Gå til innhold

spedometer og turteller

Ranger emnet


Jermund

Anbefalte innlegg

Hei

Fått problemer med speedometer og turteller.

Speedometeret hviser feil eller står på 0km/t

Turtelleren hopper og viser feil verdi.

Hvis jeg står stille og ruser motoren kan speedometeret bevege seg, helt til over 100km/t og hiopper

Byttet speed sensor i girkassen uten at det har hjulpet noe, for opp koden p0500 og p0501

Alle ideer mottasn med takk.

Bilen er en vitara xl7 med 2.0 diesel og 4WD

 

En liten oppdatering av feilkode p500

Feilen er der fortsatt.Når jeg sletter feilkoder går det i fra 1 til 3 dager så kommer den igjen. Motoren virker som går i nødmodus, blir mye svakere.

Det gøye med dette er at ved fuktig vær eller hvis en spyler bilen under ved girkassen og rundt der så virker alt meget fint igjen.

har byttet ut føleren på girkassen uten hell( samme feil). Målt ledningen ved føleren og de gir riktige verdier. Det som gjenstår er eventuelt og sjekke signalene som kommer ved instrumentpanelet for å se om de er riktige. Man for mange forklaringer på verkted,men ingen furnuftige.

PS Testet på naboens bil,er helt lik, koplet ut pluggen til føleren i girkassen og han kunne kjøre i 3 dager uten speedometer før motorlampa tente, og da ble motoren meget svakere der også. Alle mulige forslag er ønsklig og vil bli prøvet ut. Tipper jeg bytter ut ledningsnettet fra føleren og fram til hjernen som neste steg.

Endret av Jermund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått feilkoden tilbake med en gang etter du har slettet koden også? For P0500 er en vanlig feilkode som kommer hele tiden på dissene bilene uten at d er noe galt! Men akkurat i dette tilfelle kan d faktisk være noe. Da denne feilkoden, sier at det er feil i VSS (vehicle speed sensor).

 

Det kan være masse forskjellig. Her har du noe utdrag fra verkstedhåndboka ang denne feilkoden:

[ATTACH]39477[/ATTACH]

[ATTACH]39478[/ATTACH]

 

EDIT: Ser bildene ble litt små. Send meg evt en privat melding med eposten din, så sender jeg det over! ;)

post-26255-13804855135472_thumb.jpg

post-26255-13804855135612_thumb.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei igjen

En liten oppdatering av feilkode p500

Feilen er der fortsatt.Når jeg sletter feilkoder går det i fra 1 til 3 dager så kommer den igjen. Motoren virker som går i nødmodus, blir mye svakere.

Det gøye med dette er at ved fuktig vær eller hvis en spyler bilen under ved girkassen og rundt der så virker alt meget fint igjen.

har byttet ut føleren på girkassen uten hell( samme feil). Målt ledningen ved føleren og de gir riktige verdier. Det som gjenstår er eventuelt og sjekke signalene som kommer ved instrumentpanelet for å se om de er riktige. Man for mange forklaringer på verkted,men ingen furnuftige.

PS Testet på naboens bil,er helt lik, koplet ut pluggen til føleren i girkassen og han kunne kjøre i 3 dager uten speedometer før motorlampa tente, og da ble motoren meget svakere der også. Alle mulige forslag er ønsklig og vil bli prøvet ut. Tipper jeg bytter ut ledningsnettet fra føleren og fram til hjernen som neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår