdiene varierer sterkt...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår