Gå til innhold

Bare slitasje på innerste bremseklosse, rusten stempel - Audi a4 B5

Ranger emnet


TordH

Anbefalte innlegg

Hei, hørte "jern mot jern" her om dagen og kjøpte nye bremseklosser for jeg trudde de var gåen, skrudde opp og da var den innerste på begge sider gåen, mens den ytterste var som ny. tok av mansjetten på stemplet på høyresiden og det var ikke bra, mye rust og prøvde og presse det inn men det gikk såvidt. sjekket andre siden men den var som ny og der kunne jeg presse inn uten store makten. har sjekket glide boltene og de var godt smørt :)

 

noen som har vært borti lignende? og har noen tips?

syntes det var rart at det var slitt på den siden som stemplet var bra også, eller går de tilbake samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det foran dette? Bak må stemplene skrues inn, foran presses de inn. Stemplene vil aldri ha press utover så sant ingen tråkker på bremsepedalen. Dersom stempelet er unormalt tungt å få inn så bør dette sjekkes opp, evt overhale eller bytte caliper.

Glideboltene skal det være fett på, om det er de du tenker på. Disse skal også løpe helt fritt uten noen som helst motstand. Resterende bolter trenger ikke fettes, og boltene som holder caliper til åk er for engangsbruk, er levert med 'loctite' på gjengene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hørte "jern mot jern" her om dagen og kjøpte nye bremseklosser for jeg trudde de var gåen, skrudde opp og da var den innerste på begge sider gåen, mens den ytterste var som ny. tok av mansjetten på stemplet på høyresiden og det var ikke bra, mye rust og prøvde og presse det inn men det gikk såvidt. sjekket andre siden men den var som ny og der kunne jeg presse inn uten store makten. har sjekket glide boltene og de var godt smørt :)

 

noen som har vært borti lignende? og har noen tips?

syntes det var rart at det var slitt på den siden som stemplet var bra også, eller går de tilbake samtidig?

 

 

 

Vert borti det samme som deg. Hørte stål mot stål. skrudde av og der var indre kloss helt utslitt. stempelet måtte jeg sette i tvinge og måtte bruke makt på den for at stempelet skulle gå inn. Monterte ny kloss og dette fungerer enda. Har "nye" kaliptere liggende, så de skal byttes

legger ved et bilde av mine klosser

 

[ATTACH]38290[/ATTACH]

post-60266-1380485500468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at dere begge bør ta en grundig kikk på caliperene og glidebolter ;)

 

Om glideboltene er helt stuck så vil klossene kun slites på den siden stempelet er. Om glideboltene løper helt fritt vil begge klossene slites like mye - altså det som er normalt :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vert borti det samme som deg. Hørte stål mot stål. skrudde av og der var indre kloss helt utslitt. stempelet måtte jeg sette i tvinge og måtte bruke makt på den for at stempelet skulle gå inn. Monterte ny kloss og dette fungerer enda. Har "nye" kaliptere liggende, så de skal byttes

legger ved et bilde av mine klosser

 

[ATTACH]38290[/ATTACH]

 

Enten så henger glideboltene dine litt, ellers så har de gjort det en gang mens de klossene har vært i bruk :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det ann og bytte bare en caliper, eller må man bytte begge? for stemplet på den ene er som nytt mens på den andre er det rust på...

 

Det går helt fint, men du må som sagt lufte bremsene når du bytter caliper :) Derimot om du bytter bremseskiver BØRR du bytte begge samtidig, samme med bremseklosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår