Gå til innhold

Ulyd i forstilling?

Ranger emnet


ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Oppdaget idag at det er en "liten" ulyd i forstillingen, lyden er litt vanskelig å forklare, men nærmest blir da som ett lite "knakk" men nesten minne litt som om en står å banker en gang inni hjul buen, lyden er ikke særlig høy så jeg hører det stort sett bare ved lav hastighet.

Lyden kommer ved ujevnt underlag som humper. Kan også fremprovosere lyden ved å bremse litt og litt i ned over bakke, igjen ved lav hastighet, mulig lyden er der ved høyere hastigheter også, men da hører jeg ikke noe til den isåfall grunnet støy.

Lyden kommer også ved parkering som trengs mye ratting, da synes jeg at jeg kan føle lyden i rattet.

 

Noen som vet hva dette kan være? foringer eller noe slikt?

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Noen måte å sjekke hvilke av foringene dette kan være? Hadde av hjulet i dag og prøvde og kjenne litt på foringene. Men kunne ikkje kjenne noe særlig slark i noen av de.

Men bare på den siste uken nå har det blitt merkbart verre, nå kommer det "banke" (dunke) lyd lettere, altså ved å kjøre over mindre ujevnheter i veien og spesielt ved svinging v/parkering.

 

Er dette ett tegn på endeledd eller linkarm/stabstag?

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Enda ikke funnet problemet, nå har jeg ikke vært inne med bilen på verksted på noen uker grunnet ferie. Og at verkstedet ønsket at jeg kjørte litt mer med bilen så kanskje årsaken til lyden ble lettere å lokalisere.

Har lagt merke til nå at lyden er verre, og lettere og frem provosere. Nå kommer den stort sett uansett hva jeg gjør med bilen. Svinger, kjører fremover eller bakover. Over ujevnheter i veien. Dunker forferdelig i rattet bør jeg parkerer og må svinge en del.

I tillegg kjenner jeg også dunkende svakt i bremsepedalen når jeg må bremse og det kommer ujevnheter i veien.

Utrolig irriterende å kjøre med og håper at de snart kan finne ut årsaken og få ordnet dette.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært innom verkstedet igjen og har kommet frem til at vi skal skifte indre drivknute, er fremdeles litt små skeptisk siden verkstedet ikke er 100% sikker på at det er den som er årsaken og i tillegg til at jeg har fått svar her inne at det mulig ikke er den.

Audi senteret hadde ikke noe anelse om hva den kunne være ut ifra det jeg forklarte de, da måtte de ha bilen inn og sep å den og det var jo da 2 mnd vente tid.

 

Så får håpe det faktisk er denne drivknuten som er årsaken, men har en dårlig følelse i magen av at det ikke er det, typisk at jeg må skifte halve forstillingen før jeg (de) faktisk finner feilen.

Det jeg ikke får til å stemme i hodet mitt (nå har ikke jeg all verdens bakgrunn i å skru på bil) men det er den forferdelige dunkingen i ratten når jeg svinger, og at det da er drivknuten som er årsaken til det.

Jeg føler at det ligger mer i styringen. men ikke vet jeg. blir helt gal av dette.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt utenkelig at det er drivknuten faktisk, men da må den være ekstremt slarkete.

På et nivå som jeg mener verkstedet burde klare å konkludere at den bør byttes uten å "synse" og prøve seg frem.

 

Kan forsåvidt si meg enig der ja.

Har hatt bilen inne på mitt lokale verksted, ett MECA/FIXBIL verksted da det er veldig tungvidt for meg å levere bilen inn til Audi Senter, samt at vente tiden der var så utrolig lang.

 

Men slik jeg har forstått det har det vært flere mekanikkere og sett på bilen da jeg hadde den inne, og ingen av de kunne si eksakt hva som var årsaken, men at de mente det var litt slark i indre drivledd (men dette kunne de ikke si 100% før de isåfall haded demontert). Og de har gått over absolutt alt var foringer og andre ledd og kuler og fant ingen slark i noen av de.

Selve dunke lyden kommer tydelig fra høyre siden, når jeg napper i bremsen eller løser og skifter gir (fort).

Men dunkene i rattet (kommer også lyd her) spesielt da under mye svinging i lav fart så høres det ut som det kommer rett nedenfor ved rattstammen ett sted.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det du beskriver med at dunkingen blir verre når du svinger i lav fart bekrefter mistanken på drivknutene mener jeg.

Samme med at du får et kraftig dunk i det du napper i bremsen.

 

Om du kjører rett frem og rykker av og på med gassen slik at du veksler mellom akselerasjon og bremse med motor så tenker jeg du også hører et dunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som det er nå så dunker det egentlig uansett hva jeg gjør, om jeg løser kommer det ett dunk, når jeg napper i bremsen kommer det dunk, hvis jeg "napper i gassen" kommer det dunk når når jeg girer kommer det dunk.

Over humper i veien eller hull i veien kommer det også ulyd fra høyre siden, dette høres mer ut som en bærekule som er gåen, høres ut som noe er litt løst på en måte. Vet ikke om dette skyldes drivknuten og, men verkstedet sa jo også at ingen av bærekulene var noe i veien med. Håper virkelig at det er drivleddet, ellers er det jo 4000 kr rett ut vinduet.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også ligge til at jeg synes det er kommet en lyd til fra bilen og vet ikke om dette er av samme grunn.

Men lyden kommer ca fra 55km/t og forsetter helt opp til 90 (har ikke kjørt fortere), men lyden kan kanskje høres ut som ett slitt lager, lyden er ikke veldig tydelig, men jeg hører den hvertfall. Lyden blir mer tydelig jo fortere jeg kjører over 55km/t, men lyden følger bare fart og er helt uavhengig om jeg har bilen i gir eller fri og hvilket turtall jeg ligger i.

Først trodde jeg det var dekk støy, men etter å ha prøvd litt på forskjellig asfalt og fart så tviler jeg på at det er det, da jeg hører dekkstøyen forandre lyd merkbart utifra underlag (ny svart fin asfalt kontra eldre grovere asfalt) mens den lyden jeg hører er lik hele veien så lenge jeg holder samme fart.

Hvis jeg skulle beskrevet lyden så høres det litt ut som det gjør når man kjører forbi en buss i fart (60-80km/t), vet at jeg er utrolig dårlig på å forklare. Men noen annen sammenligning vet jeg ikke :P

 

Kan indre driv ledd begyne å lage slik lyd? Sånn med tanke på at lyden følger fart og ikke turtall.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen vanskelig å si, men ja drivknuten rotrer jo i sammen med hjulene så de vil følge farten på bilen og uavhengig av turtall.

 

Veit ikke om de bytter bare indre ledd eller hele akslingen.

Jeg ville kjøpt hele akslingen og byttet selv. Er vel gjort på en time og ingenting som trenger å justeres i forstillingen.

Ser at komplett aksling ligger på 2500 kr.

 

Jeg mener, er indre ledd dårlig så er det vel ikke utenkelig at ytre ledd ryker snart.

 

Sånn ser den ut: [ATTACH]39787[/ATTACH]

post-32254-13804855199734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den prisen hos Møller? Slik jeg ble fortalt fra MECA verkstedet så var vist bare indre drivledd 2000 kr også var det arbeid utennom.

Har skiftet en del ytre drivledd igjennom tidene, dog på eldre biler. så skal vel som du sier ikke være så vanskelig nei.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er prisen i utlandet.

Kjøper nesten aldri noe i Norge med mindre jeg må.

 

Bare et eksempel.

Møller skal ha 13 000 kr for å bytte register reim og vannpumpe på 180 000 km.

Jeg kjøpte settet komplett for 2400 kr (OEM), og monterer det lett på en kveld (har 20 000 km igjen, så jeg venter til neste sommer).

[ATTACH]39790[/ATTACH]

 

Luftfilter, Oljefilter, Kabin filter koster bare en hundrelapp eller to på nett og tar 1 min å bytte selv.

Om jeg øver litt klarer man å skru opp de 6 skruene for luftfilteret og gjøre byttet på 30 sek ;)

Og slikt drar verkstedene inn tusenlapper på.

Ehm, nå sporet vi av litt her... ;)

 

Et alternativ er jo bare å kjøpe delen selv og få verkstedet til å montere det. Om de er litt allright så gjør de det.

post-32254-13804855199777_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår