polo86 Skrevet Juni 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Hei. Skulle bytte girkasse olje på poloen idag. Dette gikk dessverre ikke helt som forventet. Vi tok ut bunnpluggen slik at oljen rant ut. Deretter greide vi muligens og ta ut feil bolt/skrue litt lengre opp. Så vidt jeg forstår så skal man vente til oljen renner ut igjen fra dette punktet når man fyller på igjen. Når ny olje var på plass, så skrudde vi igjen bolten lengre opp. Skrudde på bilen og hørte en ordentlig lyd fra girkassa. Spørsmålet mitt er : Skrudde vi ut feil bolt? Noen som har en fin forklaring på hvilken bolt som skal løsnes? Takker for alle tilbakemeldinger. Litt kjipt og ikke ha brukenes bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Vet ikke hvilken årsmodell bil eller type motor/girkasse du har, men på manuelle girkasser pleier påfyllingshulet være på ene siden, litt over midten av girkassa. Siden du har fått fylt på olje bør du vel ha truffet noenlunde rett - om du fikk fylt på bortimot et par liter. Lyden må du nesten beskrive litt bedre. Var girkassa Ok før oljeskiftet ? Ellers så bør man normalt skru ut påfyllingspluggen først. Ellers risikerer du å stå der med tom girkasse om du ikke får ut påfyllingspluggen etter at olja har rent ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo86 Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 (endret) Hei Bwana. Takk for svar. Dette er en vw polo 97 modell. 1,4 liter med 5 gir. Litt usikker på hva slags type girkasse. Olje ble fylt på og alt virket greit. Fylte vel på omtrent 3 liter. Mener denne kassen skal ha omtrent 3.2 - 3.3 liter. Ble iallefall nok til at det begynte og renne over ved påfyllingshullet. Noe som er riktig? Når vi var ferdige så skrudde vi til begge boltene. Startet så bilen og da kom det en veldig fæl lyd. Skviking i kassa hvis du forstår. Kassa har laget litt lyd fra før av. Derfor jeg tenkte jeg skulle bytte olje. Viste seg at når vi jekket opp bilen så var bånnpluggen ganske løs. Var en del lekasje fra kassa. Fattern er en gammel bilmekaniker som mente at vi muligens hadde løsnet feil bolt når det gjaldt påfyllingshullet. Han mener at det muligens er ett " spor " bolten skal inn i på innsiden av kassa. Grunnen til at jeg sier dette er fordi bolten virker for lang....... Girkasser er noe jeg har null peiling på. Kom med innspill smartinger : ) Finnes det en mulighet for at vi har brukt feil påfyllingshull? Endret Juni 25, 2013 av polo86 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 3 liter er vist rett oljemengde på girkasser fra 90-tallet. Det er de etter ca 2000 som bare tar to liter. Polo Mk3 - Checking gear oil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo86 Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 supert at du sendte bilde. Da skal jeg sjekke at alt ble gjort riktig. Kan denne bolten settes inn på feil måte? Må girkassa settes i feks 1 gir mens man setter den inn? All informasjon tas imot med glede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Skal bare være å bruke 17mm Unbrako bit og skru til pluggen med moderat moment; 25Nm. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo86 Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Fikk nettopp vite at det er bolten som sitter under den du viste meg som ble løsnet. Denne sitter visst festet til en eller annen aksel. Har du noe informasjon til åssen dette kan løses? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo86 Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Bolten helt til høyre ble løsnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Om du klikker på linken under tegningen i post #4 og blar et par sider frem (NEXT), så ser du litt mere av hvordan girkassa er satt sammen. Kan se ut som du har tatt ut tappen som holder en intern vippearm for reversen. Kanskje du kan tappe av olja, og klare å se inn i hullet og pirke vippearmen på plass igjen, evt. mens girspaken beveges forsiktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo86 Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2013 Hei. Det med reversen kan nok stemme. merket at den ikke ville inn i revers etter dette. Vi får prøve dette imorgen. Takk for super hjelp. Kommer sikkert til og skrive inn igjen imorgen. snx : ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo86 Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2013 Da fikk vi lirket bolten på plass. Nytt problem oppstod når testturen var klar. Reversen fungerte ikke. mulig vi har satt inn denne bolten feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peppern Skrevet Mai 17, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2014 Hei. Jeg har gjort akkurat samme feilen som deg, og tok ut denne bolten til reversen i tro om at dette var en nivåplugg. Hvordan løste du dette? Har eventuellt noen andre noen tips til meg? Jeg skulle egentlig bare skifte en simmering rundt giroverføringen, og nå er plutselig bilen ubrukelig. Hjelp tas i mot med stor takk, da dette bare skulle være en tjeneste for svigerinna! Uff :-( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mai 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2014 Polo86 har vist ikke vært innpå her på en stund. Jeg tror løsningen hans kan leses ut av denne posten: Selges: Noen som er interessert i en Polo girkasse som startet og hoppe ut av gir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peppern Skrevet Mai 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2014 Jeg har ikke hatt noen ulyder eller smell av noe slag, så at hele kassen må byttes kan jeg ikke forstå. Men det hadde jo vært veldig typisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mai 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2014 Om det er denne bolten du har skrudd ut: Så går den inn i midten av armen 1, som beveges av girskiftearm 2: Man skulle da tro at det burde være mulgi å lirke girskift inn/ut av revers slik at 2 beveger 1 til rett posisjon hvor bolten treffer i hullet. Men det er vel umulig å se noe uten inni der. Bilder hentet fra: http://workshop-manuals.com/volkswagen/polo-mk3/power_transmission/5-speed_manual_gearbox_085/gearbox_mechanicsoperation_constructiondiff./dismantling_and_assembling_gearbox/dismantling_and_assembling_sequence/ -- Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.