Gå til innhold

Uansvarlig kjøring!

Ranger emnet


80 blå

Anbefalte innlegg

Har ikke noe med innstillinga mi å gjøre. Men innstillinga til de som råkjører. De jeg kjenner som faktisk pleier å holde mellom 120 og 140 på vei til jobb (2-feltsvei der) hadde fortsatt å kjøre selv om lappen hadde røket, ettersom sjansen for å treffe politi er minimal. De tenker slik at "selvfølgelig treffer ikke jeg noen, jeg har stålkontroll". Politiet bør forøvrig finne litt mere kreative plasser de kan stå med laseren om de skal ta dem, da alle her vet hvor de pleier å stå.

 

Er forøvrig dritt lei av å treffe på biler som kommer med sida først ut av svingene midt på dagen om vinteren. Verre med dem enn de som kjører fort vil nå jeg si.

 

Synes det er helt ok at politiet står på faste plasser. Særlig hvis de plassene er spesielt utsatte steder - slik som forbi skoler - steder hvor det finnes mye kryss og fotgjengere osv. Poenget for politiet burde ikke være å "ta" folk, men å bidra til at farten holdes på et fornuftig nivå. For min del kunne de godt skilte områder hvor de ofte holder kontroller.

 

Selv misliker jeg å stresse på vei til jobb og velger ofte å stå opp tidligere og bruke sideveiene med 60-70km/t i stedet for motorveien. Egentlig er det ikke mange minuttene som skiller allikevel. Så kan jeg ta det med ro og heller nyte den herlige lyden i kremanlegget jeg har i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sant det, men her i området er det få utsatte plasser. Den ene plassen er på ei oversiktlig slette. Bare tull at dem står der, da det er helt ufarlig å speede litt over den sletta. Er verre de stedene det er utkjørsler midt i en sving o.l.

Slik som det er nå virker det som om poenget er å stoppe flest mulig. Har aldri sett kontroll der 60-sona begynner ved skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet sin hensikt skal ikke være "ute etter å ta noen". De er til for at uansvarlig kjøring og lignende skal stoppes. Om jeg blir stoppet med 80 km/t i en 70 sone for eks, så må jeg jo bare godta den boten jeg får. Det er tross alt jeg som har brutt loven i såfall. Så enkelt er det mener nå jeg. De bør så absolutt være aktiv med kontroller uansett hvor det er. Om et område ikke er så utsatt, så er det ikke grunn til å kjøre uansvarlig uansett syns jeg. De "få" ulykkene som skjer på "ikke usatte steder" er like ille for dem det skjer med uansett. Men selvsakt er det viktig at steder der det er mange barn for eks blir sjekket.

 

Men egentlig burde ikke politiet måtte holde kontroll på oss trafikanter. Vi burde egentlig være voksne nok til å bruke vett selv! Man prøver å lære barn at de skal holde regler som blir satt for dem. Det bør jo gjelde like mye oss voksne tenker jeg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det var ikke grisekjøring som foråsaket din ulykke, du trekker fram en som fyllekjørte å drepte ei jente, og det blir trukket fram en som kjørte i narkorus, det er de eksemplene du har som burde vise meg at jeg ikke skal gi på litt ut på sletta i 70-en her? Kliss edru og opplagt som jeg alltid er når jeg kjører bil, ser stadigvekk nestenulykker rundtomkring, men det er ikke grisekjøring som foråsaker det, det er uoppmerksomhet!

Jeg vil tilogmed påstå at om jeg kjører på alt det bilen og føret er godt for, er det myye tryggere enn om jeg sitter å styrer musikken mens jeg smører ei skive som jeg spiser å skyller ned med noe sjokomelk på vei til jobb?

Uoppmerksomhet og idioti skaper ulykker, ikke å kjøre for fort! (må legge til her at 160 i boligstrøk osv går under idioti)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er yrkesjåfør, har kjørt langtransport med vekter frå 45 til 52 tonn frem til nå(Nå er det korttransport med vel så tunge lass framover).

 

Eg kan love at eg ser mye farefull kjøring på veiene.

For min del så er det noen gutter med rykende fersk lapp(utan erfaring, veit ikkje betre), damer i 30-40 åra/mannfolk i 40-50 åra, gjerne med Unger i bilen som er de verste, ofte dyre biler, kjører som de har funnet oppskriften på å omgå fysikkens lover, og har absolutt ingen repsekt for andre på vegen, og er heller ikkje redd for verken eget eller passasjerer og andre trafikanters liv.

Noe annet som er urovekkende, er andelen av slike trafikanter, som har bergensregistrerte biler, lurer fælt på kjøreopplæringa i det området.

 

Eg har vært ein av dei som har kjørt skikkelig villmann, kan jo sitte å lure på hvorfor ein lever enda, men det gjør eg.

Fått ett heilt annet syn på kjøring, ja, eg kan fint kjøre over fartsgrensa der eg føler meg trygg på det, og eg har noen raptuser innimellom, men etter eg blei Pappa sjølv, så har kjøringa roa seg voldsomt.

At unge uerfarne sjåfører tester grenser, det er ein ting, det er faktisk ein av tinga som kan gjøre folk til gode sjåfører, utan at det forsvarer stort.

Men at folk som har kjørt i 20-30 år, ikkje skjønner betre, og atpåtil har sårbare passasjerer med seg, det er ikkje akseptabelt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle lese orntlig hva som er skrevet i denne tråden 325turbo!!! Her var det snakk om grisekjøreing og ikke 1 km/t for fort. Hadde du lest hva jeg skrev helt til å begynne med så hadde du kanskje fått med deg der jeg skrev:

 

Jeg skal ikke påstå at jeg aldrig har kjørt litt for fort for all del. Det er det vell neppe noen som kan påstå, men det finnes da grenser.

 

Jeg bryr meg svært lite om hva du kaller meg 325turbo. Jeg har vertfall respekt for andre menneskers liv.

 

Og når du skriver: aldrig en tur uten 200 Golf2td, så sier det vell litt om deg.

 

Ja helt enig med deg Mr_Spock. Det burde så absolutt vert strengere straffer for uaktsom kjøring. Når mann leser slike artikler som du la ut her, så blir mann skremt av at et menneskeliv er så lite verd. Og det viser seg ganske tydelig når erstatningssakene skal i retten også. Skal i rettsak til høsten jeg, så vet litt om det ja. Men jeg anbefaler vertfall alle som havner i en slik situasjon om å ta kontakt med LTN. De kan være til god hjelp :-)

 

jeg møter stadig vekk noen som skal vise hva bilen sin er god for på motorveien, og det er ikke uvanlig at hastigheten kommer opp i 160++. vil også påståa at 160kmt på motorveien i 90 sone er tryggere enn 120-130 i ei 60-70 sone. men at det er idioti er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det var ikke grisekjøring som foråsaket din ulykke, du trekker fram en som fyllekjørte å drepte ei jente, og det blir trukket fram en som kjørte i narkorus, det er de eksemplene du har som burde vise meg at jeg ikke skal gi på litt ut på sletta i 70-en her? Kliss edru og opplagt som jeg alltid er når jeg kjører bil, ser stadigvekk nestenulykker rundtomkring, men det er ikke grisekjøring som foråsaker det, det er uoppmerksomhet!

Jeg vil tilogmed påstå at om jeg kjører på alt det bilen og føret er godt for, er det myye tryggere enn om jeg sitter å styrer musikken mens jeg smører ei skive som jeg spiser å skyller ned med noe sjokomelk på vei til jobb?

Uoppmerksomhet og idioti skaper ulykker, ikke å kjøre for fort! (må legge til her at 160 i boligstrøk osv går under idioti)

 

Det virker som om du tror at kun dine handlinger er det som betyr noe om det skulle skje noe eller ei. At du er sikrere om du kjører som en idiot - enn om du kjører sakte og er uoppmerksom.

 

Vel det er faktisk fart som dreper - forskjellen i en kollisjon hvor du holder 60 - i forholdt til du holder 90 er at du kanskje overlever i 60. Selv om du er uoppmerksom. Men du burde kanskje tenke at du ikke er alene på veien - det finnes andre der som gjerne er uoppmerksomme eller kjører det bilen går for?

 

Og til slutt det trenger ikke å være slik sort-hvitt som du skriver - man trenger ikke å være uoppmerksom, justere på musikken og smøre brødskiva i bilen for å holde fartsgrensene og kjøre defensivt. Det går faktisk fint å være oppmerksom og samtidig følge fartsgrensene. Det er vel også det man lærer bort på kjøreskolene?

 

Når det gjelder dødsulykker tror jeg at høy fart er en faktor man ikke bør se bort i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dødsulykker tror jeg at høy fart er en faktor man ikke bør se bort i fra.

 

klart det, uten høy fart blir det ingen dødsulykker (da må vi regne over 60 som høy fart). men det må kombineres med uoppmerksomhet eller idioti. (idioti som å ha 150 mot et lyskryss, eller gjennom en sving/kryss hvor du ikke har oversikt)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en trenger ikke drive med grisekjøring for å lage stor skade Renax. Litt av poenget der var jo at når en kan gjøre så pass stor skade ved å kjøre forholdsvis sakte, så kan en jo tenke seg hvor stor skade en kan påføre andre ved å grisekjøre. Kanskje du missforsto innlegget? Og ang fyllekjøring eller ruspåvirket kjøring var en videre diskusjon. Om du kjører på alt det bilen og føret er godt for så syns jeg ikke det gjør deg til en ansvarsfull sjåfør uansett. Det er min mening. Det er en grunn til at man har fartsgrenser vet du!

Å styre musikken mens en smører ei skive som en spiser å skyller ned med noe sjokomelk på vei til jobb er da heller ikke noe bedre for all del, men alvorligtalt det forsvarer ikke at det er ok å kjøre gris. Jeg er helt enig i at uoppmerksomhet er en stor fare i trafikken og at det forårsaker mange ulykker, men det gjør faktisk grisekjøring også! Om du for eksempel møter en sjåfør mot deg som er uoppmerksom et lite øyeblikk og du kjører gris, så er vell ikke du et hakk bedre enn den andre sjåføren vil jeg tro. Og hadde du ikke kjørt gris så hadde kanskje en ulykke vert unngått til tross for den uoppmerksomme sjåføren. For fart tar liv enkelt og greit!

 

Ja jeg kan tenke meg at du har sett mye rart på veien som yrkesjåfør Einar. Det er urovekkende at voksne folk med barn i bilen kan drive på sånn. Det er jo rett å slett å lære barna opp til at regler er til for å brytes. Jeg syns det er viktig å være et godt forbilde for barna i trafikken. De skal trossalt ha ansvar for seg selv og andre i trafikken en vakker dag. Og det hadde vert supert om det fantes flere baner i norge som de unge kunne fått rast fra seg det verste og fått erfare hva det er å tøye grenser på en bil. Det er jo naturlig at mann tenker mer over konsekvensene i trafikken etter at mann blir foreldre (det gjelder tydligvis ikke alle da, men, men).

 

Å kjøre 160++ er da ikke forsvarlig uansett hvor en kjører mener nå jeg da. Slik fart hører kun hjemme på en bane. Syns du virkelig at det er slik holdning en bør ha i trafikken Golf2td. At det ikke skal være nødvendig å vise hensyn til ditt eget liv eller andres liv i trafikken?

 

Veldig bra skrevet Mr_Spock. Er enig med deg der ja! Det er viktig å kunne tenke på andre enn bare seg selv i trafikken.

 

Om alle de som påstår at de er så tøffe i trafikken virkelig er det vet ikke jeg, men syns det er trist at det virker som at det er så mange som ikke viser respekt i trafikken. Det kan godt være at noen egentlig bare er ute etter å provosere. Greit nok det om de er ute etter det. Det er lov å ha egne meninger for all del. Og akuratt for min del så bryr jeg meg ikke om at noen her inne syns jeg er det ene eller det andre for den holdningen eller de meninger jeg har. Jeg syns bare dette er et viktig tema.

Jeg har selvsakt blitt mer engasjert ang trafikken etter at jeg ble mamma og ikke minst etter min egen ulykke. Men håper jo at det kan være viktig for flere enn de som er for eks skadet å være forsvarlige trafikanter (og jeg vet for all del at det finnes mange som er det). LTN har mange støttemedlemmer som ikke er skadet selv. Syns det er bra når folk engasjerer seg i slike ting. Akuratt som mange andre gode forbund og lignende selvsakt. Syns det er fint når kan vise omsorg for hverandre.

Jeg ville vell ikke akuratt anbefalt hvem som helst etter en ulykke å diskutere her inne. Noen hadde nok følt det veldig vondt å lese enkeltes holdninger. Men jeg hadde ikke skrevet det første innlegget om jeg ikke hadde tålt å lese andres meninger. Har nok vert borti verre ting enn som så, så det skal jeg tåle.

Meningen med innlegget var jo egentlig bare at det kunne være et tema folk kanskje burde tenke litt over! Og selvsakt komme med meninger.

 

Vi vil nok alle møte utfordringer i trafikken og ha forskjellige meninger om hva som er akseptabelt. Men det kan jo alikevell være en ide å tenke litt over konsekvensene uansett. En har ansvar for både seg selv og andre i trafikken. Og om en forårsaker en ulykke med uvettig kjøring, så er det ikke bare den andre parten som lider. En påfører også sine egne en stor belastning!

 

Hmmm...... kanskje vi skulle gå tilbake til å kjøre hest og kjerre he, he.... Kan sikkert style en kjerre ganske stilig......neonlys, wunder-baum å audi ringer i pannen på hesten he, he....... hadde sikkert vert litt av et syn tenker jeg :ahahahhaha:

[ATTACH]38587[/ATTACH]

post-71341-13804855044663_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg 80 blå: hvorfor kjører vi ikke hest og kjerre i landet lengre? Eller fordensaksskyld bil i 15-20km/t? Det hadde vert mye tryggere for alle!

På motorveien her har vi fartsgrense 90, det er mer enn nok til at om en person gjør en feilvurdering kan det foråsake at de neste 10-15 bilene som kommer ryker rett inn i en kjedekollisjon. Og 90 er nok til å bli drept momentant.

 

Man kjører likevel i slike hastigheter til daglig pga at det er en liten risiko å ta for å komme seg hjem til middag, ikke til kvelsmat.

 

Jeg sier ikke at man skal kjøre som en idiot å kjøre forbi i svinger og bakketopper hvor man ikke har oversikt.

Men om man har god sikt, godt veggrep og det ikke er annen trafikk på veien, så ser jeg ingen problem i å trø på litt.

 

Jeg har selv hatt en liten ulykke, hadde ca 60-70 nedover veien når bilen forran plutselig kom på at han skulle til høyre, og uten blinklys og ett bremselys som funka som i tillegg var sota så sto han på bremsen. Jeg regisrerte ikke at han bremsa før han var stillestående, og ett sekund etter var panseret mitt en halvmeter kortere.

Utfallet om jeg hadde tatt igen han forran i 100 istedenfor 60-70, hadde jeg vert mer obs på forskjellen på hans hastighet og min og stått på bremsen lenge før jeg gjorde, og stoppet bak han uten problem.

Jeg sier ikke dette for å mene at man bør kjøre for fort alltid, men for å forklare at det ikke nødvendigvis er det å råkjøre som er det store problemet. På det aktuelle stedet vil si at om det ikke er trafikk kan man fint kjøre trygt i 80-90. Det er god oversikt og grei vei, men om man ikke tar hensyn til andre trafikanter og hvilke sprell de kan finne på er det fort å brenne seg.

 

Å kjøre 160 på motorveien har jeg helle ingen problemer med, men å passere andre biler i den hastigheten er rett og slett livsfarlig!

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man skal kjøre som en idiot å kjøre forbi i svinger og bakketopper hvor man ikke har oversikt.

Men om man har god sikt, godt veggrep og det ikke er annen trafikk på veien, så ser jeg ingen problem i å trø på litt.

 

Problemet med dette er at du selvsikkert går ut i fra at du kan forutse alle farlige situasjoner som kan skje. Er det en ting jeg har lært meg, med en del år bak rattet, at man umulig kan forutse alt som kommer. Jeg må stadig korrigere meg og endre hvordan jeg kjører bil. Det er ikke bestandig lett å endre et kjøremønster som har satt seg skikkelig - men det er den eneste måten å bli en bedre sjåfør på. Og jeg gjør nok en del feil - men jeg prøver ihvertfall bli bedre - selv om det er vanskelig å lære en gammel hund nye triks.

 

Særlig forbikjøringer har jeg omvurdert, etter en del aha opplevelser, folk som plutselig har tenkt samme tanke og ikke ser i blindsonen eller bruker blinklys, folk som plutselig har bestemt seg for å bråbremse og svinge av veien foran meg - uten å blinke, folk som kommer ut fra en liten stikkvei uten å følge med osv.. Kanskje det som er farligst er de som trykker klampen i bunn og tar forbikjøringer i meget høy fart - noe ingen andre er forberedt på, ser du i speilet at det kommer en bakfra i forbikjøringsmodus - regner du ikke med at den bilen kanskje har 160km/t (eller enda høyere fart). Hver gang jeg nå vurdere å kjøre forbi, tenker jeg veldig nøye på om jeg virkelig trenger dette - hva vil jeg tjene på det? Som regel venter jeg til det kommer en motorveistump eller et krabbefelt i stedet. Slipper å stresse og lever kanskje litt lenger.

 

Men jeg skjønner godt at det frister å gi litt på - det er en herlig følelse å gi på og bli trykket tilbake i setet mens motoren brummer hissig. Jeg har hatt Alfa Romeo :) Kanskje man kan ta seg en ferietur nedover Europa og få kjørt fra seg litt innimellom? Der finnes det jo herlig brede veier med total oversikt, og ikke minst er det lovlig å dra på litt - og trafikken rundt deg er klar over det.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det med passering av andre biler osv, jeg vet at folk gjør mye rart i trafikken. Senest idag var det en Polo som tok seg et nødstopp i et innhukk i midtrabatten på motorveien rett etter en tunell. jeg kom akkurat idet han kjørte ut på veien med nødblinken enda på, da var det nære på kjedekollisjon med 3-4 biler, om noen hadde kommet i 160+ da hadde jeg garantert vert første mann på stedet til en alvorlig ulykke.

 

MEN, det endrer ikke mitt syn på å kjøre fort når man faktisk har oversikt og det ikke er annen trafikk.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så lenge du mener at det er greit å kjøre i 160 på motorveien når fartsgrennsen er 90 så er det vell ikke så mye å gjøre med det Renax. Man kan vell bare håpe at du blir stoppet av politiet i den farten. Det er faktisk ikke snakk om å bare kjøre litt over fartsgrensen her. Det er alvorlig mye.

 

Ja det var jo virkelig alvorlig ment at mann skulle kjøre hest å kjerre igjen ha, ha......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår