Gå til innhold

Hvordan få supra "lyd" i a4 turbo.

Ranger emnet


Glennarn

Anbefalte innlegg

med større dyser bør du nok mappe om igjen, iallefall om du går noen hakk opp! mener det er sagt at de originale dysene kun klarer å levere til ca 210hk.. men k04, 3" pipe, større eksos 2,5", frontmontert cooler. mellom 200-240hk. cooleren er en vesentlig ting for å senke innsugstempen å dermed vil bilen yte bedre. med åpent filter som gir minimalt med forandring når det gjelder ytelse,så bør den avskilles fra varm sone. foreksempel kan du gjøre dette med en vegg av stål som hindrer varmen fra motor/eksos å varme opp innsugsluften. den originale luftfilterboksen klarer og tåler lett å flowe opp til 300hk så trenger ikke åpent filter. da er det bedre å slenge inn et k&n insatsfilter foreksempel. har opplevd at bilen drar dårligere med et åpent filter. manifoild er også verdt å bytte da den originale er en vits, alt annet er bedre. for å redusere mottrykk.

 

så ca opp te 240 hk

 

dyser (3xx noe?)

k04 standard (frex frankenturbo)

3"pipe (nordic autoinport)

bedre manifoild (må ikke ha, men alt er bedre en den originale)

resirk ventil (biltema)

frontmontert intercooler

eksos 2,5

 

 

 

opp til 300hk (over 300 må du bytte råder og helst stempler, men de originale stemplene er smidde så tåler litt)

 

mitt opsett

 

frontmontert cooler

frankenturbo hybrid

550cc dyser

resirk

044 bensinpumpe

clutch (fx100 trykkplate og lamell)

2,5 eksos

manifold

dieselstuk potte 4,5 ut.

større insugslange

 

etc.

 

steget fra 240- 280-300 er ikke så mye økonomisk når en tenker på delepris.

 

når det gjelder 200-240hk med org k04 skal du ikke trenge mappe om, om du har chip fra før! har du ikke fra før må du programere/mappe bilen.

 

skal du bruke en k04 hybrid, annen større turbo på forhånds chippet bil, til 280-300 så må du mappe om igjen. men trenger ikke mappe om igjen om du går fra en chippet bil med orginal k03 til orginal k04 og skal ha max 240hk

 

jeg personlig skal mappe bilen hos es-tuning når alle deler er montert. når det er større turbo en orginal ko4 så er det lurt å ha riktig kontrol på trykk og bensintilførsel etc for ellers kan det fort gå galt. men om du har chippet bilen din allerede så skal den filen klare original ko4 uten at du trenger mappe om.

 

dette jeg sier nå er ting jeg har snappet opp og lært via erfarne så er ikke noen ekspert selv..

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med større dyser bør du nok mappe om igjen, iallefall om du går noen hakk opp! mener det er sagt at de originale dysene kun klarer å levere til ca 210hk.. men k04, 3" pipe, større eksos 2,5", frontmontert cooler. mellom 200-240hk. cooleren er en vesentlig ting for å senke innsugstempen å dermed vil bilen yte bedre. med åpent filter som gir minimalt med forandring når det gjelder ytelse,så bør den avskilles fra varm sone. foreksempel kan du gjøre dette med en vegg av stål som hindrer varmen fra motor/eksos å varme opp innsugsluften. den originale luftfilterboksen klarer og tåler lett å flowe opp til 300hk så trenger ikke åpent filter. da er det bedre å slenge inn et k&n insatsfilter foreksempel. har opplevd at bilen drar dårligere med et åpent filter. manifoild er også verdt å bytte da den originale er en vits, alt annet er bedre. for å redusere mottrykk.

 

så ca opp te 240 hk

 

dyser (3xx noe?)

k04 standard (frex frankenturbo)

3"pipe (nordic autoinport)

bedre manifoild (må ikke ha, men alt er bedre en den originale)

resirk ventil (biltema)

frontmontert intercooler

eksos 2,5

 

 

 

opp til 300hk (over 300 må du bytte råder og helst stempler, men de originale stemplene er smidde så tåler litt)

 

mitt opsett

 

frontmontert cooler

frankenturbo hybrid

550cc dyser

resirk

044 bensinpumpe

clutch (fx100 trykkplate og lamell)

2,5 eksos

manifold

dieselstuk potte 4,5 ut.

større insugslange

 

etc.

 

steget fra 240- 280-300 er ikke så mye økonomisk når en tenker på delepris.

 

når det gjelder 200-240hk med org k04 skal du ikke trenge mappe om, om du har chip fra før! har du ikke fra før må du programere/mappe bilen.

 

skal du bruke en k04 hybrid, annen større turbo på forhånds chippet bil, til 280-300 så må du mappe om igjen. men trenger ikke mappe om igjen om du går fra en chippet bil med orginal k03 til orginal k04 og skal ha max 240hk

 

jeg personlig skal mappe bilen hos es-tuning når alle deler er montert. når det er større turbo en orginal ko4 så er det lurt å ha riktig kontrol på trykk og bensintilførsel etc for ellers kan det fort gå galt. men om du har chippet bilen din allerede så skal den filen klare original ko4 uten at du trenger mappe om.

 

dette jeg sier nå er ting jeg har snappet opp og lært via erfarne så er ikke noen ekspert selv..

 

Tusen takk for godt svar!!

Å mappe bilen koster vel igrunn flæsk ? Er ikke ute etter å hente ut slik veldig mye mere enn 240-260 hk egentlig. Så hvis jeg setter på k04 turbo, større dyser, frontmontert cooler og 3" pipe så kan jeg hente ut godt over 200 hk uten å mappe bilen ?!

Er det bare å smelle dette på eller må jeg skru opp trykk ?

Bilen er chippet hos ts-racing med resirk fra ts-racing.

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg ville ikke fjernet resirk ventil, har den lyden du mener på min å det kan sies at ikke er helt bra for turboen at det blir tilbakeslag. jeg kjører med HPO motorsport sin resirk og har returen ganske nært turbo så det skal fort komme ladetrykk igjen etter evt. giring.. om du vil ha den lyden på en litt mer sikker måte kan du flytte returen som kommer fra resirk litt nærmere turbo å montere resirk igjen. får sånn som det ligger an nu kommer 1.2bars trykk som ligger i rørene tilbake gjennom turbo, annbefaler å ha resirk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maaaaange som har kjørt på 1,2 i trykk lenge med flutter uten at det har tatt mye skade av det, og folk som har kjørt med det og sliti.. ganske individuellt..

 

Kjørt i 5 år på 2 200sx med slik på 0,9 i trykk og aldri hatt noe problemer med det..

 

Får vel bedre lyd med FMIC har jeg hørt, vet om en org SR20DET som har ganske spenstig flutter lyd uten FMIC men kun filter og..

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chip så du får mer lade trykk. jeg kjører på 1 bar på min a4. også åpent luftfiler(bsr kit som kan kjøpes komplett) da har du den penesete lyden til en a4. resirken min er ødelagt, så lyden er høy på min, men om du budre fjerne resirken har jeg ikke noe godt svar på da jeg har høret at man ikke burde det. mens noen sier at det ikke gjør noe. 2 mine kompiser har identiske a4 turbo, han ene har fjernet resirken, den plystrer høyt og hele tiden!! mens han andre sitter resrisk der og plystrer lavt som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chip så du får mer lade trykk. jeg kjører på 1 bar på min a4. også åpent luftfiler(bsr kit som kan kjøpes komplett) da har du den penesete lyden til en a4. resirken min er ødelagt, så lyden er høy på min, men om du budre fjerne resirken har jeg ikke noe godt svar på da jeg har høret at man ikke burde det. mens noen sier at det ikke gjør noe. 2 mine kompiser har identiske a4 turbo, han ene har fjernet resirken, den plystrer høyt og hele tiden!! mens han andre sitter resrisk der og plystrer lavt som bare det.

 

Kjørt uten resirk i noen mnd og lyden jeg var ute etter kom men den var så svak så var ikke noe morro lengere! ;p En jeg kjenner har slik på volvoen sin og den er helt vill høyt men han har litt mere pulver under panseret så kan være noe der...

Får kjøre med ts-racing resirk, åpent filter og effektanlegg bare, brommer godt så! =)

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår