Øyvind Ryeng Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Er det noe å vinne på dette i en vanlig bilmotor? Spesielt med tanke på blandingsforholdet til methanol er sånn cirka 6 kilo luft til 1 kilo methanol (mot vanlig bensin som skal ha cirka 14,5 kilo luft til 1 kilo bensin)? Dette kan kanskje bli en fattigmanns lystgassystem! :) Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Ved å bytte drivstoff til metanol, kjøre på 4-5:1 i bl.forhold, samt øke kompen til rundt 17:1 så kan du regne med en effektøkning på ca 30%. Så virkningen av å dusje innpå en liten skvett metanol blir sannsynligvis ikke så enorm. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet April 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Er det virkelig så lite å tjene på det? Vel, hvis det hadde gitt monster-gains, så hadde det sikkert vært mere utbredt... Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Er ganske ca tall dette, men bigblock motorer som allerede har over tusen hk med bensin, har jo plutselig litt å tjene på å gå over til metanol. :) Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Effektgevinsten blir bare ca 20-30 % ja på en sugemotor, og forbruket blir minst dobblet.Ikke særlig bruksvennlig akkurat.Fordelen med methanol er at den kjøler svært godt og tåler enormt mye før du får tenningsbank.På en turbo/kompressorbil gir det fine muligheter for feite effektuttak.Top methanol biler ligger på borti mot 3000 hk på metanol.(og det er uten variable ventiltider)Ellers får du med på kjøpet problemer som at metanolen er svært aggresivt mot gummi, aluminium osv. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet April 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Originally posted by V8power Ellers får du med på kjøpet problemer som at metanolen er svært aggresivt mot gummi, aluminium osv. Jo, methanol tærer jo på visse metaller. I og med at både toppen og innsuget er lager i alu på min(e) biler er det kanskje ikke så lurt å kjøre disse på methanol da? Eller har det lite å si hvis man "renser" den ved å kjøre på vanlig bensin en stund før man stenger av? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Vill du ikke få et alvorlig problem med smøringen av motoren også? Bensin har som kjent flere egenskaper. Er vell uansett ikke noe problem på de motorene som går på metanol, skal jo ikke gå så langt da Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 Ved å kjapt teste to motorer i simuleringsprogrammet mitt, en småfrisert chevy 350 og en småfrisert bmw 2lr6, ga 350n 399hk på bensin, og 417 på metanol. bmwn ga akkurat 200m\bensin, og 211 på metanol. begge hadde CR på 10. dette er da ved å bytte ut bensin med metanol, og en må såklart regne med mindre ved blanding. ja, metanolen er fryktelig tørr! men, tror nok problemet ligger i olja. metanolen er hydrogenholdig og brenner derfor delvis til vann. en del av vannet kommer ut i eksosen, mens noe trekker ned i olja. de som har vært på dragrace har sikkert sett noen tømme ut en bøtte med hvit olje, denne er det vann i... vannet endrer smøreegenskapene, og volumet til olja øker jo, så det kan på våtsump være problemer med at veiv og råder slår nedi oljedammen. ellers kjøler den jo ganske bra, så en annen ide kunne jo være å sprøyte litt på en IC og se hva som skjer, det bør kjøle en del bedre enn vann. Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 Hehe, prøvde å bytte til methanol i dyno 2000. Effekten i motoren min økte fra 552hk til 600h. Er jo litt, men virker ikke som all verden Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 En hest er en hest og vi vil uansett ha fler av dem. åssen motor er det? specs? kompen har en del å si. Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 Pontiac 455 (0,30 borring ikke tatt hensyn til) Kompresjonsforhold 11:1, (dome stempel) Forgasser Holley 750 dobbeltpumper Kam Comps CAm med 0,550løft (rullekam) Race headers i simulering for å se hva maskinen klarer. Pocket porting/large valves Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.