Gå til innhold

Beste bilkjøp til 20 000,- og rettigheter ved bruktkjøp?

Ranger emnet


svortevik

Anbefalte innlegg

Kan begynne med at jeg rett og slett ikke vet noe som helst når det kommer til biler. Jeg vil sitte meg bak rattet og den skal starte uten problemer.

 

Så når jeg nå skal kjøpe en billig bil har jeg noen kriterier jeg håper jeg kan få igjennom.

 

- Sikker, skal ha hele familien i bilen så vil ha en driftssikker bil,

- Lite problemer og billige deler med enkel tilgang.

- Gjerrig på drivstoff. Vil unngå å kjøpe en bil som bruker en liter på milen. Blir en del køkjøring til og fra skole/jobb.

- Må ha skikkelig sikkerhetssele på alle tre plassene i baksetet.

 

Videre lurer jeg litt på hva rettigheter jeg har som kjøper av bruktbil. Som alt nevnt vet jeg ekstremt lite om biler, og skulle nafteste alle biler jeg vurderer vil være galskap med hensyn til trangt budsjett. Så om selger ikke har opplyst feil/mangler ved bilen som blir påvist i ettertid, har jeg da noe rettigheter her eller sitter jeg igjen som en tulling da? Når jeg har funnet en bil jeg vil ha kommer jeg nok til å kjøre en eller annen form for test hos NAF eller lignende for å få bekreftet hva som må gjøres med bilen.

 

20 000,- er makspris ferdig omregistrert og veiavgift betalt, men jo mindre jeg kan bruke på en bil jo bedre er det. Dette er snakk om en midlertidig bil som skal leve i 2-3 år før nybil skal kjøpes inn.

 

Så finnes der i det hele tatt biler å oppdrive til denne prisen som ikke gir meg massevis av utgifter de neste 2-3 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke å få mye bil, men lurer på om jeg kan få en bil som vil vare 45 000 km uten så altfor mye utgifter. Jeg er ikke kravstor, og har de siste årene kjørt rundt i en Daihatsu Cuore. Radiatoren røk i dag, og det virker umulig å få tak i uoriginal radiator, samt original koster 8300 + mva, med andre ord mer enn bilen er verdt :-D

 

Så det jeg vi ha er en pekepinn på merke og modell, samt km stand jeg bør se etter til den summen jeg har tilgjengelig å bruke for å få mest mulig for pengene.

 

Hva med en av disse?

 

- V40, kjørt 233 000 men motor ble byttet på 130 00. Går for 15 000,-

- Toyota Yaris Verso kjørt 214 000, går for 16 000,-

 

Forutsetter jo at bilene er i grei stand, og pris kan sikkert prutes litt på.

 

Jeg aner rett og slett ikke, og det er grunnen til at jeg spør her.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 745? Volvo 740 2.3 GL 1985, 396 000 km, kr 16 530,- -

 

Kjører sjøl 745 som familiebil, billige deler, forholdsvis driftsikker, du sitter trygt, og er det først no gæli er det sjelden rakettforskning som skal til... eneste er jo at den skal ha kvota si med bensin ;) 0.8 går min på ved fin kjøring på sommern. ca litern i 20 minus.

- 90 Mercedes 230e w124

- '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60

 

x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår