Gå til innhold

Yarisen døde plutselig. Dynamo børster?

Ranger emnet


martinz

Anbefalte innlegg

2000 mod yaris 1.0.

 

Plutselig etter å ha stått i ca 3 uker var den nesten tom for strøm. Den startet å jeg kjørte en runde for å lade litt. Så sto den i 5 dager til. Samme skjedde, den startet såvidt og jeg tenkte å ta en lengre runde. Men det var svakt lys i dashbord og svakt kjørelys nesten uansett hvor mye turtall jeg hadde. Så var det helt slutt. Midt i veien var alt helt dødt.

 

Kan dette være dynamo som har gitt seg? Er det lett å sjekke evt børster på den? Kan det bare være batteriet som er gammelt og slitt?

-= Leter etter ORIGINAL radio/cd til mr2 mkII som virker =-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dynamoen, kan også være batteriet som har fått nådestøtet ved å stå utladet. Det som dreper batteri er å la de stå lenge uten lading eller utladet.

Lad opp batteriet (om det går) og mål ladespenningen mens motor går. Skal være minst 14V

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kom frem til at dynamoen var død. Har kjøpt ny og skrudd ut den gamle.. Men jeg får den ikke ut? Den er løs men det er ingen steder og få den ut av bilen. Noen som har prøvd dette før?

 

Også trenger jeg et bilde av hvordan reima skal gå, for den datt jo selvfølgelig av når jeg prøvde å få den ut av bilen.

Ser ut som jeg må demontere halve bilen for å få bytta dynamoen.

-= Leter etter ORIGINAL radio/cd til mr2 mkII som virker =-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Blåser liv i gammel tråd da bilen står enda (ikke hatt ork til å prøve mer.)

Dynamo er byttet, men bilen går nå ikke på tomgang og virker generelt rar. Jeg sleit ganske mye med å få dynamoen ut fra motorrommet da den var skrudd ut, så frykter jeg har skadet/glemt å sette på noe jeg ikke finner ut av.

 

Kan det være den sensoren som står skrudd ned i eksosen ovenfra rett bak motoren? der ble det revet og slitt endel. Evt hva annet kan gjøre at den ikke går på tomgang? Feil montert dynamoreim? for slakk/stram reim?

Når jeg gir den litt turtall så lader den som den skal. Er det noen måte å finne diagnose på denne hjemme?

(leste noe om å kortslutte et par pinner i diagnosekontakt på venstre side, men skjønte ikke helt hvordan)

-= Leter etter ORIGINAL radio/cd til mr2 mkII som virker =-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår