Jump to content

HiAce 1993: Kommer ikke diesel til dysene

Rate this topic


babikian

Recommended Posts

Hei.

 

Etter å ha skiftet pakning (pga lekkasje: det var en 2`er på eu-kontrollen) på topplokket til dieselpumpen kommer det ikke lenger diesel frem til dysene. Mener at man skal høre et klikk fra solenoiden når man skrur tenningen på, og jeg hører ikke noe klikk. Pumpen virker, det har jeg sjekket. Gummidekslet som sitter på toppen av solenoiden måtte jeg dytte på plass igjen, og kan muligens ha kortsluttet solenoiden. Jeg har koblet prøvelampe på og det kommer strøm frem til solenoiden.

Da jeg skulle få lokket på plass, måtte jeg dytte frem en "spak" inni for å få lokket ned. Kan jeg ha dyttet den spaken for langt og ødelagt eller på annen måte skadet solenoiden?

 

Siden det kommer strøm frem, kan det likevel være noe elektrisk om er feil? Jeg finner verken rele eller sikring til dette, så hvis noen vet hvor jeg finner disse, vil det kanskje hjelpe. Det fremgår ikke av instruksjonsboken hvor rele er lokalisert eller hvor sikringen er. Den er I hvert fall ikke I den "vanlige" sikringsboksen.

 

Noen som eventuelt har en guide for bytte av solenoid på denne bilen?

 

Andre gode (?) ideer om hva som kan være galt og/eller hvordan jeg får fikset bilen, mottas med takk :happyhappy:

Link to comment
Share on other sites

Går det an å fjerne solenoiden på denne, eller på annen måte tvinge den i "på"stilling? Da får du jo ikke stoppa den på normal måte, men du får ihvertfall testa det...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du kan prøve å klemme flat returslangen på pumpa, stoppventilen slipper all diesel rett i retur på de fleste japser med fordelerpumpe.

 

Hei.

 

Problemet er løst:ratatatat

 

Det viste seg at jeg hadde montert brakettene feil på splines på akslingen til gasspjeldet. Skulle ha vært rotert 30° CCW i forhold til aksling. Det er til og med merke på toppen av akslingen og på braketten :-)

 

Men siden det er umulig (?) å få tak iverkstedshåndbok til denne bilen og jeg skrur selv av nødvendoghet,ikke av lyst, så visste ikke jeg dette. Men NÅ vet jeg det :partyon:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy