Gå til innhold

Problemer med bremser og håndbrekk. Trenger råd.


FordFiesta80

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Ford Fiesta 1.1 1980 modell.

Kjøpte batteri og bilen går som en klokke. Men nå har jeg noen spørsmål om bremser / håndbrekk.

Jeg bruker kun bilen 4mnd i året, ellers så står den i garasje. Når jeg nå begynte å kjøre den, merket jeg at jeg måtte trykke inn bremsen ganske langt før den bremset (det er jo en gammel bil, men det var lengre enn før) og når jeg drar opp håndbrekket, kan det dras så langt jeg klarer og den vil da ikke kunne stå i bakke. Mao dårlig brems og håndbrekk.

 

I juni i fjor ble den Eu-godkjent, men de måtte justere hjullager venstre bak.

I 2010 byttet jeg og en kamerat høyre bærekule foran og bremseklosser høyre og venstre bak. Eu-godkjent etter dette.

Jeg syne det er litt rart at dette er utslitt av å bli brukt såpass lite som jeg kjører bilen.

 

Jeg synes det er gøy skru på bilen, holde den vedlike - og har heller ikke så god råd at jeg kan sende den på verksted, så jeg lurer på hva jeg skal gjøre.

Tenkte på å stramme håndbrekket, men tror jeg må gjøre noe med bremsene. Kanskje det er helt åpentlyst hva jeg skal gjøre, bytte bremseklosser / skiver? Men jeg er uerfaren på bilmekking, så vil gjerne lære.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og jekk opp bilen og se på alle hjul og slanger om det er fuktig rundt bremseslanger og rør,se om det lekker noen plass.

Rekner med det er bremsetrommler,skal du se hor mye bremsebelegg som er igjen må trommlene av,det er ikke vanskelig men tar litt tid.

Er det lenge siden du har byttet bremseveske?

Om det er mer enn to år bør du bytte og lufte bremsene godt,da må man lufte på alle hjul så du får ut den gamle vesken,de selger verktøy som forenkler dette arbeidet.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges ett verktøy på nett som du setter på bremseveske tanken og henter luft fra hjulet på bilen,da er det bare og åpne opp lufteskruen så rennervesken igjenom.

Kan også gjøres på gamlemåten men da må du ha noen med deg til og pumpe på bremsen.

Biltema har noen slanger med ventil i enden men slangen går lett av lufteskruen så er best og være to stk med disse også,de koster 60kr så det er vel de billigeste.

Det beste er dette verktøyet som selges på nett da kan du lufte bremsen aleine,men må rekne med att det kan ta to uker før du får det da det er fra utlandet.

Kan se om eg finner sånt sett til deg om du trenger hjelp til og finne :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om må du fylle på systemet er det lekkasje og da kan du rekne med att den lekasjen blir større og att du plutselig ikke har bremse i det heile tatt.

 

Ofte lekker det fra rør/slanger eller att pakningene i hjulsylinder eller bremsecalipter er øydelagt kan også være i hovedsylinder.

Ta lommelykt og gå over heile systemet,bilen begynner og dra på årene så bøy på slangene og se om det er sprekker i de.

 

Bremserør skal være rustfrie så er det rust så puss de reine og ha på rustgrunning,for og sjekke hjulsylinderene må bremsetrommlene av

de henger ofte litt på bremseklossene ellers er det bare ein skrue for og ta av trommlene forutenom hjul.

 

Hjulsylinder er bremsecalipter inne i bremsetrommel i tilfelle du ikke viste det :-)

Lykke til :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for bra svar :) Jeg har ikke hatt tid til å se på dette ennå, men jeg skal følge "oppskriften" dere har gitt meg. Jeg kommer nok til å kjøpe den billige slangen med ventil på Biltema, prøver den i første omgang i hvert fall.

Bilen har ikke så mye rust og på Eu-kontroll i fjor sa mekanikeren at det var litt rust, men ikke noe problem foreløpig.

Forteller her hvordan det har gått jeg når jeg har undersøkt og forhåpentligvis fått til å fikse problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår