Gå til innhold

Varsellamper lyser - batteri (rød), olje og lampe for dieselfilter (gul)

Ranger emnet


Kenmar

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen min (Toyota Avensis 2002-modell) inne på verksted og skiftet starter for ca 3 uker siden. Nå har tre lamper begynt å lyse på bilen – varsellampe for batteri, oljelampe og vann i dieselfilter (har peilet oljen, og det er nok olje). I følge en kompis mener han at det kan være dynamoen som er i ferd med å ta kvelden. Jeg er grønn på bil. Hvordan sitter starter i forhold til dynamo. Kan verkstedet har vært borte i noe når de skiftet starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt som at børstene på dynamoen din er defekte/utslitte, hvor langt har bilen rusla?

 

Starter og dynamo kan sies grovt sett å stå stikk motsatt på motoren.

Ved en kortslutning på starter mens motor går/lader, kan man nok greie å knekke noe dioder i dynamo i ytterste konsekvens, men ingen skifter starter med motoren i gang, og da burde problemet være der med en gang, ikkje 3 uker seinere.

 

Foreslår at du ringer merkeverksted og spør om lampene, eg syns det høres sannsynlig ut at disse tenner saman med ladelampa.

Virker servostyring og AC som normalt?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har fått varsel lampen "tøm dieselfilteret for vann" nå i dag på min Avensis D4D 2008 modell. Er det farlig å kjøre lenge før dieselpumpen tar kvelden? Hvordan tømmer en dieselfilteret for vann? Har det hengt seg opp noen feilkoder som må slettes? Går bilen i nødmodus når dette problemet er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår