Gå til innhold

2ohm 4ohm datt av lasset jeg???

Ranger emnet


Alex Bortkommen

Anbefalte innlegg

hei, har en dynabel bf4501 som skal kobles til to 800w elementer...

han duden i kæssa på sjappa sjekka nettet og sa noe om må kobles i 2ohm ,blablabla stabil 1 ohm ut på forsterker?????

finner kun beskrivelse på tospolet på nettet? kan jeg bare koble hvert element på hver sin utgang eller må jeg brokoble noe. vet det går bra å bare kjøre rett på (hittils) men hvis jeg kan hente mer trøkk/renere lyd ut av det så er det kult:) fint om noen kan gi meg en optimal løsning med den pakka:)

 

forresten, den ene kassa jeg har er lukket å den andre er åpen. men samme element i begge. burde begge være lukket eller åpne? kjører sedan....

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, den ene kassa jeg har er lukket å den andre er åpen. men samme element i begge. burde begge være lukket eller åpne? kjører sedan....

 

Hvilken bil du kjører har lite med dette å gjøre. Her er det elementenes egenskaper som teller; noen elementer egner seg godt for portet kabinett mens andre ikke. Når man kjenner elementets egenskaper kan man finne ut hva som er best egnet kabinett, samt beregne størrelsen på det, evt lengde på porter osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne du har: Mutant MT1210 12" - Effekttålighet 200WRMS 800W Peak - Bilstereoshopen

Eller denne: Mutant Audio 800w 12" inch MT1207 Mt 1207 Bass Subwoofer Sub | eBay

De er vel uansett singel 4ohm begge to, så da kobler du bare begge plussene til pluss og begge minus til minus.

Kasseløsningen din er ikke bra, du bør velge enten lukket eller portet (det er ingen kasse som heter åpen) og det ser ut til at en lukket kasse på ca 85liter blir fin til to sånne suber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil du kjører har lite med dette å gjøre. Her er det elementenes egenskaper som teller; noen elementer egner seg godt for portet kabinett mens andre ikke. Når man kjenner elementets egenskaper kan man finne ut hva som er best egnet kabinett, samt beregne størrelsen på det, evt lengde på porter osv.

 

har fått låne en dobbel med porter. har det stor betydning om elementene står mot setet eller bakover.`? en kompis mente jeg burde ha de vendt framover?riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne du har: Mutant MT1210 12" - Effekttålighet 200WRMS 800W Peak - Bilstereoshopen

Eller denne: Mutant Audio 800w 12" inch MT1207 Mt 1207 Bass Subwoofer Sub | eBay

De er vel uansett singel 4ohm begge to, så da kobler du bare begge plussene til pluss og begge minus til minus.

Kasseløsningen din er ikke bra, du bør velge enten lukket eller portet (det er ingen kasse som heter åpen) og det ser ut til at en lukket kasse på ca 85liter blir fin til to sånne suber :)

 

 

det er den første der ja... lånt en med porter. du mener jeg burde ha lukket.? lyden er litt "blafrete" kanskje:/ vil det bli bedre med lukket?

 

4ohm--- så da skal jeg koble det slik jeg ville gjort det på hifi n inne? ikkeno serie /paralell greier. er så newb på bilstereo :) er 1 ohm liksom "default " på forsterkeren.altså det jeg får når jeg kobler vanlig? eller er det elementet som bestemmer. ohms lov sitter ikke på teflonhjerne sa folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elementene som bestemmer motstanden (ohm), og når du da har 2stk med 4ohm spole, så blir det 2ohm i paralell, og 8ohm i serie. Du skal da koble i paralell og havner på 2ohm.

Når det gjelder bassrefleks kasser, så MÅ de være beregnet for elementene som skal sitte der, så sjangsen er stor for at du nå har feil kasse til elementene dine. Dine elementer bør ha ca 57 liter i portet kasse pr element, og en port på 10cm diameter og 25cm lengde, eller lukket kasse på ca 40 liter pr element :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår