Gå til innhold

Ny dimmebryter

Ranger emnet


A3TQ

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt en 75 mod Datsun 140 J. Når jeg kjøpte bilen stod det en gulvdimmebryter montert, pga at den gamle orginale ikke virket lenger, ifølge forrige eier. Forrige eier har klipt litt av det orginale ledningsopplegger til hovedlys, og lagt opp delvis nytt, antaglig for å få gulvbryteren til å virke.

Nå har jeg fått tak i en helt ny orginal dimmebryter, og har fått den til å virke på et vis, men den virker motsatt. Når den står på nærlys virker langlys, og motsatt. Jeg har koblet meg på dimmebryteren med de samme ledningene som var brukt til gulvbryteren. En som gir støm fra av/på bryter til dimmebryter, og de to andre går til et rele.

 

Og nå kommer mitt spørsmål: På den orginale dimmebryteren er det en sukkerbit med 4 stikk. To av ledningene fra sukkerbit til selve bryteren går sammen til en ledning, så det er egentlig bare 3 ledninger fra bryter. Hvordan går egentlig strømmen igjennom en slik bryter? Hvorfor får jeg det ikke til å virke som det skal? Jeg har en liten mistanke om at det skal være en ledning til inni bildet her, for det er jo 4 stikk på sukkerbiten. Lyshornet skal jo også virke uten at lys eller tenning er på. Jeg har prøvd litt forskellig, byttet om ledninger, pluss diverse forskning med prøvelampe.

Kanskje litt rotete forklart, men håper at det er noen racere på bilelektrisk som som kan gi noen tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt det foran meg så skulle det vært piece of cake, eller i det minste tegninger.

Ja, jeg forstår det. Jeg er veldig dårlig på tegninger, så jeg får prøve å oppsøke noen lokale her som er oppegående på bilelektrisk. Takker for svar likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår