Gå til innhold

Strømaggregat til PC, mobil etc.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på utkikk etter en måte å få strøm til PC, mini-tv, mobil, trådløs router, mobil etc når eg jeg er på langturer med bilen (en Nissan Kubistar). Jeg vurderer å kjøpe et strømaggregat slik at jeg kan kjøre igang PC, få ladet opp batterier, mobil m.m. når jeg har pauser, og/eller overnatter langs veien. Jeg ønsker ikke å ta inn på campingplass for hver gang jeg trenger tilgang til strøm.

 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Bør jeg kjøpe et strømaggregat? Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe deg ein omformer fra 12V til 220V selger på jula men du må lese på de og se hvor mangen watt de gir.

Min laptop trenger 65watt det er ikke mye men det skal ikke mye til før du tapper batteriet når bilen ikke er igang.

Har sett omformer som gir 350-700watt.koster fra 500-1500kr etter hvor mange watt du skal ha,finnes selvsagt mye dyrere også.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men tilfører slike omformere mer strøm da? Når jeg kobler ipaden min til sigarettuttaket klarer den ikke engang lade den opp når jeg feks kjører en kartaplikasjon.. batteriet på ipaden tappes likevel.. om enn litt treigere enn om den ikke står tilkoblet.

 

Jeg har billader både til PC, mobil, ipad og GPS.. men det funker dårlig.. for de lades så utrooolig seint:)

 

Kjøpe deg ein omformer fra 12V til 220V selger på jula men du må lese på de og se hvor mangen watt de gir.

Min laptop trenger 65watt det er ikke mye men det skal ikke mye til før du tapper batteriet når bilen ikke er igang.

Har sett omformer som gir 350-700watt.koster fra 500-1500kr etter hvor mange watt du skal ha,finnes selvsagt mye dyrere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm eg lader glatt opp både mobil,ipaden og gps på min golf4.Men ein gammel ascona eg hadde ville ikke lade opp telefonen eingang men der var det veldig tynne ledninger til sigaretteneren men vett ikke om det var det som gjorde det da eg aldri prøvde og løse det.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltelefon og router går jo fint å lade på 12v. Bare kjøpe USB plugg (eller adapter om du har en som ikke går på USB) og 12v til Xv converter for routeren din (hvorfor ikke bare bruke mobiltelefonen i base-stasjon modus?). Noen laptoper kan også lades på 12v, hvis output fra laderen til laptop er noenlunde nært 12v.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er spenningen på laptop-batterier på 14 V eller høyere. Da har du ikke en sjanse i havet for å få fulladet det uten konvertering mellom 12 V og lader. Dersom du har mulighet bør du unngå å konvertere til 220 V veksel for så å gå ned til 14-19 V likestrøm igjen. Du mister mye effekt i konverteringen. Da ville jeg heller prøvd å få tak i en lader som kan kobles til 24 V, og en 12-24V omformer.

 

Vær også obs på at de fleste rimelige 12-220 V omformere ikke gir skikkelig AC-signal. Jeg har vært borti et par fra Clas Ohlson og de sender ut firkantpuls, og ikke sinusbølger. Som regel går det fint, men noe følsomt utstyr tolerer ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår