Gå til innhold

Guide: Montasje og oppkopling av tåkelys i 3BG

Ranger emnet


makaloli

Anbefalte innlegg

Hvis du har 3B som på avataren din, så vet jeg ikke om de der vil passe. Grillene passer 3bg (jeg har likt kit, men med xenon da)

 

Men for trekking av kabler kan du gå gjennom en gummigjennomføring i døren, og opp via skjermen inn i motorrommet.

 

1. Løs kabel med kabelsko-ring skal jordes/koblet til karrosseri. Fant selv en skrue rett ved ABS-styringen som var fint sted.

2. Plass til relee finner du under rattet (Må av med deksel rundt bryter og slikt, så finner du hele rele-basen). Det du gjør er å trykke relekabelen fra baksiden til den klipser fast i en av de ledige "hullene" på relebasen, og setter Releet i.

 

3. Fordi jeg har vanskelig for å forklare meg og ordlegge meg, her er en DIY fra VACN forumet. De gutta kan vw ;) Fulgte denne guiden selv!

 

Passat 3BG Hvordan koble tåkelys

"Exhaust go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster" - Jeremy Clarkson

 

2005 Passat 1,9TDI | [x]2004 Mondeo 2.0TDci - solgt | [x]1994 Corsa 1,4 - solgt | [x]1990 Golf 2 1,6 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er veldig grei fordi du kan koble opp tåkelysene som kjørelys!
Hentet fra VACN forum:

 

 

Du tregner:

Et relé med både 87 og 87a-kontakt.
En sikringsholder (gjerne en for kabelmontasje). Alternativt kan du bruke et relé med sikring på.
Noen meter med 2x2,5 (rød/sort) kabel til kabelsett for kurve-/tåkelysene.
Lysbryter med tåkelysfunksjon (med 2-trinns uttrekk).
Kabelsko for lysbryter, alternativt ferdige lednigner (ca 20cm) med påsatte kabelsko for lysbryter. Disse fås kjøpt hos din lokale VW/Audi-forhandler.
Diverse kabelsko og strips.
Litt vanlig håndverktøy.
Tid og tålmodighet.

Lag deg et ledningssett i f.eks. 2x2,5 rød/sort kabel. Jeg valgte 2,5 for å få mindre spenningsfall i kabelen.

Start ved den høyre tåkelykta, legg kabelen over til den venstre lykta og koble de to lyktene sammen. Gå videre bakover inne i den venstre forskjermen (du må løsne plastinnerskjermen). Følg de andre kablene som ligger der. Omtrent ved blinklyset i forskjermen går kablene inn i coupéen. Hos meg var det en ledig gummiplugg jeg førte kabelen gjennom. Kabelen vil komme inn i coupéen like over fothvileren (rett
under sikringsboksen).

Jeg laget ferdig kabelsettet på forhånd. Jeg anbefaler å lodde alle koblinger i kablene og isolere disse med krympestrømpe.

Inn i dashbordet er det plass til å montere et relé med både 87 og 87a som gir spenning til kurve-/tåkelysene.
Jeg valgte å kople mine slik at både fungerer som automatiske kjørelys og som kurve-/tåkelys;

Plussledningen sut til kurve-/tåkelysene kobler du til kontakt 30 på det ettermonterte reléet (nevnt over).

Kontakt 86 kobles til bilens chassis (jord).

Kontakt 85 kobles til pinne 8/NL (nebellicht = tåkelys) på lysbryteren din.

Finn ledningen som kommer fra pinne 3/TFL på lysbryteren og klipp denne i passe avstand fra bryteren.
Den enden som "forsvinner" ut i bilens ledningsnett isolerer du og fester til kabelbunten.
Den andre enden som kommer fra lysbryteren kobler du til kontakt 87a på det ettermonterte reléet.

I forbindelse med sikringsboksen finnes det flere uttak for "+" fra batteriet (skrutilkoblinger). Hent plusspenning fra et av disse uttakene, sikre med en passende sikring og koble denne plussledningen til kontakt 87 på reléet.

Hos meg fungerer dette helt etter mitt ønske.

Kurvetåkelysene tenner nå som automatiske kjørelys i stedet for nærlysene, men sammen med park-, skilt- og baklys.

Når jeg vrir lysbryteren over til "park", så slukker kurve-/tåkelysene.
Når jeg vrir lysbryteren over til "på", så tenner nærlysene med full spenning som de skal.
Ved å trekke lysbryteren ett hakk ut, tennes kurve-/tåkelysene.
Ved å trekke lysbryteren enda et hakk ut, tennes tåkebaklyset.

 

 

NY INFO: Viss du har en import bil som ikke har automatiske kjøre lys vil kun tåkelysene gå på.

Men viss du vil ha park lys og  baklys sammen med tåkelysene kobler tar du en ledning fra "b" og splitter til "86L" og "86R" på ledningene på bryteren

 

TIPS: For å ta ut lysbryteren, sett den på null, press inn og vri til park lys. Kan nå trekkes rett ut.

Laget et diagram basert på dette. Helt enkelt smile.gif
NB: Gjøres på eget ansvar!

post-12176-13804855057398_thumb.jpg

Endret av Gizmo
http://www.kontrastforum.org Et allsidig forum (uten bil)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår