Gå til innhold

Bilen koker over men bare på instrument ikke på motor?

Ranger emnet


freezman

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører så koker bilen over, men i form av varsel i instrument og ikke i motor.

 

Når jeg starter bilen står temp på 70 grader og normal temp er vist 110 grader, når den koker går den helt over til den ikke går lenger. Da piper den og varsler om koking. Aircondition stopper og blåse kaldt og bilen blir varm inni. Har byttet vannpumpe, skjønner ingen ting.

 

Verksted sa det er ikke noe farlig bare en bagatell men viste ikke hva feilen var. Eks. kjørte fra gardermoen til sandefjord etter 20 min koket den over og varte hele veien. 1 gang gikk den ned til 90 men kjapt opp igjen.

 

Hva er galt, hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal motortemperatur er 90 grader, ikke mer. Det du må finne ut er om giver til instrumentpanel er defekt. Er det nok kjølevann på motoren? Ble kjølesystemet luftet for å avkrefte det som årsak, samt luftet etter skifte av vannpumpe?

Du skriver "kjørte fra gardermoen til sandefjord etter 20 min koket den over", kokte motoren eller var det bare instrumentpanel som tilsa det? Forsvinner kjølevann?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok kjølevann, om det er luftet vet jeg ikke da jeg kjøpte bilen for 1 mnd siden. Evt hvordan gjør man det?

 

Når jeg kjørte fra gardermoen så koket ikke bilen over, bare instrumentet som viser dette. Motoren koker aldri over og det forsvinner aldri kjølevann. Så kan virke som noe føler, sensor, elektronik etc. Men jeg eller verksted finner ikke ut hva det er og det koster MYE på feilsøking.

 

Men kan jo prøve og lufte først. Men er jo også rart at temp målet viser 110 grader som normal, og 70 som 0. Virker som nåla er flyttet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår