Gå til innhold

2008 Audi automat: girkassa er skadet? Garanti?

Ranger emnet


Iriver

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpt meg en Audi A3 1,9 TDI Automat. Den har gått 59.000 KM. Det er en 2008-modell, så den har garanti frem til juni i år. Merker nå et par dager etter kjøp at girkassa ikke er helt som den skal. Jeg er ikke veldig bilkyndig så ta dette med en liten klype salt kanskje:

 

* Jeg står stille. Gir gass. Det tar 0,5-1 sekunder før bilen går fremover. Innen den tid har motoren fått turtall, noe som fører til en hard rykk-start. Lite behagelig. Spesielt i lyskryss i oppoverbakke, så slipper jeg bremsen og trykker inn gassen, da rekker bilen å trille litt bakover før den rykker fremover.

 

* Girskiftene er lite sømløse. På andre biler jeg har kjørt så merker du lite til at den skifter gir, men jeg merker at den mister litt fremdrift og deretter får fremdrift igjen. Akkurat som om på manuelt gir hvis jeg ikke er kjapp med clutchen.

 

* Bilen står stille i Drive, jeg slipper bremsen, men trykker ikke inn gassen. Som nevnt går det da bittelitt tid før den slår inn. Jeg antar at bilen skal rulle jevnt forover fra start når jeg slipper bremsen, men den "jokker" litt. Først litt fremover, så mister den fremdriften bittelitt, før den tar igjen. Jeg ser at turtallet går litt nedover (0,8Krpm), før den spretter tilbake til 1,1Krpm. Dette skjer 2-3 ganger før den har fått litt mer fart og da skjer dette ikke.

 

* Når jeg i fart slipper gassen inn mot lyskryss, så er det ikke sånn at den rolig girer nedover mens jeg mister fart. Det rykker godt i bilen hver gang den skifter gir.

 

* Jeg stopper bilen i nedoverbakke og setter den i park. Da triller bilen litt fremover før det kommer en litt ekkel lyd fra kassa. Så står den stille. Når jeg da skal ha den tilbake i drive så er det merkbart hardere å skifte gir.

 

* Når jeg skal rygge i nedoverbakke må jeg bruke håndbrekket for å unngå at den triller forover før den slår inn.

 

* Når jeg gir maks gass ("kickdown"?), så tar unormalt lang tid før den klarer å gire ned og skyte fart. Problem når jeg skal ta forbikjøringer eller litt fort ut av rundkjøringer.

 

Som nevnt er det garanti på bilen. Men jeg er usikker på om dette er noe som har med garantien å gjøre. Kan det være at forrige(og eneste) eier, en voksen dame, har gjort noe som sliter hardt på kassa? For eksempel med tanke på å sette den i reverse mens den ikke står heelt stille?

 

Noen har sagt til meg at dette kan være en elektronisk innstilling. Da antar jeg at det er lett å fikse, men allikavel - vil ikke kassa ha tatt skade av dette?

 

Kan de på verkstedet si at dette ikke er garantisak? Bør jeg tegne motor/gir-havariforsikring før jeg sender den til verksted? Eventuelt eierskifteforsikring, eller er det for sent?

 

Hjertelig takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et ganske så kjent feil, vertfall i drosjenæringen. Bare å få time på Møller/Sulland, så skal dette egentlig være en grei skuring for deg. Med mindre ditt lokale Audi-verksted ypper seg til bråk (som jeg ofte hører). Nekter dem garanti, så reklamèr. Er jo 5års reklamasjonsrett i Norge, og dessuten er den jo lite kjørt - den bilen der. En girkasse burde nå jaggu å holde lenger enn knappe 60.000km!!!

 

Nei, få den på Møller/Sulland verksted! Skal være et kjent problem det der, så det burde ikke by på garantinekt der.

 

Håper det går i orden, dette her.

God Påske!

 

Mvh

Jan Henrik

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk for så raskt svar! :) Har bestilt time hos VW/AUDI-forhandler nå.

 

Fikk forøvrig et litt annet svar på et annet forum:

Dette er helt normalt av en dobbelclutchkasse etter min erfaring. Kan ikke sammenlignes med en vanlig automatkasse som står og slurer kontinuerlig. Det må du nok bare lære deg å leve med, men det er litt varierende hvor stor grad dette merkes. En skikkelig dobbelclutchkasse som fungerer klarer normalt sett å kjøre girskift uten at det merkes hvis ikke gasspedalen er i bånn. At den ruller bakover er noe som er å forvente, fordi den gjør akkurat det samme som på en manuell kasse, og det er en fordel å ha bakkestartassist med en slik girkasse. Det skal normalt sett gå an å slippe bremsepedalen nesten helt ut, vente til man kjenner at den tar tak på clutchen, og så slippe bremsen slik man ville gjort med en manuellkasse.

 

Lyden du hører når du setter den i park i nedoverbakke er fordi det er en fysisk pinne som skal trykkes inn i et større tannhjul, og noen ganger må den rulle litt for at den skal slå inn. Det kan noen ganger være en fordel å dra til parkeringsbremsen før du slipper bremsen for å unngå å slite for mye på park-giret, spesielt når den skal dra det løst igjen, men ellers er det ikke noe farlig uansett. På automatkasser er det generelt sett å anbefale å bruke parkeringsbremsen i kombinasjon med park-giret for å holde bilen fast i bratte bakker for å unngå å legge alt for mye trykk på parkstaven, men selvsagt i kombinasjon med at den settes i park.

 

Jeg vet ikke om jeg har dobbeltclutch (DSG?). Hvordan finner jeg ut det?

Fant et google-bilde av merkene ved girspaken som er lik min:

http://images.gtcarlot.com/pictures/69370335.jpg

 

På Mekonomen står dette om bilen min:

Antall aksler med drift: 1

Girkasse: AUTOMAT

Karosserikode: 8P

Motorkode: BKC/BLS/BXE

Motoreffekt: 77

Drivstoff: Diesel

Motorkode: BLS

Slagvolum: 1896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har DSG, så står det på enten girkula eller rundt girspaken en plass... Jeg har en annen kule, men de P, R, D-merkingen er lik på min bil.

 

For å si det kort (gjelder DSG)... rykker det i girvekslingene, ved normal kjøring, så er det noe galt! Girskiftene er sømløse, på en vel fungerende DSG kasse. Har kjørt nå 193.000km på min 2011mod VW Touran m/DSG. Helt nydelige girskift, i både Drive og i +- (hvor man girer selv). Jeg har faktisk ikke måtte skifte kasse enda. Hører om girkasseskift (DSG) helt ned til 30.000km!!!! Men jeg bytta svinghjul på rundt 150.000km. Verkstedet (Sulland) hørte "ulyd", og bestemte seg for å bytte den. Jeg må innrømme at jeg la ikke spesielt merke til før og etter. Litt tightere ble den, og vibrerte mye mindre ved rygging.

 

Rygge oppover en bakke, er det helt normalt at bilen vil trille litt før den tar tak. DSG er en "automatisert"-manuell kasse (med to clutcher). Så litt driverksslakk vil du merke, men ikke i den grad det du gjør.

 

Ser det står: En skikkelig dobbelclutchkasse som fungerer klarer normalt sett å kjøre girskift uten at det merkes hvis ikke gasspedalen er i bånn. Joa, girer omtrent sømløst med gassen i bånn også. Om alt er i orden, that is. ;) Har aksa max hva 1,6TDi motorn klarer, en god del ganger med min bil ja! Tåler å bli brukt! ;)

 

Jan Henrik

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar. Bilen har nå vært til sjekk og jeg ble fortalt at verkstedet måtte bestille ny mechatronic-styreenhet fra Tyskland. Dette fikk jeg på garanti/reklamasjon. Bilen har dobbelclutchkasse, men ifølge verkstedet var ikke dette merket, og het ikke DSG, men tiptronic eller noe slikt.

 

Jeg spurte om girkassen kunne ha tatt skade/unormal slitasje av feil i styreenheten, men verkstedet sa nei - at girkassene var ekstremt robuste. Jeg vil ta en NAF garanti-utløpstest om ikke lenge, så da skal jeg be dem ta en ekstra titt på girkassen.

 

Verkstedmannen som var med på prøvekjøring var forøvrig enig i at den var litt vel "hard" i giringen. Spesielt merket han det når jeg rygget opp en bakke, da det "smeller" tre-fire ganger i bilen før den får fart. Tror dette er at clutchen går inn og ut og skaper rykk i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår