Gå til innhold

Trenger bilstereo til en veldig spesiell musikk type

Ranger emnet


bi a op

Anbefalte innlegg

Jeg liker musikk som sangene fra Ringenes Herre, Gladiatoren, Pirates of the Caribbean o.l. Søker bilstereo høyttalere som kan spille slike sanger på høyt volum uten at det er ulyder i suben og skarp lyd i diskantene. Ofte opplevd at hamring i subben, virker som om subben ikke klarer spille lave nok toner uten å fuske. Det blir også vanlig festmusikk, men vil først og fremst fokusere på min musikk smak først.

 

 

Hvor mye vil du bruke på høytalere, spiller og forsterker(e) da?

 

Og hvilken bil skal det inn i?

20.000kr

Audi A3 1.8t 1999

Endret av bi a op
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil du bruke på høytalere, spiller og forsterker(e) da?

 

Og hvilken bil skal det inn i?

 

20.000kr

Audi A3 1.8t 1999

 

Men først og fremst; trengs det litt andre typer bass- og diskantelementer for denne typen musikk om jeg vil ha fittegod lyd på musikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.000kr

Audi A3 1.8t 1999

 

Men først og fremst; trengs det litt andre typer bass- og diskantelementer for denne typen musikk om jeg vil ha fittegod lyd på musikken?

 

Kommer ann på hva du mener med andre typer bass det. Bra subelementer klarer å gjengi slik musikk helt fint.

 

Først og fremst trenger du en bra spiller, og da gjerne en med 3par linjeutganger. Pioneer og alpine er sikre valg når det gjelder lydkvalitet.

Frontsett: Gladen SQL 165 - Autodesign AS

Sub: Digital Designs DD1515 15'' Dual 4,0 Ohm - Autodesign AS

Forsterker til sub og front: Mosconi GLADEN AS 200.4 - Autodesign AS

 

Dempematter i dørene og baki, samt skikkelig kabling, så vil dette spille mer enn bra nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slikt budsjett ville jeg gått for 3-veis aktiv deling - det vil gi deg størst kontroll på å justere bratthet, delefrekvenser og frekvenskurve - når du er ute etter dynamikk og SQ. Det betyr en spiller som har 3-veis aktiv deling - for eksempel Pioneer DEH-80PRS - og en forsterker til hvert element - den dypeste bassen er gjerne lik i begge kanalene, samt at den ikke er retningsbestemt - så her holder det med en enkanals forsterker. En grei forsterkerløsning blir da 1stk 4 kanals forsterker til frontsett og en monoforsterker til sub(ene).

 

Skulle du synes det med 3-veis aktiv deling høres vanskelig ut - så har spilleren en automatisk funksjon hvor den stiller avstand, delefrekvenser, justerer frekvenskurve og nivåer på alle høytalere - med mikrofon - slik som en hjemmekinoreceiver. I tillegg kan spilleren selvsagt kobles og fungere som en helt vanlig spiller - uten 3-veis aktiv deling.

 

Merke/modell på høytalere og forsterkere overlater jeg til Cossie -som alltid gir meget gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempematter og billige kabler får du hos Hop Audio, Velkommen til vår nettbutikk

 

Send han en mail så får du garantert et godt tilbud på prosjektet ditt

Fikk god rabatt på dempematter derfra :)

 

Med en slikt budsjett ville jeg gått for 3-veis aktiv deling - det vil gi deg størst kontroll på å justere bratthet, delefrekvenser og frekvenskurve - når du er ute etter dynamikk og SQ. Det betyr en spiller som har 3-veis aktiv deling - for eksempel Pioneer DEH-80PRS - og en forsterker til hvert element - den dypeste bassen er gjerne lik i begge kanalene, samt at den ikke er retningsbestemt - så her holder det med en enkanals forsterker. En grei forsterkerløsning blir da 1stk 4 kanals forsterker til frontsett og en monoforsterker til sub(ene).

 

Skulle du synes det med 3-veis aktiv deling høres vanskelig ut - så har spilleren en automatisk funksjon hvor den stiller avstand, delefrekvenser, justerer frekvenskurve og nivåer på alle høytalere - med mikrofon - slik som en hjemmekinoreceiver. I tillegg kan spilleren selvsagt kobles og fungere som en helt vanlig spiller - uten 3-veis aktiv deling.

 

Merke/modell på høytalere og forsterkere overlater jeg til Cossie -som alltid gir meget gode råd :)

 

Går for 3-veis aktiv deling. Det er snakk om sånn 1-way, 2-way, 2.5-way og 3-way her ikke sant?

2x Image Dynamics IDQ V2/V3/V4, 10" eller 12"? (link removed)

2x Morel MDT-44 1-1/8" Compact Soft Dome Tweeter

2x Mid-Range. Kan kun bruke 5.25" her, ser ennå etter kanditater.

 

 

Trenger jeg MiniDSP?

 

En som skriver at han bruker mikrofon og en annen dings til å stille det inn skikkelig. Så det bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bedre forsterkere enn de fra mosconi, bare så det er sagt, og frontsettet jeg linket til spiller veldig fint, og med ditt budsjett så tror jeg neppe du klarer å høre forskjell om du deler aktivt eller med delefilteret som følger med det settet. Skal du ha noe glede av å dele aktivt osv så må du opp i pris på både spiller og høyttalere, samt at HELE bilen må dempes i alle kriker og kroker ;)

 

4000kr?? Det står da 2195kr som pris på de panelene...

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for 3-veis aktiv deling. Det er snakk om sånn 1-way, 2-way, 2.5-way og 3-way her ikke sant?

2x Image Dynamics IDQ V2/V3/V4, 10" eller 12"? (link removed)

2x Morel MDT-44 1-1/8" Compact Soft Dome Tweeter

2x Mid-Range. Kan kun bruke 5.25" her, ser ennå etter kanditater.

 

 

Trenger jeg MiniDSP?

 

En som skriver at han bruker mikrofon og en annen dings til å stille det inn skikkelig. Så det bra ut?

 

Alt du trenger finnes innebygget i spilleren jeg nevnte (mikrofon, dsp osv). Denne spilleren har 6 stk utganger - som koples til hver sin forsterker (2 stk til monoforsterker til sube(ene) I stedet for å bruke delefiltrene som følger med frontsettet - så kopler du hver høyttaler til en forsterker. Legger ved en tegning:

 

IMG_7484-copyweb.jpg

 

Jeg synes du med ditt budsjett og SQ som mål burde vurdere denne løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt

 

2x Gladen Zero 130

2x IDQ 10D2 V.4

1x Mosconi GLADEN AS 200.4

1x Monoblokk fra Mosconi?

1x Pioneer DEH-80PRS

 

Jeg trengte ikke miniDSP saken?

 

Har 16m^2 til å dempe hver eneste flate i bilen. Bør alle elementene og produktene ha samme ohm impedans? Dørpanelet koster da 2.000 per stykk, må jo kjøpe to ^^

 

Alt du trenger finnes innebygget i spilleren jeg nevnte (mikrofon, dsp osv). Denne spilleren har 6 stk utganger - som koples til hver sin forsterker (2 stk til monoforsterker til sube(ene) I stedet for å bruke delefiltrene som følger med frontsettet - så kopler du hver høyttaler til en forsterker. Legger ved en tegning:

 

http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/IMG_7484-copyweb.jpg

 

Jeg synes du med ditt budsjett og SQ som mål burde vurdere denne løsningen.

 

Tusen takk for tegning! Spilleren ser bra ut

Endret av bi a op
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2195,- og det står at det er et par ;)

Hvorfor 2 par av det frontsettet? Da må det jo være mye bedre å kjøpe dørpaneler for 2195 og et sett med 6,5"?

Er det noe spes grunn til at du må ha nettop de subene? Må være bedre å kjøpe noe her hjemme mener nå jeg...

 

Finner ikke dørpaneler som sier at det er panel for alle vinduer på fører siden, så tørr ikke ta sjansen på å bestille. Ett par av frontsettet, jeg som tenker feil her. Her er grunnen til ejg vil ha de subbene The Car Audio SQ "How-To" Thread. Rull ned til Subwoofer seksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår