Gå til innhold

oljeskift automat

Ranger emnet


kansel

Anbefalte innlegg

jeg skulle bytte olje på ei AR25 kasse (tror det er en ar25. er i alle fall en omega 2.5 V6 1995 mod) og da jeg skulle skru ut pluggen v bunnpanna, så var denne helt rund, noe tyder på at forrige eier har prøvd å gjøre akkurat dette. så jeg endte med å skru ut hele bunnpanna. denne oljen var mørk og lukter noe brent. (hadde feilkode om noe som sa soleid ellerno, uten at jeg helt vet hva dette er, men har skjønt at dette ligger ett sted under her. men, nå får jeg jo tatt ut denne tappeskruen av bunnpanna og byttet denne, samt pakning. men såvidt jeg har skjønt, så er det ikke noen påfylling høyere på kassa? men man fyller altså i samme plugg som den man tapper ut? i så fall er det vel ikke verre enn at man drar på biltema og kjøper en sprøyte og fyller i denne avtappningen som ligger nede v bunnpanna? men, ser det er noe spredt info ang den soiled (eller hva det het) osv. samt om noen kanskje har noen tips om hvordam man egentlig utfører dette? evnt hvor mye olje skal til, og hvor mye? kan tenke meg det ikke kom ut stort mer enn 1 liter da jeg tappa av, noe som jeg synes virka svært lite. samt at bilen har ikke fungert på annet enn 1.gir og Revers. så jeg tenker å få fyllt opp olje og håpe at lammeler ikke er helt svidd ;) så all hjelp tas imot med stor takk =O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde ha gjort først er og målt hvor mye olje du tappet av. Det som har skjedd er nok at det er en ventil i girkassa som er tett. Inni girkassa er det flere kanaler, og ettersom hvilket gir som skal legges inn så brukes den og den ventilen som blir styrt av solonider. Virker omtrent som en bryter, åpner og lukker. Du kan fylle på olje på nivåmålinga på siden ja, det som er meninga.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt ned bunnpanna og filter nå. så jeg har strengt tatt ikke anelse hvor mye olje det var. siden endel kom utfor. men det ble slik, siden jeg ikke fikk ut skruen av bunnpanna. men, har lest i haynes hvordan det hele skal gjøres. så regner med jeg får tak i noe form for sprøyte hos biltema, for å sprøyte inn oljen. men, jeg har som sagt måtte gire manuellt, siden jeg tror girvelgerbruter er fysisk ødelagt. ser at det er trangt å komme til denne, så enkleste hadde vært å fjerne eksos på den siden. jeg har ny bryter, så i teorien skulle det vel ikke vøre videre hokus pokus å bytte denne, da jeg slipper å åpne og styre, håper jeg :P skal i alle fall bytte denne også da jeg er såpass godt igang. så status når det gjelder girolje og det. så er det snakk om å få renska bunnpanne og filtret som sto over der (sorte filtrer som står over bunnpanna) kjøpe ny pakkning og plugg, klappe dette sammen, fylle olje med bilen av. la dette legge seg, starte bilen og fylle til den renner ut igjen.. men, er det noe man ellers kan eller burde gjøre, når man først er under der? med kontakter osv som er der. eller skal man fylle olje og satse på at ting blir i orden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår