Gå til innhold

Ladefeil?! Trenger litt rask hjelp :)

Ranger emnet


ThomasEK

Anbefalte innlegg

Chrysler neon 2.0l (om det har noe å si ) Dynamo lader normalt, motor går med batteri ut av, lader opp batteri med batteri lader så starter den. Men batteri mottar ingen ladning mens man kjører...

 

Batteri er ok og holder normal hvile spenning..

 

Så hva er problemet her?

 

 

Å enkleste vei å fikse? :s

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det vet jeg ikke, er onkelen til dama som vi skal kjøpe bil av som har denne... Mekanikeren hadde hatt dynamo i benk å målt til 14.7volt, men aner ikke hva han har målt spenning til med motor igang på batteri..

 

Mener jo at det bare skal være å dra en ny strøm kabel fra dynamo til batteri, likt så vi gjør med Bilstereo oppgradering :) Men er det noe annet som kan forårsake dette?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt går det ledning fra dynamo til starteren, så videre til batteriet. Siden motor kan startes så er det hvertfall ikke noe galt med ledningen mellom batteri og starter, kan være dårlig kontakt på den mellom dynamo og starter, dog lite tenkelig. At dynamo gir ut 14,7 V betyr lite, er i real life som teller, altså i bilen. Mens motor går bør du måle hva dynamo gir ut samt batterispenningen. Denne skal være lik og bør være rundt 14V eller deromkring.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spenningen skal være lik, om ikke er det dårlig kontakt på ledning mellom dynamo og batteri. Om motor går og du måler litt over 12V på både dynamo og batteri, da er det dynamoen som ikke lader. Jo, kan være laderegulator, men det finner man ut når dynamo står i bilen med motor i gang ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.8volt hadde han målt på batteri med motor igang.. Lade regulatoren ligger vist inni sikringsboksen, så er denne som er defekt mente verksted.. Bare jeg som misforsto Svensk/norsken hans :P Svorsk!

 

Høres dette riktig ut? :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.8 V i ladespenning er greit, meget fin spenning faktisk. Var dette målt i bilen eller i benk? Om i bilen, eller uansett, så ville jeg sjekket hvor mye strøm den klarer levere, kan være diodene som er knekt i den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert. Spenningen, målt på batteri, er 13.8V med motor i gang. Altså lader dynamoen.

Motor starter ikke uten at batteri først har vært ladet med batterilader.

 

Hvor lenge kan batteriet stå etter at det er oppladet, og du kan starte motoren på det? En time eller mer?

Det høres ut som batteriet ditt ikke er ok, altså at det tappes ut av seg selv når det ikke er i bruk. Dette kan skje ved mye sulfatering og slamdannelse i cellene, etter hvert vil slammet komme opp i blyplatene og batteriet er ødelagt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt batteriet så er nok problemet løst. Det som knekker et batteri, det er at det står utladet. Svovel (sulfat) i batterisyren vil da binde seg til blyplatene og legge seg som et isolerende lag utenpå de. Resultatet er i verste fall at batteriet ikke tar imot lading etterpå, og om laderen klarer bryte sulfateringen så vil noe av blyet skilles ut fra platene og ramle ned som slam, eller bunnfall. Mye av dette så vil slammet til slutt komme i berøring med blyplatene og kortslutte cellen(e). Grovt forklart :)

Altså, lad batteriet ofte, men aldri med spenning over 14.5V.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår