Gå til innhold

Sikkert en eldgammel tråd. Spørsmål om felg og dekk,

Ranger emnet


Erik1987

Anbefalte innlegg

Har en volvo v40, 2000 mod

 

Jeg er helt blank når det gjelder felg og dekk.

Tenkte jeg skulle kjøpe sommerdekk og felg brukt.

Har sett hvilke dimensjoner jeg trenger men er forsatt like blank når det gjelder om det kommer til å passe eller ikke.

 

Har funnet en liste hvor det står følgene 4-114,3 - 44 , 67,1, 12x1,50 for v40.

Og jeg har funnet meg noen felger og dekk jeg kunne tenkt meg å kjøpe.

Opplysnigene jeg har fått fra selger er 4-114,3 - 35, 67,1 og han er omtrent like blank som meg når det gjelder dette tamaet.

Er dette noe som kommer til å passe volvoen min?

Noen anbefalinger på dekkstørrelser? Kjører mest på motorvei.(pendler)

Har prøvd å google i timevis, men er ikke blitt noe klokere. Og boltdim 12x,1,50 er dette noe som er standar på 4-114,3?

 

Takker for svar.

Endret av Erik1987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-114,3 - 44 , 67,1, 12x1,50:

 

4-114,3: 4 Hull, Boltsirkel 114,3mm

44: Innpress

67,1: Diameter senterhull

 

12x1,50: Hjulboltene, 12mm, med gjengestigning 1,5mm. Dette gjelder bilen, og er uavhengig av felgen.

 

 

De felgene du har funnet har et innpress på 35mm. Dette er 9mm avvik fra de spesifiserte 44mm.

Maks tillatt avvik er 7,5mm.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

 

Men bør jeg holde meg til 44 i innpress eller går det fint så lenge ikke avike er mere enn 7,5 mm.

Har du noen anbefaling i forhold til hvordan det kommer til å se ut eller om det har noe å si om det treffer bremsecaliper(hvis innpress har noe å si i forhold til det)

Vil bare ikke gå på en smell hvis jeg kjøper felg og dekk som har avik i forhold til spesifikasjonene.

Endret av Erik1987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei er vel også små sjanser for at politiet skjekker det. (eller er det noe som kan ses med det blotte øyet)

Men når du sier bredden er på 7 eller mindre, er det noe jeg ikke har fått med meg?

Er som sakt grønn når det gjelder dette temaet.

 

Holder det ikke med at 4-114,3 - 44 , 67,1, 12x1,50 spesifikasjnene stemmer. Er det noe annet jeg må skjekke for å være 100% sikker på at det passer`

Endret av Erik1987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å at felgene dine sitter 1,5 mm for langt ut. En nidkjær EU kontrollør kan reagere, men går som regel ra med alt som ser normalt ut

7tommer= bredden på felgen . Er de 10 tommer brede er det ikke plass i det hele tatt

 

Feks 7x15 ET 44 67,1, 12x1.50

 

7 er felgens bredde mellom anleggsflatene for dekket målt i tommer,

15 er felgens høyde målt på samme sted, også målt i tommer

ET 44 vil si at det er 44, og nå er det plutselig metrisk systen, millimeter mellom anleggsflaten til hjulnavet og inn til midten av felgen. Dette kalles innpress.

67,1 er mål på senterhullet i felgen

12 er tykkelsen på hjulboltene

1,50 er gjengestigningen på hjulboltene/bolthullene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg mere. De felgene og dekkene jeg har sett på passer antagligvis, men ikke helt etter boka som du sier.

De er 16tom felg, det er vel som regel minder enn 7 i bredde det vel? selgern har ikke peiling han heller så svarene jeg fått her har vært nyttig info. Får vel ta med tommestokken for å være på den sikre sida:) Prøve å spørre han første som svarte på tråden om det noe jeg bør vite i forhold til at felgen ikke treffer bremsecaliperen. Kanskje du kunne hjulpet meg ut meg med noen tips der.

 

Takker masse for gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår